Lundakungen skrev:
Jag har svårt att tro att priserna kan stå emot dessa räntehöjningar, en reporänta på 5% (om den kommer upp dit) är riktigt mycket för många. Plus det stora utbudet på marknaden, en stigande arbetslöshet och framför allt psykologin, som påverar mer än vad man själv tror.

/M
Dock har vi ju ännu inte en stigande arbetslöshet, dock en minskad minskning av arbetslösheten. Det är fortfarande fler som får jobb än som blir av med dem.

Som jag ser det så påverkar nog räntan mest om man har en ekonomi som är ansträngd, då någon eller några procent högre ränta kanske är det som gör att man helt enkelt inte har råd. Har man inte det problemet ser jag inte varför en hög ränta skulle hindra en från att köpa, då ett husköp är betydligt mer långsiktigt än räntesituationen för tillfället.

Har man inte råd med ett hus idag, med dagens ränta, så anser jag egentligen inte att man har råd med det huset överhuvudtaget, bättre marginal än så ska man ha i sin ekonomi. Har man den marginalen ser jag inget hinder för att köpa, då har man ju bara att se fram emot en lägre kostnad när räntan går ner.
 
Lundakungen skrev:
"Beskedet på torsdagen att Riksbanken höjer räntan med 0,25 procentenheter till 4,50 procent var väntat. Däremot så chockar Stefan Ingves med beskedet att reporäntan måste höjas ett par gånger till och det redan i år."
Jag vet inte om riksbanken får bluffa..? ;)
För att bekämpa inflationsförväntningarna tror jag att det är perfekt att höja räntan 0,25% för att visa att man menar allvar och samtidigt hota med kommande höjningar för verkligen pressa ner inflationsförväntningarna. Om konjunkturen skulle vika snabbt, oljespekulationerna upphör, matproduktionen ökar osv, kan man ju avstå från att höja längre fram. Jag tycker Riksbanken gör ett grymt bra jobb (även om jag gärna skulle betala lite mindre ränta på mitt bolån!).

Som en parentes tycker jag det är bra om Riksbanken följer ECB så långt det är möjligt. För att hålla kronan stabil mot euron och pressa inflationen utan att påverka den svenska konkurrenskraften alltför mycket.

/Pontus
 
Redigerat:
BobbyEwing skrev:
Dock har vi ju ännu inte en stigande arbetslöshet, dock en minskad minskning av arbetslösheten. Det är fortfarande fler som får jobb än som blir av med dem.

Som jag ser det så påverkar nog räntan mest om man har en ekonomi som är ansträngd, då någon eller några procent högre ränta kanske är det som gör att man helt enkelt inte har råd. Har man inte det problemet ser jag inte varför en hög ränta skulle hindra en från att köpa, då ett husköp är betydligt mer långsiktigt än räntesituationen för tillfället.

Har man inte råd med ett hus idag, med dagens ränta, så anser jag egentligen inte att man har råd med det huset överhuvudtaget, bättre marginal än så ska man ha i sin ekonomi. Har man den marginalen ser jag inget hinder för att köpa, då har man ju bara att se fram emot en lägre kostnad när räntan går ner.
Jag läste en avhandling som någon doktorand hade gjort på fastighetspriser/ränta. Förändringar i räntan förklarade ca 40% av förändringen i pris i de regressioner som kördes (dvs ränta upp 1% medför pris ner 0,4%). Dock var räntan bara en av förklaringsvariablerna.

Jag tror personligen att priserna ska ner 10-20% under det kommande året. Surt som fan då vi precis köpt ett nytt, dyrt och stort hus. Där ryker vår kontantinsats... Får bli att bo kvar ett tag.:cool:
 
Uffe_74 skrev:
Jag tror personligen att priserna ska ner 10-20% under det kommande året. Surt som fan då vi precis köpt ett nytt, dyrt och stort hus. Där ryker vår kontantinsats... Får bli att bo kvar ett tag.:cool:
Det är ju det som är det centrala: Har man inte tänkt sälja den närmaste tiden så är det jobbigaste som kan hända att man får betala lite mer i månaden under en period tills räntorna normaliseras igen. Vad huset är värt om sex månader är bara intressant om man ska sälja om sex månader, eller vill låna mer.

Kortsiktiga spekulationer på bostadsmarknaden är ju inte direkt aktuellt, men på lång sikt spelar det mindre roll, huspriserna, precis som börsen, går upp, även om det ibland kommer svackor.
 
Redigerat:
-15% på ett antal avslutade affärer i mitt område utifrån utgångspris. Nu kanske mäklarna är lite väl optimistiska av sig i prissättningen men det där kallar jag i alla fall en minskning av fastighetspriserna. Det går att göra 'fynd' nu om man anser att fynd innebär att betala lägre än utgångsbudet. Tror själv att priserna skall ned 50% på 4-5 års sikt jämfört med nuvarande utgångsbud. Jag minns hur det var förra gången .. vi är där nu igen.
 
