Snowie, är AutoCad Light och Autosketch svåra att bemästra för en novis? Har hållt på en hel del med SketchUp tidigare.
jeppe
 
Japp, inlärningströskeln för dessa program är mycket hög. Sketchup är avsevärt snabbare att komma igång med.
 
jeppeknaster skrev:
Snowie, är AutoCad Light och Autosketch svåra att bemästra för en novis? Har hållt på en hel del med SketchUp tidigare.
jeppe
Jag tycker Inte att den är mycket hög som Anders sa, men man måste nog vara beredd att lägga några timmar på att lära sig.....
 
Ett tips i planering, planera in en belysningsstyrning med PLC eller motsvarande, överlägset speciellt om man är intresserad av att programmera själv och klarar det och tycker det är kul!!
 
Snailman
jag har funderat lite på knx, men har skjutit upp att lära mig mer om det ett tag, men verkar som man kan importera från tyskland/england hyfsat billigt..
 
Snailman
justering:

Yttervägg:

Stående panel 22mm
liggande spikläkt 22X45 eller längsklyva 22X95 (snedfasas utåt för avrinning)
9 mm utegips (stående)
45*45 liggande regel+isolering 45mm
stående regel 45*195+ isolering 195mm
0,2mm plastfolie
45*45 liggande regel+isolering 45mm
17mm råspont stående
13mm gipsskiva (stående)

Innerväggar:

13mm gipsskiva (stående)
17mm råspont Liggande
45*120 (bärande) annars 45*70 (+isolering för ljudet)
17mm råspont Liggande
13mm gipsskiva (stående)


Har kommit igång med solidworks, ska se om jag kan lägga in lite bilder här såsmåningom.
 
Mikael_L
Jag skulle köra med 45x70 för icke bärande innerväggar!
Dom blir i ditt fall ändå 13+17+70+17+13 = 130 mm och alldeles tiilräckligt stabila och stumma med dubbla ytlager.

Tjockare innerväggar = mer problem med dörrsmygar osv, tror jag.
 
Snailman
ok, justerat nu...
 
Snailman
Har hunnit cadda lite nu...

försöker få ihop stommen och takstolar lite grovt så jag kan justera måtten sen...
 
  • hus5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman
Har äntligen kommit igång med solidworks igen... och frågor poppar upp i mängder:D

Har nu övergått till ett enplanshus.

Listar här hur jag tror är lämpligast att göra, önskar era åsiker om mina val...

ska ha gips, liggande 45 och sedan stående regel 195 och sedan plast och en liggande 45 igen, sedan stående råspont och stående gipsskivor.

för innerväggar så blir det stående regel, liggande råspont och sedan stående gipsskivor

tänkte se till att jag kan slippa kapa gipsen på höjden, ska ha 2.70 takhöjd, men den lär väl bli lite lägre än så då jag ska ha glespanel och panel i taket.

tänker göra väggarna lika höga runt hela huset, även gavlarna, så samma längd på alla reglarna.

Var ska jag sätta första takstolen? (så jag har något att spika glespanelen i)

1. innanför gavelns 195 reglar, och sätta upp glespanelen innan inre liggande 45 an och gipsen?

2. innanför den inre liggande 45 regeln? (så jag har något att spika glespanelen i) med denna metod kan jag göra väggarna färdiga innan glespanelen

Fönster ska jag sätta med utsidan i liv med gipsens utsida, gäller samma för dörrar?

tänker ha stående spikläkt 28mm och sedan liggande panel 22mm

Angånde den liggande panelen, funderar jag på om jag ska ta sådan som trivselhus har, http://www.byggahus.se/forum/fasad/87063-liggande-panel-la-trivselhus.html
med denna kan man ju byta ut en bräda mitt bland de andra när man vill i framtiden.

eller den liggande panel som fiskarheden har, dubbelfasspont som ser ut som denna
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=31971 denna lär ju hålla brädorna bättre i styr men ska man byta en mitt i måste man ju såga bort en del av sponten på den man ska sätta dit.

seden fundrar jag på om grunden utsida ska vara jäms med gipsens utsida? (platta på mark, med antigen L-element eller Supergrunds element (får nog kontakta supergrund och fråga hur det är lämpligast i deras fall, då de ju är som en separat balk under syllen, och syllen bör ju inte ligga på denna balk tillräckligt mycket för att föra över krafter och ha nåt att sätta fast syllen i.

garaget är hopbyggt med huset, velar om hur tjocka väggar jag ska ha, tänkte ha golvvärme även i garaget, men inte ha det så varmt där, kanske 12, 13 grader,
tror jag ska ha lika tjocka väggar i garaget som i huset, och även så med väggen mellan garage och hus (nån skulle då kunna göra om garaget till bodel...)

Får se om det går att klumpa ihop frågorna så här, eller om jag får sprida ut dem på olika forumsdelar....
 
Redigerat:
Vem ska hjälpa dig att resa huset?

Mitt råd är att göra som jag har gjort...

