Hur har era tapetskarvar varit? Vi har målare i vårat hus nu då de inte längre tapetserar i fabrik. Vi trodde att detta skulle vara bra men nu ser vi att överlappningen mellan våderna är enorm. På vissa ställen så är överlappningen nästan 1 cm och sååååå mycket drar inte tapeten ihop sig.
 
Vi valde bort all tapet förutom i sovrummet, men måste säga att vi är jättenöjda med arbetet! Överlappningen är helt normal(3-4mm) och fint mönsterpassad.
 
Hej alla. Jättekul att läsa och se bilder om era smålandsvillor. Vi håller på förfullt med grunden till vårat villa kalmar som kommer snart v32. Vi var även uppe och kollade på vårat hus i fabrik och det var jättekul att se och tom gå in i våra två halvor. hi hi
Fullt upp med att köpa diskmaskin kyl och frys och så en fläktkåpa så klart.
Stebac: Vad är det för märke på eran och funkar den bra , vi hade nog tänkt oss en sådan eller en med glas...?

Ha det gott Vera
 
Hur har ni gjort med veranda eller liknande till huvudentrén? Jag och min sambo planerar att bygga Villa Nybro men är tveksamma om det är värt nästan 35.000kr för att få verandan som SMV har. I katalogen så finns det en mindre variant på flera av husen, men denna veranda finns inte bland tillvalen.
Hur har ni andra gjort?

Edit: Det är denna verandan jag menar.
http://bp1.blogger.com/_1IGKt9xH2s0/SHSOkbyChwI/AAAAAAAAAbc/hLytujJIayo/s1600-h/80.JPG
Den finns inte som tillval. Är detta måhända standard? Om inte, hur mkt kostade detta?
 
Redigerat:
Den verandan som du har bild på är en av de verandor man kan välja mellan då du gör slutbeställningen på ditt hus. Den kostar lika mycket som de övriga, samma pris på alla.Finns fyra varianter, en som har öppningen framåt, en till vänster, en till höger samt den som du visar. Men som sagt samma pris på alla.
 
vi har den mest klassiska, utgång bara rakt fram och gammeldax räcken på sidorna. Om man ser till arbetet och vad det skulle kosta i tid och pengar själv så är det värt det! gör altan, bastu eller nåt annat kul istället!
 
annaochjohan skrev:
Den verandan som du har bild på är en av de verandor man kan välja mellan då du gör slutbeställningen på ditt hus. Den kostar lika mycket som de övriga, samma pris på alla.Finns fyra varianter, en som har öppningen framåt, en till vänster, en till höger samt den som du visar. Men som sagt samma pris på alla.
Ok, där ser man. Jag trodde att den som krävde grundpiltar och hade räcken var dyrare.
Tack för ditt svar.

sheriffen skrev:
vi har den mest klassiska, utgång bara rakt fram och gammeldax räcken på sidorna. Om man ser till arbetet och vad det skulle kosta i tid och pengar själv så är det värt det! gör altan, bastu eller nåt annat kul istället!
Bara så att jag inte missförstår dig. Tycker du att man ska göra altan eller bastu itsället för veranda? Vet inte riktigt vilken du har, är det något ni gjort själv eller en utav smålandsvillans verandor?
Bastu har vi inte tänk oss öht och altan tror jag man har större möjligheter att göra själv än en veranda i efterhand.
 
Är det nån som har isolerade inneväggar i dessa hus? Hur har ni gått till väga med det, mycket jobb?

Sen så ser jag på vissa bilder att det inte är råspont under takpannorna, det är ju masonit.
Går det att få råspont ifrån fabrik?

Nån som byggt modellen Ljungby?

/Nisse
 
Idag har jag och min sambo skrivit avtal på ett Villa Kalmar. Vi hasde tänkte bygga Nybro först men ändrade oss nyligen. Vi är dock lite tveksamma över badrummet. Vi har sett att det är på tok för litet. Det är lika stort som badrummet vi har i vår lilla 2-rummare nu. Det verkar dock svårt att få det större badrummet som finns på Nybro. Då får man isf riva väggen och fixa våtrumstapet och kakla ovanpå det genom att anlita en till part. Problemet då är att fönstret till badrummet blir jättelitet, dörren kommer inte vara centrerad samt att man måste sätta avlopp för dusch där klädkammaren egentligen ska vara för att man inte ska få allt på samma sida. Tanken ör att få det exakt som det är på Nybro.
Finns det någon här som utfört detta att riva väggen för att göra ett större badrum?
Säljaren säger att det är möjligt att genomföra men att de inte vill göra ändringar. Som någon skrev tidigare i tråden så hade denne sett ett Kalmar som byggts utan klädkammare med det större badrummet så det verkar ju ha fungerat för någon.
 
Redigerat:
Vi har byggt altan till vårat lammhult. Byggde 50 kvm så den går längs hela baksidan. Blev skitbra. Vi byggde även en veranda utan tak på framsidan den blev också bra. Kalaset landade väl på 13 000.
 
Jessica78 skrev:
Vi har byggt altan till vårat lammhult. Byggde 50 kvm så den går längs hela baksidan. Blev skitbra. Vi byggde även en veranda utan tak på framsidan den blev också bra. Kalaset landade väl på 13 000.
vore kul att se lite bilder om ni har för vi tänkte oxå bygga altan till vårat villa kalmar som kommer nu på tisdag..... ska bli sååååååååå kul.

ha det
 
Vi är också i princip klara med vår altan till vårt Lammhult.

Total storlek blev drygt 70kvm, så att man inte ångrar sig i framtiden och tyckte att man byggde för litet.
Vi kommer troligtvis nästa sommar att glasa in den "stora" delen, så att uterummet blir ca 45kvm

Bilder från hela bygget finns här: http://henrik.mainstream.se/gallery.php?action=sma&uid=1&al=572

Detaljinformation går att få om någon är intresserad.
 
henrike skrev:
Vi är också i princip klara med vår altan till vårt Lammhult.

Total storlek blev drygt 70kvm, så att man inte ångrar sig i framtiden och tyckte att man byggde för litet.
Vi kommer troligtvis nästa sommar att glasa in den "stora" delen, så att uterummet blir ca 45kvm

Bilder från hela bygget finns här: [länk]

Detaljinformation går att få om någon är intresserad.
Mycket snyggt.
Gjorde ni allt arbete själv? Ungefär hur mycket gick det på totalt?
 
Danne12345 skrev:
Mycket snyggt.
Gjorde ni allt arbete själv? Ungefär hur mycket gick det på totalt?
Japp, vi har gjort allting själva, hämtat virke med släp i 3 omgångar, vägt av plintarna, osv.

Det vi tagit hjälp med av kompisar + släkt är nedgrävning av plintar och skarvning av bärlinor, och lite småsaker hit och dit. Grusbädden las dit i samband med uppgrusning runt huset.

Totala kostnaden uppgår till ca 20.000:-. Men då har vi hämtat virket på den lokala bygghandeln istället för cheapy/byggmax, fördelen med det är att man lite enklare kan lämna tillbaka virke man inte är nöjd med.
 
Jag pratade med en kille som eventuellt ska göra grund till vårt Kalmar (om allt går som det ska vill säga). Han tipsade om att man måste be SMV förbereda huset för en hydrofor om man ska borra egen brunn. De flesta har tydligen kommunalt vatten och då behöver man inte åtgärda någonting.
Ni som har borrat egen brunn, hur har ni löst det med hydrofor och har SMV behövt göra någon ändring? Förstärka bjälklaget? Dra fram extra eluttag eller annat? Enligt säljaren var det bara att borra och sätta ett rör genom bjälklaget.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.