Kan väl nästan hålla med, här är vår Telia story:

1)
Ringer till Telia i samband med att grunden görs.
De verkar inte förstå att det är saker som måste ner i marken.
Uppgifter lämnas om närmaste grannar, fastighetsbeteckning.
Efter några dagar ringer en underentreprenör till Telia och vill att jag skall hämta slangen hos dem... Vår grundkille hämtar slangen.

2)
Min fru ringer en 1 1/2 månad innan inflyttning för att göra flyttanmälan.
Sitter 20 minuter i kö för att direkt bli nedkopplad. Sitter ytterligare 20 minuter i kö.
Får lämna samma uppgifter som i 1)
Ingen upplyser om att det skall kosta en massa pengar med tele till nytt hus.

3)
Läser denna tråd och inser att man kanske skall fråga.
Kommer fram till en mycket bitsk dam som upplyser om att Telia minnsan inte har något samhällsansvar längre, vi ska få en offert på vad det kostar.
Någon flyttanmälan finns helt plötsligt inte längre på vårat nummer.

4)
Pratar med min fru. Jo, en flyttaanmälan ÄR gjord.
Ringer Telia igen och blir upplyst om att en flyttaanmälan faktiskt finns, men inget verkar hänt.
Vi ska få ett papper på vad det ska kosta.

Det som behövs är enligt mitt lekmanna bedömmning 10m grävning från tomtgräns.
Någon som kan gissa vad det kommer att kosta?
Saken är den att vi drar in fiber också (tack och lov har det inget med Telia att göra) så frågan är väl varför man skall ha Telia överhuvudtaget.
Vi hade nog tanken att iallafall förbereda tele, men vill man nu ha en massa pengar = goodbye Telia ;D
 
Ja, det är en intressant utveckling av Telias verksamhet.

Kgl Telgrafverket, eller Televerket var ett statligt verk som tillhandahöll infrastruktur och drift av telefoni. Deras verksamhet betalades av befolkningen genom skatter och avgifter. Eftersom det var ett statligt verk, ägdes det av staten, dvs befolkningen gemensamt.

Sen fick några, gissningsvis folkvalda, eller åtminstone tillsatta av folkvalda, för sig att Televerket skulle bolagiseras. Statliga tjänstemän ville leka företagsledare. Televerksaktien skulle bli en "folkaktie"

Nu kommer det perversa i hela historien: Det av befolkningen ägda verket skulle säljas till befolkningen. Intäkterna gick till staten (som vi ju minns var befolkningen gemensamt). Vart tog pengarna vägen?

Om jag inte minns fel, gick en del av pengarna till att betala av på statsskulden. Vad är då statsskulden? -Jo, oftast är det lån, genom statsobligationer, som staten tar upp av folket, genom riksgälden. Den del av befolkningen som hade lånat ut pengar till staten, fick tillbaka dem av den del av befolkningen som köpte teliaaktien

Politiska poäng till regeringen: "Vi har betalat av på statsskulden"

De före detta statstjänstemännen, numer "Företagsledarna" hävdar att deras speciella kompetens är värda dessa bonusar och löner. Glöm nu inte bort att Telia har mer eller mindre monopol på infrastrukturen som vi och våra föräldrar har betalt.

För övrigt anser jag att infrastruktur skall byggas och ägas och underhållas av befolkningen gemensamt (=staten, eller hur?), och att tjänsterna skall konkurrensutsättas. Och då menar jag all (tror jag) infrastruktur!
 
OK, detta verkar gälla:

Enligt PTS:
"
Telia Sonera ska även fortsättningsvis vara skyldigt att på begäran leverera fast telefoni till permanenta bostäder och företag till ett överkomligt pris. Det har PTS beslutat.
"
http://www.pts.se/Nyheter/pressmeddelande.asp?ItemId=4814

men, detta är status idag enlig information som jag fick från PTS:

"
Telia Sonera har överklagat detta beslut till länsrätten, som i sin tur har inhiberat beslutet. Det innebär att beslutet inte gäller tillsvidare. Länsrätten ska nu utreda frågan och avgöra vad som gäller. Detta innebär att TeliaSonera för närvarande inte har någon skyldighet att ansluta bostäder till det allmänna telefonnätet.
"

 
Detta är ju en kalldusch för oss nybyggare. Jag har ringt 90200 och de har uppgivit att en ny anslutning kostar 975:- och ev lite mer om tekniker måste ut och sätta upp jack.

Nu pratar ni om 15-50.000:- för att få en telefonanslutning. Detta kan ju inte vara möjligt. Det är ju en stor helt oväntad kostnad :(

Jag ska ringa Telia imorgon och få klart för mig vad som gäller. Ska de ta hutlöst betalt då blir det bara fiber, kosta vad det kosta vill.
 
Kolla alltid ev alternativ till Telia. Själv har jag idag inte en utan två glasfiberkablar (från fristående bredbandsoperatörer), som tekniskt sett bättre alternativ än Telias lösningar, där jag bor. Man behöver inte alltid särskild telefonledning. IP-telefoni via andra nät än Telias växer snabbt. Denna konkurrens tycks inte f d Telia-monolet kunna möta. Därför tokhöjer Telia nu kanske sina priser?
 