Samla inspiration från t ex huskataloger.
Kolla sedan din ritning med snickaren (om du nu ska ha någon).
Be en arkitekt rita rent dina ritningar (kostnad 12 000 kr)

Bygg grunden själv (lätt att spara pengar här. Du bör dock ha en röris i ryggen som kan komma med råd/tips).
Sätt dig ner med snickaren och gå igenom alla konstruktionsdetaljer

Stomresning (ca 2 veckor till färdig pappat tak)
Håll sedan kontakten med snickaren (han kan hjälpa dig med vissa moment senare under bygget och samtidigt kan du då få svar på alla frågor som kommer längs vägen).

Vi är snart färdiga utvändigt (174 kvm + 48 kvm garage).
Totalt har vi köpt in 350 snickartimmar - mycket eget arbete.


Dina frågor:

Regla upp gavlarna ända upp och sätt takstolen innanför. Det blir riktigt stadigt och känns mer gediget.
Jag ska glesa hela huset innan jag sätter plyfa och gips. Enligt mig är det bra att göra klart allt som ska göras under taket först (ventialtionsrör, skorsten, 160 rör för kök och frånluft, eldragning mm. Sedan glesar man och slipper det jobbet och allt är klart för isolering. Du kan spika en liggande 2*2 i höjd med nederkant på takstolen. då kan du fästa glesen där.

Dörren kan du sätta på samma sätt som fönstren ( i liv med gipsen), dock kan du få svårt att öppna den mer än 90 grader (men det är inte ofta man behöver det).

En fin fasadlösning får du med 170 panelbräda och kubbläkt (28 mm)

Jag har byggt grunden som Supergrund levererat: Nu har jag en annan vägg lösning än dig 22 mm panel, 34 mm spikläkt, 9 mm gips, 195 regel, 45 regel liggande.
Syllen sattes i grundens ytterkant, sedan skruvades gipsen direkt på regeln (hänger precis utanför grundens sockel).
Ring Supergrund och berätta hur du tänkt konstruera din vägg (så anpassar de ritningarna utifrån det).
 
Mikael_L
Snailman skrev:
ska ha gips, liggande 45 och sedan stående regel 195 och sedan plast och en liggande 45 igen, sedan stående råspont och stående gipsskivor.
för innerväggar så blir det stående regel, liggande råspont och sedan stående gipsskivor
Tycker jag låter bra.
Vill du få ännu bättre isolering så kan du fundera på Swelite's lättreglar (mindre köldbrygga.
Antagligen dyrare samt mer pyssligt att isolera.

tänkte se till att jag kan slippa kapa gipsen på höjden, ska ha 2.70 takhöjd, men den lär väl bli lite lägre än så då jag ska ha glespanel och panel i taket.
Kämpa inte allt för mycket med att hålla en exakt gipskivehöjd på väggarna. Du kommer nog använda max två timmar byggtid för att längdkapa alla gipsskivor. Fast blir skivorna bara en eller två cm för långa så blir det svårt att knäcka dom.
Kommer du fram till att alla skivor ska vara t.ex. 5 cm kortare kan du tillverka en ritsmall av en bräda med en läkt bakom som man lägger mot gipsets kant.


Var ska jag sätta första takstolen? (så jag har något att spika glespanelen i)

1. innanför gavelns 195 reglar, och sätta upp glespanelen innan inre liggande 45 an och gipsen?

2. innanför den inre liggande 45 regeln? (så jag har något att spika glespanelen i) med denna metod kan jag göra väggarna färdiga innan glespanelen
hmmm, vet inte hur man brukar göra, men jag ska fundera lite till hur jag skulle gjort (kommer att göra ... :))



seden fundrar jag på om grunden utsida ska vara jäms med gipsens utsida?
Tänk åtminstånde på att det ska vara vindtätt mellan gips-syll-grund, samt att fukt från grunden inte ska ha någon chans att sugas upp i syll eller gips. En bredare syllremsa, som därmed går under både 45:an och gipset kanske? Eller lägga den nedersta 45:an en cm ifrån plattan, och gipset sen.
Men vindtätt iaf...

pass på resten ...

//ML
 
Enligt min arkitekt och byggare måste gipsens ytterkant hamna utanför plattan. Detta ifall det kommer in vatten bakom panelen, då ska det rinna ner utan att hamna på plattan. Det är då fuktproblemen kommer om det blir vatten ståendes på plattan vid syllen.
 
Mikael_L
Good point.
Det låter rätt iaf.

Vindpappen har för mig att man brukar dra lite nedanför syllen, så det borde kunna gälla utegips med.
Men jag tror att man borde se till att gipsen inte ligger emot plattan....
 
Jag har sett att ni planerar att lägga en utvändig 45 regel. Det kräver en hel del planering för att få det riktigt.
I mittfall har jag kunnat spika i en extra spikläkt där det saknats för t ex markis, lock eller plåtar (över under fönster). Har man en liggande 45 utvändigt kan man inte sätta spikläkten hur man vill. Den kan ju bara fästas på de ställen där det finns en liggande 45.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.