Hej alla duktiga!

Som amatör-"renoverare" av en gammal kåk, gläds jag av att få ta del av denna expertis i detta forum. Dock har jag en fråga .

Jag ska lägga blå platon på källargolvet samt isolera genom att plåtregla och cellplast isolera och minerit beklä insidan (dvs sidorna som vätter in mot rummet ).

MEN, ska platon mattan gå ända till den befintliga betongväggen och att plåtreglarna får ståplatonmattan (för att erhålla en luftspalt på 3-5cm bakom de "nya väggarna" och som jag tror att det ska vara via platons sida
( http://www.isola.se/pdf/Insida Kallarvagg.pdf )).

Eller ska platonmattan "bara" gå till de "nya väggarna" (då jag fäster plåtreglarna direkt på betongen)?

Enligt alt. nr 1 (Platons alternativ) så är jag rädd att plåtreglarna "trycker" ner tuttarna under mattan och omintetgör själva luftgenomströmningen.

Och, alt nr 2 kan man ju faktiskt "bara" sätta in några ventilationshål , för att få luften att cirkulera bakom de "nya väggarna"

Hoppas att jag har lyckats förklara mitt problem.

Vad tror ni?
 
Hade också tänkt använda gips men efter att ha läst denna tråd har jag ändrat uppfattning. Jag är ute efter en enkel, säker och långvarig lösning som inte kostar en förmögenhet.

Huset/bakgrund:
I vårt hus från 1950 ska jag renovera undervåningen som ligger delvis under mark (30-50 cm). "Dräneringen" är original men tack vare att huset är byggt högt på ett berg är den naturliga avrinningen relativt god. Både grund och källarväggar är oisolerade. Vi har inga problem med fukt i dagsläget. Både ytter- och innerväggar är tapetserade betongväggar. Innertaket är spänd väv i ett rum och någon form av masonitskivor i resten av undervåningen. Ovanför detta träpanel och spån ovan det. Golvet är oisolerad betong med limmad korkmatta (förskräckligt och säkert inte bra ur fuktsynpunkt...)

Väggar:
Jag har tänkt bygga upp med lecablock och sedan kalkputsa och köra en silikatfärg som andas. Hur noga är det att ta bort tapeten innan jag murar upp lecan? Kan jag med fördel lägga någon isolering mellan lecan och yttervägg? Risk? Isolerar lecan hyfsat ändå?

Tak:
Har tänkt regla glespanel i trä och sedan gips i taket. Borde väl vara ok eftersom det ändå är trä ovan?

Golv:
Jag skulle vilja ha parkettgolv istället för klinkers för att inte öka på källarkänslan. Räcker det med platon direkt på betonggolven och click-parkett på detta? Några tips på isolering utan att behöva hacka upp golvet? Kan man tex lägga 100mm frigolit underst?
Behövs verkligen ventilerat uppreglat golv med ventilerade socklar etc? Takhöjden är inte överdrivet stor.

Tack på förhand! :)
 
Jag har köpt en kåk med källare nyligen. I två rum finns uppreglade ventilerade golv som ger dålig lukt. Jag ska riva ur golven och ersätta med något annat. Bäst vore väl att bila upp golven, lägga cellplastisolering och golvvärme samt övergjutning med flytbetong. För att slippa bila ur golven tänkte jag gjuta ca 100 mm EPS-betong ovanpå befintligt betonggolv och lägga vattenburen golvvärme och flytspackla. EPS-betongen är värmeisolerande. Detta är väl en konstruktion som tillåter fuktvandring och borde fungera i källare?
 
Tobbefonsterfixare skrev:
om du nu vill ha ett laminat golv så använd blå platon.. men då går det inte med ett klick golv.. eftersom du har ett visst "svikt" i platon mattan när man går! så satsa i så fall på limmat laminat.. eller ett tjockt klick golv 12-13mm eller dyligt
Så har jag haft det nu i 7år (limmad laminat på blå platon) funkar kalas! Har nu rivit upp golvet för att jag skall ner med golvvärme och det fanns inga spår av tråkigheter!
Nedan finns en länk till lite bilder som beskriver hur man lägger ett riktigt bra golv i källare (en bit ner på sidan).

1. Först en specialfilt under blå platonmatta.. denna tar bort knirriga ljud som kan uppkomma i och med att platon golvet är lite flexande mot betongen.

2. Blå platonmatta som låter luften vandra

3. Cellplastisolering - Isolerande mot markkylan som leds upp genom betong golvet. Han som tagit bilderna hade lagt liknande golv utan cellplast i ett annat rum och sa att temperaturskillanden var markant.

