Status
Tråden går ej att kommentera.
man brukar inte måla varken ovansidan eller undersidan på fönster eller dörrar!...kolla på gamla fönster och dörrar. Men vill man det så är det bättre att hänga dem.
 
Jasså? Ja vad händer då med regnvatten som rinner längs med fönstret och in på undersidan?
 
Sophie har rätt. Däremot brukar öppningsbara bågar målas på alla sidor.
Våra fönster är inte målade på sidorna eller över- och underkant, men de var i riktigt fint skick (och har väl i alla fall en hundra år på nacken). Har man problem skulle jag tro att det inte beror på brist på färg, utan virkeskvaliteten.
 
Måhända att ni har rätt vad gäller att inte måla under och översida. Men nu förstår jag att vi har pratat om olika fönster d.v.s. öppningsbara och icke öppningsbara. Dock har du fel konichiwa girl när du påstår att eventuella problem skulle bero på virkeskvaliteten. Du kan faktiskt med en bra färg och underhåll få ett fönster med låg virkeskvalitet att hålla i många år även om ett gammalt med en virkeskvalitet som inte går att få tag på idag är att föredra. Beror istället på hur fönstret är konstruerat, hur gångjärnen är justerade, hur det eventuellt kan ha rört på sig under årens lopp och om vatten kan bli stående mellan karm och båge. Alla öppningsbara fönster har större eller mindre glipa mellan karm och båge. Där kan komma in vatten vid normalt regn eller i samband med vind och regn.

Jag har själv gamla fönster där det antingen från början eller av tidigare ägare har målats både under och översida. Fantastiskt fina både vad gäller skick och framförallt kvalitet. Håller på att måla om dem nu och skulle faktiskt aldrig drömma om att skippa målningen på de ställena. Dels så syns det inte, men skulle aldrig drömma om att chansa att där aldrig skulle komma in vatten som kan sugas upp i ändträ och kanske förstöra dem.
 
Nu "påstod" jag faktiskt ingenting. utan spekulerade, vilket jag tycker framgick av mitt ordval. Jag ska därtill förtydliga mig; jag menade att om man har problem för att fönstret inte är målat på alla sidor beror detta antagligen på att virkeskvaliteten inte är i toppskick. Därmed ingenting sagt om att man kan få ett fönster att hålla längre med hjälp av målning och underhåll. Det är jag också medveten om.
 
Bra då är vi överens ;-)

Sedan skulle jag kunna tänka mig att ett fönster kan hålla längre i ett torrt norrländskt landskap än i ett aggresivt klimat som i Skåne. Därmed behöver problem inte bero på att man har en virkeskvalitet som är dålig. För tro mig, ett fönster som inte är målat på alla sidor i Skåne kommer att förgås för eller senare oberoende på virkeskvalitet.
 
Ja, det har du antagligen rätt i. Jag har inte så stora erfarenheter av klimatet i Skåne. ;)
 
Alla fönster oavsett var de sitter eller om de är målade på alla sidor eller inte förgås väl förr eller senare beroende på vad som räknas inom ramarna för förr eller senare ;-)

Vi bor i Skåne och våra gamla fönster som är från slutet av 1800-talet (de är utplockade ur huset sen länge och bytta mot perspektiv fönster tyvärr) är inte målade på undersidan eller ovansidan. en del av dem har sedan slutet på 80-talet (förmodligen sedan dess eftersom de byttes ut då och inget annat på gården har flyttats runt eller slängts)stått lutade mot en lagårdsvägg. det växte både gräs och mossa långt upp på glasen och spröjsen och trots att de stått direkt på marken i högt gräs har de inga jätteskador. något av understyckena behöver bytas men sidostyckena har klarat sig allihop. tror inte de hade klarat sig bättre om de varit målade...men nu är ju detta gamla fönster av god virkeskvalitet. De nya fönster vi nu ska sätta i (vi har ingen möjlighet att återanvända de befintliga eftersom flera bågar saknas och alla karmar är förstörda...dessutom har vi i nuläget inte tid att renovera allihopa och tillverka nya till dem som fattas) kommer ju inte ha den virkeskvalitén men jag tror ändå de klarar sig utmärkt utan att man målar alla sidor.
 
