jakim skrev:
Bäst blir det om du har en exakt avstämd låda anpassat till elementet, men finessen med inbyggnadshögtalare är just att du ska slippa lådbygget då mellanrummet blir din låda. Det kan kanske löna sig att lägga in lite dämp material i mellarummet. Detta kanske någon annan vet mer om, är det nån ide att lägga in dämp ull i hålet i taket?
Jo att ha en avstämd låda är antagligen det optimala. Dock så förväntar jag mig inget riktigt hifi-ljud då jag ändast ska ha lite mysmusik när jag duschar :p
Någon som gjort som jag har tänkt ?

Bygger nog ner taket runt 50mm (Eller anpassat för vald högtalare) och taket är 3-4kvm
 
gb79 skrev:
lyfter denna tråden då jag är väldigt intresserad av att höra om någon fått igång sina högtalare från outdoorspeakerdepot och hur de låter?
jodå, sen ett år och de låter riktigt bra
 
Ett par frågor på denna tråd igen...

Planerar att dra allt nu då jag håller på med ett nybygge, och undrar ang detta med cat 5, och cat 6. De skriver på deras hemsida (är inne på kittet från outdoorspeakersdepot med 6 kontroller i huset) att man ska ha cat 5 kabel... Ska man eller ska man ha bättre? Och en fråga till...Högtalarkabeln, måste dra detta nu med... Hur bra? Ska ha "skvalljud", måste det vara fetekabeln eller kan man nöja sig med ngt enkelt?

MVH

Jaz
 
Cat5 är vad du skall använda, och det finns absolut ingen mening med att köra cat6 i distributionen från förstärkare till panel.
Gällande högtalarkabel så beror allt på längderna du skall dra (motstånd Ohm). För klen eller för grov kabel ger "skit" ut ;-)
18 awg < 16,5 m
16 awg < 33 m
14 awg < 60 m
osv
Kör du enligt detta så garanterar jag att det inte blir "skit" eller överdimensionerat.

/Fidde
 
vad är den storleken i mm2 på högtalarkablarna då jämfört med awg? vad är 2,5 mm2 och 4mm2 kabel i awg??
 
gb79 skrev:
vad är den storleken i mm2 på högtalarkablarna då jämfört med awg? vad är 2,5 mm2 och 4mm2 kabel i awg??
Det står på sidan 20:

http://www.elfa.se/se/fakta.pdf

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Det står på sidan 20:

[länk]

/Hasse

tack, men vad jag ser så är 14 awg ungj 2 mm2, och 18 som 0.75 mm2, ska jag verkligen inte ha mer än 0,75 till vägg o takhögtalare?

ok det är verkligen inga prestanda högtalare jag har köpt men trodde ändå man tjäna på att använda 2,5 mm2 kabel även vid kortare längder men är det fel allså?
 
Kör du på 2,5 mm så kommer det gå fin fint!
 
fman skrev:
Kör du på 2,5 mm så kommer det gå fin fint!
Precis, 2,5 mm2 funkar oftast finfint. Om du beställer på outdoorspeakerdepot.com blir det närmaste en 14 Gauge. Köpte själv en 500ft-rulle därifrån som jag ska dra i hela kåken.
 
Trinn skrev:
Jag har precis fått mina högtalare, jag klarade mig undan tull+moms på det ena av paketet så jag antar att det har lite med storleken att göra. Paketet jag fick tull+moms på var enormt. Det blev iallafall endast en tredjedel av priset mot här i Sverige.

Högtalarna ser faktiskt mycket gedigna ut, det är Sonance som säljs för bra mycket mer i Sverige.
Äntligen kan mitt takprojekt fortsätta, det har varit lite stillestånd i väntan på högtalarna. Jag bygger in dem i MDF-lådor så jag har inte kunnat gipsa...
Hur vet du att det är Sonance?

Kan någon kommentera kvaliteten på högtalarna exempelvis http://www.outdoorspeakerdepot.com/mkspul8paces.html ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.