Nä de tar ut vad det kostar ungefär.

Troligen förlorar de pengar fortfarande på kabeldragningen.

Att lägga ned en meter kabel kostar mellan 100 och 300 kr i öppen terräng. I en stad kan det lätt dra iväg till det tio dubbla. Det är markinlösen undersökningar, konsekvensbeskrivningar, förrättningskostnader, Servitutsstrider, osv.

Tittade lite på detta när vi diskuterade att bygga eget bredbandsnät men näe, det gick inte till en vettig kostnad, vi ligger för långt bort från "civilisationen"
 
Finns det något alternativ till Telia i Stockholmsområdet?
 
WeeBe skrev:
Detta är ju en kalldusch för oss nybyggare. Jag har ringt 90200 och de har uppgivit att en ny anslutning kostar 975:- och ev lite mer om tekniker måste ut och sätta upp jack.

Nu pratar ni om 15-50.000:- för att få en telefonanslutning. Detta kan ju inte vara möjligt. Det är ju en stor helt oväntad kostnad :(

Jag ska ringa Telia imorgon och få klart för mig vad som gäller. Ska de ta hutlöst betalt då blir det bara fiber, kosta vad det kosta vill.
Ja, Telia har nya "affärsregler" from början av mars.
Har du inget nät (=trådar fram till huset) så får du pröjsa allt detta själv
 
Mycket riktigt så säger telia numera att de ska lämna offert på installationen. Vad det betyder i pengar vet dom inte, men det kan tydligen bli hur dyrt som helst.

Nu skall kraftansträngning göras för att få fiber istället. Det går en fiber på andra sidan vägen men finns ingen "brunn". Så nu måste jag jaga in ca 10 hus som vill ansluta för att de ska investera i en "brunn". Då detta är ordnat ska jag betala 7250:- till fiberleverantören och sedan välja och vraka bland innehållsleverantörer, internet, telefon samt eventuellt TV.

Så istället för att göda telia och husera på deras "nät" så får andra chansen att roffa åt sig mina pengar ;D
 
Hej, Telia vägrar att koppla in i skåpet om vi själva gräver kabeln! Detta är ju helt otroligt. De låter ingen annan dra kabeln och de släpper inte in oss i skåpet om vi själva fixar... Hur funkar det med fiberkabel, vart kopplar man på det? Måste man in i teleskåpet?
Nu faan ska jag sälja alla värdelösa Teliaaktier?
 
Att de inte släpper in i skåpen är fullt förstålligt då dessa är rätt känsliga. Att ni inte får dra kabel fram till skåpet är konstigare.

Dock skulle jag ta rätt på om de godtar att ni drar fram slangen och att de sen drar kabeln i slangen.

Ett tips är att ni kräver att få skriftligt på deras besked inklusive underskrift av ansvarig. Hjälper inte det och man är riktigt elak då låter man en jurist ta kontakt med dem i samma fråga. Det knepet tog en god vän till.
 
Du kan gräva på egen tomt fram till tomtgränsen och även hämta mtrl hos Telia. När det sedan är grävning och rör/kabelläggning från egen tomtgräns till t.ex. Telias anslutningspunkt så hamnar man i en ganska komplicerad juridisk hantering där vem som helst inte kan göra det. Hur sluter man avtal om man passerar flera markägare, vem äger rör/kabel, vad händer om jag säljer vem tecknar då nya avtal med markägare, mm.
Jag kan inte den hanteringen/juridiken utan överlämnar den frågan till någon som har lust att reda ut den frågan.
 
Helt rätt jag utgick mentalt från egen mark. Dumt av mig
 
Jag vet inte hur kostnader fördelas vid nyinstallation mellan grävkostnad, mtrl, avtal med markägare, mm, men att säkra allt juridiskt när man drar fram en ny anslutning till t.ex. endast en fastighet som passerar x andra markägare har nog ett pris. Det är kanske inte så kul om allt plötsligt slutar fungera en dag när någon "ny" markägare börja gräva på sin nyinköpta mark och inte alls är intresserad av att en kabel nedgrävd och definitivt inte vill åtgärda det som är bortgrävt.
Det kan då vara betydligt billigare att erbjuda en "fasttelefonianslutning" via radioaccess (=GSM) med låghastighet till Internet enligt vad som är reglerat för permanentboende och för detta finns ett fast pris.
Önskas funktionalitet utöver detta så blir det enligt det nu populära begreppet "marknadspris", dvs det står fritt för alla aktörer Bredbandsbolaget, Tele2, Glocalnet, Telia, m.fl. att erbjuda oss andra tjänster t.ex. bredband, IP-TV, mm, utifrån egen prissättning.
 
Ja tyvärr

Problemet är bara att man gav Telia jordens största konkurensfördel och möjlighet att styra de andra. De fick servituten till alla befintliga ledningar och stolpar. Iom detta är det i princip omöjligt för andra att komma fram. Telia har ena sidan av vägen och vatten/avlopp/fjärvärme har den andra. Ingen plats kvar för någon annan operatör tyvärr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.