Är det många här som går i tankarna att köpa en robotgräsklippare?

Jag har ju själv en men vore ju kul o se hur många som går i tankarna att slippa kröka sin onda rygg & spetsas av grenar under äppelträden mm ;)..
 
Jag kommer troligen köpa en när trädgården blir färdig, väljer mellan två märken.
 
bruka skrev:
Jag har en Husqvarna G1 som jag haft sedan år 2000.
Är väldigt nöjd med den, har inte krånglat alls förrän nu då en transistor på kretskortet brunnit.
En kompis håller på titta på det och det ser ut som att det går att laga.
Annars blir det att köpa ett nytt kort som kostar 2330:- + moms.

Ett tips, jag har inte köpt nya knivar sen första året jag hade den.
Har borrat upp nitarna i knivhållarna och bytt till brytbladsknivar (avbrutna till kortaste brottanvisningen)
Böjer isär dem med skruvmejsel när jag byter, snabbt och enkelt.
10 nya såna går på ca 50kr om du köper nya och bryter av. (jag använder stumpar som blir över på jobbet)
Har tre uppsättningar hållare som jag byter mellan. Blir snyggare klippt med vassa knivar.
Ett alternativ är ju att bygga om den till den nya knivdisken, som använder samma knivar som G2. De knivarna sitter ju bara med en skruv. Kommer inte ihåg vad satsen har för art. nr. men den är inte speciellt dyr, sen väger den mindre så knivmotorn mår bättre.
 
Jag har tänkt köpa en beg automower G2 men har svårt att hitta en. En ny kostar 17400:- på Agroma och jag har förstått att det är ganska billigt, men trots allt för mycket pengar för mig. Är det någon som har tips om var man hittar begagnade klippare? (har kollat blocket)
 
Redigerat:
andlan skrev:
Jag har tänkt köpa en beg automower G2 men har svårt att hitta en. En ny kostar 17400:- på Agroma och jag har förstått att det är ganska billigt, men trots allt för mycket pengar för mig. Är det någon som har tips om var man hittar begagnade klippare? (har kollat blocket)
Anledningen till att det är svårt att hitta dem begagnade är förmodligen att folk är nöjda med dem. Det är lite som med Husqvarna Rider, jättesvårt att hitta på blocket medan det finns ganska gott om beg. Stiga Park.
 
Hur är det med el förbrukningen på Automowern???
Antar att man får räkna med avsevärt högre elräkningar under sommarhalvåret, eller..... (Min tomt är på 1250m2)

Jag har ett par större tallar på tomten.
Hur klarar automowern kottarna???
Blir knivarna förstörda??
 
Automower 220AC drar max 15 kWh/mån enligt manualen, beräknat på 24 arbetstimmar/dygn. Med 1250 kvm bör det räcka med 15-16 timmars drifttid/dygn. Kottarna stöter knivarna emot, men viker sig och skadas inte. Däremot är det vettigt att plocka bort så många du ser, annars blir det en skumpig färd för klipparen.

Ladda ner manualen på husqvarnas hemsida.
 
Hej hej
Nu har vi bott i vårt nya hus i en vecka och det börjar bli hög tid att investera i en robot.
Däremot har vi lite funderingar.... Tomten är som sagt 3300 kvm. På mitten av trädgården har vi flera uthus och en stor gårdsplan. Gräsmattan är avdelad i två olika delar med en grusgång på mitten som leder fram till en grind. Det har gjort att vi blivit lite fundersamma på hur vi ska göra med en robot. Jag antar att gräsmattan måste vara sammanhängande för att det ska fungera?

Kan man köpa en mindre variant som Automower 220 AC istället för 230 ACX och helt enkelt flytta den från den ena gräsmattan till den andra varannan dag? Jag tror knappast att ngn av gräsmattorna kommer upp i 1800 kvadratmeter.

Vi behöver köpa den de närmaste dagarna, så ju mer input desto bättre.

Tack!
 
Ja, du kan nog flytta den mellan gräsmattorna. Jag flyttar min till en mindre gräsmatta med jämna mellanrum men önskar att jag tittat lite närmare på de som hade fjärrkontroll inbyggd så man slipper "jaga" den och lyfta över den till andra gräsmattan. Jag vet att jag sett att det finns någon annan tillverkare än Husqvarna som hade en med fjärrkontroll, men jag kommer inte ihåg vilken tillverkare det var
 
Även jag har en avdelad gräsmatta. Gången upp till huset delar effektivt framsidan av trädgården i två halvor, men jag har löst det hela genom att gräva ner den omgärdande tråden under gruset, så att automowern har en remsa på tre meter närmast mot huset att köra över till den andra gräsmattan på.

Sjure, det kanske är suboptimalt att den försöker klippa på grusgången ibland, men jag tar hellre det än att flytta runt den. Det fungerar helt perfekt.
 
Vad har ni för drfittider på era Automowers? Enligt manualen skall den gå tio timmar/dag på en tomt som är 800 kvm.
Låter ni dem gå varje dag, eller typ 2 x 2 dagar i veckan?
 
Min gräsmatta är väl 350-400 m2 i en L form runt 2 sidor av huset.

Min Automower (gaaamla G1) går 2 timmar mellan 17 och 19 varje dag, och det räcker i alla fall bra för att hålla vår gräsmatta jämn och fin!
Jag har tidigare kört 4-5 timmar om dagen enligt "1 timma/100m2/dag) som det uppges att den klarar av, men jag har ännu inte sett att det blir sämre resultat med bara 2 timmar. Kanske för att vår gräsmatta är såpass liten?

/J
 
Min Robomow går två timmar varje morgon på 600 m2 och det ser kanon ut, kommer nog att sänka schemat till att gå 4 ggr/ vecka
 
Kiwi- Har du fått några problem av att den försökt klippa några stenar någon gång?

Ok, känns som vi har två alternativ-köpa den större 230ACX och gräva ner kabeln under gruset som Kiwi gjort (rör sig om 2-3 meter) eller köpa den mindre 220 AC och flytta den mellan gräsmattorna. Det senare blir förstås avsevärt billigare.

Någon som har några tips? Är det för tungt för 220 AC att klippa två stora gräsmattor?
 
Hejsan!

Om det är i klassen 3500 m2 så räcer ju Wiper One till. Jag har lagt gränskabeln under mina stenplattor för att låta den gå till min andra sekunderäa gräsmatta, beroende på vad det är för grus på din grusgång kanske du ska lägga plattor så inte gräsklipparen klipper sten i onödan. Annars o mdet är välpackat grus är det ju inga problem att bara dra kabeln med 70 cm mellanrum ungefär så kan den klippa den biten som en sekundär gräsmatta.

Är det en mindre tomt så räcker ju den minsta klipparen, Runner basic som är väldigt liten och nett (såg den för första gången i söndags när jag var med och installerade en sådan hos mina svärföräldrar) Den tar väl ca 1500m2

Mikn Wiper One sköter min gräsmatta på ett exemplariskt sätt, regnar det går den tillbaka och väntar på att det ska torka upp :)

kalle_ada skrev:
Kiwi- Har du fått några problem av att den försökt klippa några stenar någon gång?

Ok, känns som vi har två alternativ-köpa den större 230ACX och gräva ner kabeln under gruset som Kiwi gjort (rör sig om 2-3 meter) eller köpa den mindre 220 AC och flytta den mellan gräsmattorna. Det senare blir förstås avsevärt billigare.

Någon som har några tips? Är det för tungt för 220 AC att klippa två stora gräsmattor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.