Hej Peter..
Jag får tacka för en informativ och välskriven byggbeskrivning.. :)

Jag skall själv snart sätta igång å bygga om våran altan då den sett sina bättre dagar..
Jag sitter å skissar på de olika delarna ( blir 5 olika "sektioner" ) men jag känner att ett bra ritprogram eller liknande hade underlättat...

Så frågan är som följande: De "principskisser" som du har gjort, vad är de gjorda i för program ??
Och är det någorlunda lättanvänt för en vanlig dödlig eller måste man vada CADguru eller liknande för att kunna skaka fram en egen altanskiss ?
 
Och en till fråga när ja väl ändå är igång.. :)

Tanken är som såhär..
Bärlinor: 2 st 45*195 ( + befintlig i vägg 55*150 dvs 3 bärlinor)
Golvreglar: 45*170 ( max 540 långa cc:60 )
Plintar: 95*95 ( cc: 240 )
Trall: 28*120 ( eller 34*145 beroende på pris )

Så frågan.. ser det ok ut ? eller har jag gjort någon generalmiss ?
 
Hejsan smacke!

Jag och många med mig använder Google SketchUp för att skissa och rita upp våra konstruktioner. Måste säga att programmet är lättanvänt om man har viss datorvana. Det finns en gratisversion och en "Pro"-version - den senare kostar en viss summa.

Ang. din konstruktionsfråga så ber jag att få återkomma. Har fullt upp med projekt här hemma och jobbar från tidig morgon till sen kväll.

Frågor:
Har du tänkt 2,4 m mellan plintarna under en och samma bärlina?
Hur ser måtten/arean ut för din tänkta altan?

Jag återkommer . . . / Peter ;)
 
Hej å tackar för att du tar dig tid.. ja e lite gröngöling på detta så all hjälp uppskattas.. :)

Jag tankade ner Google SketchUp men jag tyckte det var lite svårt att använda, men det berodde nog mest på skit bakom tangentbordet.. :)
Jag skall nog ta mig en titt till på det..

Å ja.. Jag funderade på cc 240 i "sidled dvs var 4e golvregel.. På djupet blir det lite olika beroende på djupet på altanen, men största djupet är som sagt 540 så då blir det cc260 (*2 = 520 och 20 cm överhäng.. )

Inte världens bästa bild, men du får yttermåtten iaf.. :)
BILD: smacke_altan_1.jpg
Bilder på hur den ser(såg) ut hittar du HÄR

Ja drar till Norge på Bluesfestival så ja kommer inte kunna svara på några dagar.. :)

ps, min bild är nog inte helt skalenlig men jag hoppas du förstår tanken bakom den..
jag har några gamla bilder som jag la upp när vi köpte huset förra året, men nuvarande altanen syns inte så bra på bilderna..
http://trampebil.se/hus/bilder
 
Länken till bildserien i trådstarten fungerar dessvärre inte längre. Jag länkar därför här till min gamla*) webbsida där du finner både bildserie med beskrivningar samt dimensioneringstabell och beskrivning av hur jag byggde mitt krysstaket och min lilla altantrappa. Fascinerande förresten att inlägget lästs nästan 310.000 gånger - häftigt!
*) När jag publicerade den nya webbsidan, räckte inte tiden till att föra över bilder med text etc. Det är därför jag bjuder på latmansvarianten med länk till den gamla sajten:p
Lycka till med ditt altanbygge! Har du några frågor så är det bara att hojta till(y)

Bygga altan - byggbeskrivning >>
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.