Hej!

Tänkt gå med ett vp-rör 16mm upp på vinden, sen en dosa där och EKK ut från dosa till belysning.

Tips på dosor, E-nr?

/L
 
Det är inga problem.

Bara att köpa en utanpåliggande dosa + en rörmuff!

Dosan:
E-nummer:
1438245
showpic.asp

Rörmuffen:
E-nummer:
För 16mm rör: 1438296
För 20mm rör: 1438297
showpic.asp
 
Aha, rör-muff det var ju finfina grejor det.. dåså problemet löst!

/L
 
Varför inte EKK direkt genom VP-röret och in i dosan utan kopplingsdosa på vinden ??

Protte
 
prototypen skrev:
Varför inte EKK direkt genom VP-röret och in i dosan utan kopplingsdosa på vinden ??

Protte
För att jag vill skarva ut minst 3 ledningar ut ur dosan.
Kommer med 3 faser och skall fördela ut dessa till 2 belysningsgrupper och en uttagsgrupp.

/L
 
Använd EKLK om du ska klammra på vind. Så slipper du bli utan belysning där då råttorna gnagt sönder kabeln :)
 
Råttor på vinden, nog för jag bygger i närheten av skog, men på vinden kommer dom inte att komma in iaf.

/L
 
Loner skrev:
Råttor på vinden, nog för jag bygger i närheten av skog, men på vinden kommer dom inte att komma in iaf.

/L
Hehe... HAHA.... Muahhhahahahahahhh.... MAHHAHAHHAHAHHHAHAHAH :D:D:D

En rådis tar sig in precis var som helst när den har bestämt sig! Hade en som käkade sig genom 20cm halvbrunnen betong för några månader sedan! :eek:
 
Rrrrr skrev:
Använd EKLK om du ska klammra på vind. Så slipper du bli utan belysning där då råttorna gnagt sönder kabeln :)
Tja, lägger man EKLK:n i ett järnrör så kommer den nog att klara sig! :rolleyes:

Råttor kan inte läsa och har inte läst elsäkerhetsverkets rekommendationer. Det enda som garanterat fungerar är att förlägga kabeln så de ej kan komma åt den. Ett bra sätt är på undersidan av en bräda som inte kan nås underifrån.
 
Redigerat:
Och hur var det med trefas uppdelat på enfas?? Gör det inte!! Den stackare som kommer efteråt och ska koppla kan det bli synd om.

3-polig säkring, JFB och märkning. Men dra fram rena enfasgrupper om du nu bygger.

Protte
 
pefo skrev:
En rådis tar sig in precis var som helst när den har bestämt sig! Hade en som käkade sig genom 20cm halvbrunnen betong för några månader sedan! :eek:

Om råttor kunde använda verktyg så skulle vi troligen vara utrotade för länge sedan!
 
prototypen skrev:
Och hur var det med trefas uppdelat på enfas?? Gör det inte!! Den stackare som kommer efteråt och ska koppla kan det bli synd om.

3-polig säkring, JFB och märkning. Men dra fram rena enfasgrupper om du nu bygger.

Protte
Varför inte? Detta är väl ganska vanligt i större belysningsinstallationer.
 
Rena trefasgrupper är vanliga vid större belysningsanläggningar, men inte två bel och en uttag
 
prototypen skrev:
Och hur var det med trefas uppdelat på enfas?? Gör det inte!! Den stackare som kommer efteråt och ska koppla kan det bli synd om.

3-polig säkring, JFB och märkning. Men dra fram rena enfasgrupper om du nu bygger.

Protte
Om den stackare som kommer sen inte kan läsa elschemor skall han inte rota runt i mina el"lådor"

Allt dokumenteras och uppmärkes.

/L
 
Märkning med t ex gruppernas nr på kopplingsdosorna gissar jag?
Frågar inte så mycket för din del utan för andra läsare eftersom detta inte är standard i villor och därför förutsätter även en del elektriker rätt mycket då de börjar dra i trådarna *mutter*

Det är rätt viktigt att det märkes ordentligt.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.