Du var mig en muntergök! ;)
Räntan kommer att stiga till över 10% skriver du i en annan tråd och nu ska fastighetspriserna halveras! Det var ord och inga visor!
Men ingen kan spå in i framtiden och det är fritt fram att tro vad man vill!

Själv tror jag priserna tillfälligt kan falla någon procent och därefter bär det av uppåt igen.

/Pontus
 
Man får som sagt tro vad man vill men om påstår att priserna ska ner 50% har jag svårt att tro att man lever i verkligheten. 90-talets kris pressade huspriserna 19% nedåt. Att vi skulle se en värre kris denna gång, (ganska mycket värre!) tror jag du är ensam om att spå. Men visst, vi får väl se om 4-5 år när denna tråden väcks igen. Du kanske hade rätt, eller inte. :)
 
I början av 90-talet samverkade ju alla faktorer (minskad avdrasrätt för utgiftsräntor, hög arbetslöshet och extremt höga räntor) och vi borde ha sett århundradets prisfall, men det blev alltså -15% till -20% prisfall och en ganska snabb återhämtning därefter. Kanske om Ryssland invaderar Sverige (eller någon annan händelse av liknande dignitet) att bostadspriserna skulle kunna halveras, men knappast annars! ;)

/Pontus
 
Och det är knappast heller troligt att räntan skulle stiga till några 10% under överskådlig framtid. Premis tänker sannolikt på 70-talet, men då hade man ju enormt förmånliga avdragsregler som gjorde lånen nästan gratis och en hög inflation som gjorde att lånen åts upp på ingen tid alls. Med nuvarande penningpolitik är detta scenario inte sannolikt. Asien kan ju tänkas exportera en hel del inflation genom stigande levnadsstandard och ökande kostnader, men inte i den storleksordningen att räntan skulle behöva höjas till några 10%... Men den som lever får se som sagt! ;)

/Pontus
 
A
Angelven skrev:
Fast... I vissa stockholmskommuner har utbudet av villor redan minskat med 50%(sommarsvacka, visst) - det gör nog en del på priserna.
Men jag läste nyligen (någon eller månad sen eller så) det omvända, dvs att det var väldigt mycket objekt ute för försäljning, men få köpare.
 
A
Prisfallet (om det blir ett sådant) kommer nog inte bero på att räntan höjs såpass att folk *måste* sälja för att de inte har råd med räntorna. Det handlar nog snarare om att köparna inte vill betala spekulationspriser längre när det blir dyrare att låna. Köparna blir antagligen lite noggrannare med vad de köper, tar mer tid på sig, värderar objekten mer kritiskt, och därmed kanske det inte kommer vara lika lätt att sälja varken ruckel eller herrgårdar till "överpriser" längre. Välskötta standardhus på vettiga lägen kommer stå sig bra i värde (som vanligt).
 
Bra Byggare: Jag tycker du har analyserat det hela rätt. Framför allt kommer det inte bli budgivning på precis allt i storstäderna, utan det kanske inte finns mer än en seriös spekulant. I viss mån kommer också mäklarna att sätta en viss press på säljare, därför att de lever på att göra avslut. Mäklararvodet påverkas väldigt marginellt om objektet säljs 5% under utgångspriset, bara det blir ett avslut istället för ny annonsering och visning.

Ännu är inte räntorna på den nivån att människor kommer tvingas sälja i så stor grad, men vi närmar oss helt klart. Däremot, ju högre räntorna blir, desto svårare blir det för människor som blir arbetslösa eller sjuka att behålla sitt boende. Marginalerna krymper snabbt när man skall börja leva på procent av maxtak istället för en riktig lön.

Sedan tror jag att det i kärvare tider kommer in en psykologisk aspekt. Den som skall sälja ett objekt med väldigt hög reavinst, och inte pumpa in det i ett annat boende, kommer ha lätt att acceptera ett lite lägre bud, för att säkra vinsten. I praktiken har ju många fått väldigt bra betalt för att bo i vissa städer och områden, och om det blir 2,3Mkr reavinst, eller 2,1Mkr betyder kanske inte så mycket då. Vem vet, om ett år kanske priset gått ned 10% till....
 
Bankerna är numera prissättarna, tidigare var inte belåningsmöjligheten något problem för spekulanterna. Nu finns det större betalningsvilja än vad lånelöftena medger.

Finns banker som räknar med att låntagaren måste kunna hålla ett kapitalutflöde på minst 10% (ränta+marginal+amort) utav lånebeloppet. På 2 mille blir det alltså 16.500netto i månaden... dvs ett singelhushåll måste alltså tjäna cirkus 25.000 netto för att köpa en 1a i sthlm. Finns fler som är beredda att betala 2 mille än som tjänar 25.000 netto.

-----------------------------------------------------------
Priserna på allt boende kommer gå ned.
 
imported_AX - det där om hur bankerna räknar på kapitalutflöde - kan du ta det en gång till så jag begriper hur jag skall applicera det på min ekonomi, ser ju intressant ut!

Dels hur du fick 16.500 från 2 MSEK och dels hur 16.500 motsvarar 25.000 netto i inkomst ? För jag måste vara morgontrög ;-), jag begriper inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.