Hej.
Har läst igenom flera trådar om potentialutjämning i plattan för villabygge, utan att förstå hela grejen med det hela.
Jag har en elektriker, men är inte intresserad av att denne levererar all saker till bygget, då de blir betydligt dyrare, än om jag själv köper in dessa.
Men funkar det med en galvad wire, och i så fall, vilken dimension?
Måste wiren löpa utmed sidorna på grunden, eller funkar det lika bra om wiren går mitt i grunden och då kopplas samman med alla armeringsmattorna?
Tänker tillverka ett galvat järn 10 X 40 mm som går ut från kantbalken, men även upp i väggen, men var? Till fasadmätarskåpet eller till centralen.
Någon som stött på problem vid eventuell besiktning av potentialutjämnaren?
 
Eftersom det är ditt hus kan ingen tvinga dig till potentialutjämning, och jag tror knappast någon besiktningsman säger nått.
Potentialutjämning är ju ett steg i din säkerhet och kanske det bästa åskskyddet du kan få (rätt utfört), det här behöver du.
Exempel från Elektroskandia.se
Paketet med stållina och nödvändiga klämmor för att fästa stållinan mot armeringsmattorna samt övergångsklämma till kopparlina ovan fundament, upp till en bottenplatta på ca 180m2.
Paketet innehåller:
50m varmförzinkad stållina, 50mm2 30st kopplingsklämma, E0680450klämmor 1st övergångsklämma Cu/Fe, E0680466
Artnr Artben Mått Vikt kg Listpris Antal Köp Priser/Saldon
E0680000 POT UTJÄMN PAKET VILLA 800x800x80 ca 5 - 5500:-
 
Vajern skall ligga i "S"-slingor över armeringen och anslutas med minst två klämmor till varje matta. Vajerändarna dras upp till centralen (du kan använda 6 mm2 gröngul FK sista biten) tillsammans med ALLA andra inkommande ledningar och ansluts till en särskild potentialutjämningsskena.

Kravet på potutjämning är ju endast 11 månader gammalt så det är nog som elmont säger att besiktningsmän inte slår ner på det i någon större utsträckning.

Använder du varmgalvad stållina skall denna vara minst lika grov som grövsta skyddsledaren i ditt elsystem, dock minst 12 mm2 och inte mer än 50 mm2. Har du tex 10 mm2 matning så kan du lägga en 12 mm2 stållina.
 
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
Tack för de utförliga svaren, och jag som hade tänkt att handla wire hos Biltema i morgon, = 4,8mm, nåja. Tack för prisuppgiften också. Ja jag skall fixa detta med wire och wirelås till ett betydligt lägre pris än 5000.
Då går det m a o inte att med wirelås, skruva samman mattorna, för att uppnå samma verkan som med en varmgalvad wire?
 
Mikael_L
saturnus skrev:
Tack för de utförliga svaren, och jag som hade tänkt att handla wire hos Biltema i morgon, = 4,8mm, nåja.
Funkar utmärkt, tror jag ...
4,8 mm = 18 kvmm.

Jag har iaf tänkt göra min potentialutjämning med galvad wire och wirelås ifrån något billighetsvaruhus.
Jag tänker låta 1-2 meter av wireänden komma upp ur betongplattan på samma ställe som elen kommer in i garaget /huset. Så får jag montera en huvudpotentialskena där sen.
 
Jag har kollat vidare på wire. En elfirma = Säljex, säljer wire 8mm för 28:-/m. Jula säljer 8mm varmgalvad, 40m, 579:-.
8mm verkar vara rätt storlek.
 
Nytt "snack" med elkillen idag, om hur duktig jag varit med wiren. Men nej nej, det går inte, det blir inte godkännt.....det måste vara en massiv stång avsedd för potentialytjämningen.......... det är sådant som förstör min dag, folk som inte kan vara lite flexibla, men visst, man läser ibland om att blixten slår ned, i träd o sån´t.
 
Det är precis som mycke_nu skriver. Stång? Var har han fått det ifrån? Kanske dags att byta elektriker? Och det räcker inte med att bara koppla ihop armeringsmattorna.
 
Det går ju att lägga heldragen koppartråd (du kan gå ner på halva arean med CU) om din elektriker anvisas, men det verkar ju inte så smart att lägga koppar mot järn. Lär behövas specialklämmor då.
 
Du har ingen möjlighet eller känner någon som är svetskunnig?

Går väldigt bra att svetsa samman samtliga armeringsmattor och sedan gå med kopparlina/FK/RK upp till potentialskenan.

Brukar bli betydligt billiagre än att slänga ut en massa meter galvad lina/wire samt tillhörande linlås.
 
Kopplarlina är inte bra pga galvanismen, koppar och järn trivs ju inte så bra tillsammans. Och att man ska använda visst matr. är ju ingen slump utan det ligger rätt mycket forskning bakom. Så vill man ha en väl fungerande anläggning är det nog bara att betala, men visst kostar det, men som nästan alltid så kan man inte - betala för en folkvagn och få en mercedes-
 
Ja man kan undra vem som framgångsrikt drivit lobbyverksamheten mot myndigheterna i detta fall. (En annan framgångsrim lobbymaffia var ju däckindustrin som fick igenom lagen om vinterdäck....men det är en annan historia.....)

Hur många olycksfall har finns beskrivna pga att inte armeringen i bottenplattan/husgrunden varit potentialutjämnad på en villa ?????? (Det är skillnad på en urinindränkt betongplatta i en ladugård och en platta under ett enplanshus.....)

Skall man göra någonting i den här vägen är det bästa att dra en tjock galvad eller rostfri wire UTANFÖR husgrunden, runt huset, gärna med ett par avstick utåt i två hörn, då har man ju grunden för en bra åskledare dessutom Att sedan armeringsnätet i huset är anslutet lär inte påverka någonting annat än materialleverantörernas och montörernas plånböcker....

Men åter till materialet, Galvad wire med galvade wirelås mot armeringen duger gott. Rostfri wire runt huset kan dock vara motiverat. Dra inte in koppar i betongen, dyrt och risk för korrossion/glapp.

Själva potentialutjämningsskenan skall dock vara koppar förstås, alltså den korta lilla skena (typ 1-2 dm) där alla jordpunkterna kopplas in.
 
PST, dags för lite utbildning? Försök med nått som elsäkerhetsveket har - eller är även dom köpta?- är dom det är man väl som vanligt lurad ;)
 
Holmis skrev:
Du har ingen möjlighet eller känner någon som är svetskunnig?

Går väldigt bra att svetsa samman samtliga armeringsmattor och sedan gå med kopparlina/FK/RK upp till potentialskenan.

Brukar bli betydligt billiagre än att slänga ut en massa meter galvad lina/wire samt tillhörande linlås.
Måste inte armeringsmattorna vara av en speciell typ/kvalité om man ska svetsa dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.