Ja ingen kan ju tvinga dig Sophie att måla dina fönster ;-)
Även fönster av god kvalitet som misshandlas kan förstöras. Se bara på dina egna som har stått mot marken och mycket riktigt har understyckena förstörts. Vem som helst förstår nog att man inte bara målar för att det skall se vackert ut, utan färgens viktigaste funktion är just att skydda träet.
Om du nu vill sätta in fönster av god kvalitet så kan jag rekommendera ett besök hos Qvesarum. De har fönster i återvunnen teak både vackra och prisvärda som förmodligen står pall för vädrets makter i många år, mycket tack vare den naturliga oljan som finns i materialet. Självklart beror det på hur mycket byggnadsvårdsfanatiker man är och vissa kan tycka att kvalitet går före, andra tycker definitivt inte att teak har att göra med svensk byggnadsvår vilket det i och för sig inte har.
Men det är väldigt svårt att få tag på nytillverkade bra fönster av nordiskt material både vad gäller tillgång och pris.
 
Snurre skrev:
Vem som helst förstår nog att man inte bara målar för att det skall se vackert ut, utan färgens viktigaste funktion är just att skydda träet.
Då är jag nog inte vem som helst för jag håller inte riktigt med.
 
Snurre skrev:
Även fönster av god kvalitet som misshandlas kan förstöras. Se bara på dina egna som har stått mot marken och mycket riktigt har understyckena förstörts. Vem som helst förstår nog att man inte bara målar för att det skall se vackert ut, utan färgens viktigaste funktion är just att skydda träet..

nja det var ju inte riktigt det jag menade utan att fast de stått iutomhus i nästan 20 år utan att vara målade på undersidan så är det bara ett par understycken som måste bytas...de andra har alltså klarat sig fast de stått i direkt kontakt med fukt. de har ju blivit misshandlade men inte förstörts...

Håller inte med om att man målar för att skydda i första hand. färgen finns för att se vacker ut och efterapa finare material. var ju därför man började måla en gång i tiden. visst har man inte bra kvalitet så behövs färgen men väljer man rätt virke står det sig bra utan färg. Så det beror ju på vad man väljer för kvalitet på virket vilken funktion färgen sen har.

Qvesarum har fina fönster och jag har inget emot att de använder teak men byggnadsvård eller inte så är fönstren dyra och vi tycker inte det är värt de pengarna. finns viktigare saker att lägga pengar på på vårt hus :)
 
lillasmultron skrev:
Vi har nog i alla fall kommit fram till att vi ska ha kopplade 1+1, 2-lufts, 3 rutor i varje båge, kittade.
Vill stämma i i kören om att det nog skall vara enkelglas med innerfönster. 2-lufts med två spröjs låter troligt.