4. Golvspån som limmas ihop ger en stabil konstruktion

5. Slutligen på med matta eller klickgolv...

Denna konstruktion ger ett långvarigt fuktskydd samt ett källargolv som inte leder upp kyla från marken. Det kostar lite mer än att lägga klickgolv direkt på platonmattan, men det är denna metod jag ska använda i min källare då jag vill ha en permanent lösning.

Själv ska jag lägga vit heltäckningsmatta överst istället för klickgolv... ska bli ett biorum, så mattan ger bättre akustik i rummet.

Osså länken förstås....

http://www.minhembio.com/frha/118731#155890

/Henke
 
Vi ska göra iordning två sovrum i källaren, få se om jag har lärt mig nåt genom att scanna igenom denna tråd. Här är förutsättningarna:

EgnaHem hus från -49 (70+70 kvm)
Nydränerat med Isodrän utvändigt på alla väggar

Är detta en bra lösning?
* Plåtreglar med OSB skivor på väggarna. (ev även gips som nån skrev? behövs det?)
* Heltäckningsmatta direkt på betonggolvet (som släpper igenom fukt)
* En friskluftsventil/rum
 
Skulle man inte kunna sätta plåtregel med tjärpapp under mot golvet som syll och sen plåtregel i taket? Lämna en liten glipa mot ytterväggen och sen regla upp mellan golv och tak för att sedan sätta najtråd mellan reglarna som håller isoleringen ifrån ytterväggen och sedan gipsa. Lämna en en ventilationsglipa upptill och en nertill. Då borde väl väggen andas och man skulle slippa fukt i gipsen?
 
Inte lär du väl behöva tjärpapp till plåtreglar, väl!?
 
Tja, för min källare med fuktig lermark runtomkring var rekommendationen från Danogips att ha papp eller motsvarande inunder... Var inte alltför knepigt att få dig :cool:
 
ACME skrev:
Och gips dessutom! Stachybotrys chartarum a.k.a. pappersmögel a.k.a. svartmögel kräver cellulosa som näring och kommer således att gotta sig på gipsens baksida..

Jag hade satsat på 45 mm plåtregel (stabiliserad med plåtvinklar mot yttervägg) med minerit som beklädnad.
:) tummen upp... perfekt på källareväggar.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Låter jobbigt att fixa till i källaren, jag sitter i samma sits och jag kommer bara att måla väggarna med en färg som andas och sätta platonmatta på sulan och sedan ett klickgolv på det!
 
Inga kommentarer? Vad tror ni, kan man putsa väggen så att den blir slät och fin å sedan måla den?

Visst ekot kvarstår dock men man ser ju om det skulle komma fukt i väggen.
 
Självklart kan du det, men att putsa kräver visst handlag. Silikatfärg ska du använda. Jag har rivit upp laminatgolv lagt på platonmatta med "ventilerade" socklar. Luktade inte så gott under. Jag skulle aldrig lägga ett sånt golv. Markfukten måste få fri väg.
/fremag
 
-------------------- ´

Hallå

Är ue efter desamma har dock inte läst alla inlägg så jag kanske dubblar frågorna men.

Jag har haft en uppreglad trä kostruktion innan i min källare som var riktigt fuktig. HAr rivit bort och isolerat utsidan + dränering.

Nu till de spännande som ni pratar om

Jag vill putsa väggarna invändigt för att ha sten koll på ev fukt osv... Finns det någon bra puts. Typ spackel som man slipper blanda ihjäl sig????

Sen ventilerat golv är det någon som har erfarenhet, ev ställen man kan köpa och få tips? Priser vore kul oxå????
 
Har läst i tråden men inte riktigt hittat svar.

Om man har tänkta använda plåtskena på och golv och i tak samt styra in plåtreglar i dessa och sen gips på väggarna.

Hur ska man göra för att luften ska kunna cirkulera där. Plåtskenan ligger ju ändå mot taket och sen går plåten ner 45mm. Sätter jag då gips så blir det ju helt tätt. (Känns det som) Kan man komma runt det genom att borra hål o plåtskenan uppe och nere för att luften ska kunna cirkulera bakom gipsskivorna? Eller behövs inte det eller finns det några andra alternativ?

/Kristina
 
Savanna skrev:
Har läst i tråden men inte riktigt hittat svar.

Hur ska man göra för att luften ska kunna cirkulera där. Plåtskenan ligger ju ändå mot taket och sen går plåten ner 45mm. Sätter jag då gips så blir det ju helt tätt.
/Kristina
Du kan lägga klossar/distanser under plåtskenan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.