Sågspån kan aldrig brinna (vi har spånpanna så jag vet), den bara glöder. Men indränkt i diesel är det såklart en annan sak men jag antar att man tar väck den innnan man börjar såga (om man inte har dödslängtan).
 
Jag sågade upp ett stort hål i framsidan med tigersågen, sen tog jag en fatpump och handpumpade ur 150l diesel. Därefter offrades öskaret till båten o jag öste ur det sista, sen var det bara att ta ett par gamla tröjor och torka torrt med. Därefter var det tigersågsrace deluxe. Var duktigt slut när det var klart men klart värt pengarna jag sparade på att göra det själv. Gick åt 10+ blad iaf.

Ps, glöm inte bort att såga bort de yttre anslutningarna när ni tar bort era tankar. Jag har hört talas om många som har fått sina källare fyllda med olja tack vare att tankbilschauffören har tagit fel på hus...
 
Det händer lite titt som tätt. Går det inte att ta röret på en gång så ta åtminstånne avbitaren och kvadda/ta bort kontakten till överfyllnadsskyddet. Finns inte det så kommer de inte fylla på
 
Jag gjorde först ett hål med en tigersåg för 288:-. Pumpade ut 200 liter olja till ett fat.
Efter att ha gjort hålet större sög jag upp alla rester med sågspån, som jag brände i pannan.
Det gick åt ca tio sågklingor och var ganska jobbigt, men väl värt besväret då
det skulle kosta mej en fjortondagarslön att leja jobbet.
Jag använde matolja för att smörja klingan, det rök lite men tog aldrig fyr.
Enligt lokala brandkåren är det ofarligt att såga upp med tigersåg, men det finns risker med vinkelslip.
När oljan hade satt sig i oljefatet använde jag nästan allt i ett fordon. Det tyngre resterna eldade jag i vedpannan genom att tända brasan med lite olja på veden.
Järnskrotet bars bort av en skrotnisse, jag fick inget för det, men slapp att transportera iväg det.
 
Hade ett elände med att pumpa ur oljan i botten. hade ca 70 liter kvar.
Såg i denna tråd att man använt borrmaskinspump. Jag koppla på en trädgårdslang och så ner genom luckan.
Funkade inte. Fick inte upp ett skit. prövade med annan borrmaskinspumpo - gickl inte heller.
Så jag vill varna för att använda borrmaskinspump. De klarar inte att suga upp med sughöjd ca 1.80 om är av kvaliteten ca 200 kr.

Lånade en fatpump från en bilverkstad (inkl fat). Otroligt enkelt o smidigt. Pumpa upp all olja in i fatet. Sen vevar man bara åt andra hållet för att tömma fatet ner i plastdunkar. :)

Körde med tigersåg.
Jag vill varna för billiga tigersågar. De 2 billiga jag hade (ca 2-300 kr) gick sönder mycket snabbt. Det är piggen som håller bladet som går av. SKIT!!
Köpte en för ca 900 kr på Biltema. helt annat fäste för bladet. Funkade kanonbra. Körde med skärolja från biltema vilket funkade fint..

Bladen var Bimetallblad från Biltema.
 
Var Biltemabladen bra och hur många gjorde du av med?
Nyfiken eftersom jag troligtvis kommer att såga ner min tank nu under sommaren.
 
tompas11 skrev:
Var Biltemabladen bra och hur många gjorde du av med?
Nyfiken eftersom jag troligtvis kommer att såga ner min tank nu under sommaren.
Tror ca 4 blad. Var ca 8-10 cm långa o rätt grovtandade. Kostade väl ca 20-30 kr styck.
Jag använde även ett längre dyrare AEG blad med "diamantgrus" klistrat på bladet. Bra med ett längre ibland när stag inuti behöver kommas ut utifrån.

På metallskrot får man ca 900 kronor tonnet för rengjord plåt.

Efter att ha tömt tanken så slängde jag in absol i botten och på sidorna. Funkade mkt bra.
Sen när man burit ut tankdelarna så lät jag dem torka och sen gned jag demn med absol (med handske på händerna) för o få dem rena till skroten. Gick snabbt o smidigt.

Absol finns på Granngården. Går åt ca halv säck till en tank.
 
Tack för ett utförligt svar som stillade min nyfikenhet.:)
 
Kortversion av frågan: Är det nån som har erfarenhet av att demontera en nedgrävd oljetank? Är det nåt speciellt man bör tänka på då?

Längre version: Håller just nu på att gräva fram oljetanken, ett tvättäkta hundjobb eftersom den är 1.5 i dia, över 3 m lång, ligger på 2.5 m djup och marken är så hård och stenig att vi måste gå före med spett och korp innan vi kan använda spaden. Tanken ligger lite tokigt till så vi kommer inte åt med minigrävare... Min plan så här långt är att gräva så mycket att vi kan dela tanken i två delar och därefter försöka lyfta upp underdelen för att slippa gräva fram den också, vet inte om detta kommer lyckas... Manluckan är totalt fastrostad efter 40 år under mark så jag kommer tvingas såga upp ett hål vi kan tömma den genom. Gillar inte helt tanken på att sätta en tigersåg i en tank som fortfarande innehåller olja, men kommer inte på hur jag annars skulle kunna göra. Idéer, någon?
 