lillasmultron skrev:
-Har hört en del negativt om kulturglas. Är det onödigt att lägga de extra kronorna på det, kan man då lika gärna ha floatglas? Eller bör man, om man orkar/hinner försöka hitta munblåst istället?
Helt klart återvunnet glas - det är lätt värt om man vill ha känslan och man förlorar inte så mycket energi om man gör på rätt sätt. http://www.allbackpaint.com/sv/pdf/Bok3055- Rapport LTH.pdf
lillasmultron skrev:
-Isolerglas, är det bara nåt de vill sälja på en, eller hjälper det att hålla värmen kvar?!
En död yta - men det är tycke.
lillasmultron skrev:
-Vi funderar fram å tillbaka på målningen. Skulle det vara ok att sprutmåla? Vi vill ju allra helst ha linoljefärg men har insett att det blir en del praktiska problem med det, plus att det blir himla mycket dyrare. Hur stor blir skillnaden egentligen mellan linoljemålat och sprutat?
Jag har inte siffror på det men eftersom färgen är så mycket drygare så kan man inte jämföra literpriset. Högst troligt är inte materialet dyrare med linoljefärg men det tar längre tid att måla. Mitt tips är att göra det själv - men det beror ju såklart på hur hardcore man skall vara och hur mycket tid man har (eller hur man prioriterar sin tid).
lillasmultron skrev:
-Vi har en punchveranda som förmodligen är original. Blir det konstigt att välja linoljefärg där och sprutmålat på resten av husets fönster (om vi nu väljer sprutmålning)?
Hmm, varför skulle valet på punchverandan vara annan än resten av huset? Frågan visar att du själv är skeptisk mot sprutmålningen :)
lillasmultron skrev:
-Och tillslut beslagen och andra detaljer. Hur viktigt är det för helhetsintrycket att man har tidsenliga gångjärn? Prisskillnaden är ju enorm! 6 kr st för standard och 79 kr styck för "gamla". Om man väljer standard, blir det helt galet att sätta "gamla" hörnjärn, dvs att blanda?
Beslagen är skitviktiga. Det gör helheten. Och där vill jag lägga in en varning för Qvesarum - de har inga beslag som skall finnas på ett fönster från 1890 utan enbart från 1700-talet. Att de sen använder och tillverkar fönster utomlands i främmande material gör saken värre. Enligt mig så får man ett fönster som ser "rustikt och lantligt" ut a la någon inredningstidning men att det skulle vara korrekt är helt fel.
(jag gillar inte att man skall skicka omkring saker som kan göras lokalt ännu bättre och dessutom är det farlig arbetsmiljö med teak samt energikrävande material att jobba i - dåligt för miljön sammantaget) Virkesvalet bör var som förr med lokalt material. Det virket är uppväxt under samma förhållande som de skall klara av framåt. Norrlandsfur må vara bra men inte i Skåne.

Sitter med samma problem själv och det slutar nog med att jag sätter in fönster från Byggmax för att ersätta dem succesivt med egenhändigt snickrade fönster - men det beror såklart på om man har tid och kunskap att göra det (inte sätta in Byggmax-fönster alltså :) )
Virket beställs hos en lokal såg som ägs av en äldre man född på 30 talet.

Skicka gärna PM om du vill se våra fönster och dess profiler - tror vi har liknande. Har också kontakter till hantverkare inom området om ni vill lägga pengar på att få de tillverkade.
Vi finns i NO Skåne vilket såklart kan påverka utseendet.
 
Redigerat:
frolsson: Anledningen till att man helst väljer norrlandsfur är eftersom det växer betydligt långsammare - det vill säga, det finns mer av kådrik kärnved som står emot väder och vind bättre. Varför man skulle få ett fönster som ser "rustikt och lantligt" ut för att man väljer norrlandsfur istället för fura som växt någon annanstans i landet förstår jag inte?! (men visst; jag håller med dig om att man bör välja lokala material så långt som möjligt. En sådan grej som golv kan vara enorm skillnad. Hos oss - i Lappland - är årsringarna längre ifrån än om virket kommer ifrån mitt i landet, till exempel, vilket ju syns på ett obehandlat golv även om båda är tillverkade i furu. Men på en yta som är hyvlad och målad, förstår jag inte riktigt varför man inte skulle välja virke som är mer hållbart och av bättre kvalitet. Men du kanske hade tänkt dig fönster i ek?)
 
tror att du missförstod frolsson ang det där att se "rustikt och lantligt ut" som jag förstod det menade han Qvesarums fönster som är tillverkade i teak och att blanda beslag, sätta beslag från 1700-talet på fönster till ett torp från 1890.

Ang att använda norrlandsfur däremot där håller jag med dig Konichiwa girl. jag förstår inte heller riktigt vad nackdelen med att använda det i Skåne skulle vara? Förr använde man visserligen lokalt virke men det var ju oxå så mycket svårare att frakta det långt. Och man valde virke direkt i skogen och kunde även i Skåne få furu med hög andel kärnvirke. det är inte många som har den möjligheten idag.
 
Ja, när jag läser inlägget lite mer noggrant ser jag att jag har missförstått. Det ber jag om ursäkt för! Och jag håller absolut med om att man bör använda tidstypiska beslag, inte bara för torpet utan även för fönstertypen (hos oss har fönstren blivit utbytta, vi har förhållandevis "moderna" fönster - från början av 1900-talet - även om huset är betydligt äldre).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.