Manluckan är väl skruvad, borra bort skruvarna och bänd upp manluckan.

Jag har varit med att ta upp en men vi kom åt med grävare. Det grävdes ned till halva tanken sedan satte vi en rejäl planka i tanken tvär över manluckshålet och med lite dragande hit och dit så ploppade tanken upp. Ni kanske kan använda en stubbrytare. Delar ni tanken så kan det vara svårt att få tag i det som är kvar, svetsa i öglor eller skära hål för kätting och få tanken att vika ihop sig.

Kul jobb. Eller töm tanken, rengör och fyll den med jord.

Protte
 
Redigerat:
Det slutade med att jag först bad flitigt, därefter borrade några hål efter varandra i tanken, slog bort skiljeväggarna mellan hålen och sågade upp ett hål med tigersågen. Det gick tack och lov bra och tanken var så pass samarbetsvillig att spänningarna vidgade sågspåret istället för att knipa åt.
Ska tömma tanken efter maten, hälla i spån och låta det ligga och gotta sig tills temperaturen gått ned lite ikväll.
Det sitter fästhantdag i ändarna på tanken och jag hade tänkt låta dem och sidoväggarna vara kvar när vi försöker lyfta den. Rapporterar om resultatet imorgon.
 
Nu är tanken uppdelad i hanterbara bitar, även om gavlarna fortfarande ligger nere i gropen. Den är för djup för att vi ska orka lyfta upp dem så vi planerar att fylla ena halvan så att vi får en "trappa" upp till marknivån.

Fanns bara omkring 40 liter i tanken, lite av en besvikelse faktiskt. Detta skopades upp med hjälp av en avkapad PET-flaska fastsatt på en stång och hälldes sedan ned i den nya oljetanken efter att först ha filtrerats genom ungarnas solskärm. Solskärmen är av den typen som man sätter på sidofönstren i bilen, och började gå sönder. Vi vek den i fyra lager och den fungerade ungefär som ett melittafilter eller en saftmaja.

Det var inga problem att suga upp återstoden av oljesgeggan med hyvel- och sågspån och nu har jag tändmaterial till pannan för en tid framåt. Hade egentligen tänkt gå ned i tanken och rengöra den innan vi kapade upp den, men eftersom vi hade glömt att ta hem en gasmask så beslöt vi att istället raka upp allt sågspån med en egentillverkad och formanpassad raka och därefter kapa toppen av tanken. Tanken var 1.17 m i dia, 3.05 m lång och hade en godstjocklek på 5 mm och var ett äkta härk att såga upp i mindre bitar.

Efter ett misslyckat försök att med hjälp av bilens domkraft lyfta tanken mycket nog för att tigersågsbladet ska gå fritt från marken när vi kapar den, så införskaffades en garagedomkraft från Biltema. Den lyfte utan problem upp tanken ett par decimeter, varefter vi fixerade den i det läget och kapade upp den i åtta-tio bitar som nu väntar på att köras till skroten. (Detta borde väl egentligen göras med en tankbil, va?)

Övriga lärdomar för den som funderar på att göra samma jobb själv:
* Ha på dig kläder du kan kasta efteråt.
* Köp kvalitetsblad till tigersågen. Makitas bimetal-blad fungerade bättre än Bosch dyraste, men hade en tendens att hoppa loss om man inte sågade med foten helt mot materialet.
* Plåtarna är TUNGA. Tror att hela tanken väger in på närmare ett halvt ton.
* Det tar längre tid än du tror.

Det mest retsamma är dock att vi egentligen inte hade behövt slänga ut 20.000 på en ny innetank... Tanken var efter 40 nedgrävda år fortfarande i utmärkt skick! Det enda som började visa tendens på gravrost var insidan på manluckan.
 
Så du tänker fortsätta att elda olja?
Trodde att de flesta gjorde sig av med oljeberoendet på grund av det galopperande oljepriset men du kanske tillhör undantagen?
 
Vi har en kombinerad olja-, el- och vedpanna som fortfarande är i bra skick. Tanken är nu att vi ska värme huset med i första hand vår nyinstallerade värmepump och att elen ska orka värma vattnet. När vi behöver lite extra värme/varmvatten kommer vi elda med ved, om det inte blir riktigt rejäla köldknäppar, då får vi använda oljan. Räknar inte med att behöva köpa en kubik olja mer än kanske vart tredje eller fjärde år, men tiden får utvisa om det här upplägget fungerar i verkligheten också.
 
OK det förklarar ju saken. Kommer säkert att fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.