Följer du lagar och regler om material och utförande, när du hempular?

  • Jag hempular inte.

    1 Röster 1,0%
  • Regler! Ha Ha! Bara det funkar så duger det åt mig.

    4 Röster 3,8%
  • Jag struntar i regler som jag tycker är onödiga om jag kan spara en slant eller en tur till butiken.

    13 Röster 12,4%
  • Jag följer alla regler efter bästa förmåga.

    87 Röster 82,9%
  • Antal röster
    105
Hempular gör tydligen alla här. Men hur är inställningen till de regler som gäller?

Edit:
Jasså inlägget lades ut innan jag hade gjort klart omröstningen. Det var lite oväntat. Tur att jag skrev något begripligt. Jag trodde nog att man skulle kunna skriva första inlägget efter att man hade gjort klart omröstningsalternativen.
 
Redigerat:
jag är ju ingen paragrafryttare (isåfall skulle jag inte hempulat) men jag vill ha en säker anläggning och fungerar och dessutom är jag noggran, så jag ser till att följa reglerna och har som motto att det ska se lika bra ut, eller bättre, än om en elektriker hade gjort det.
däremot gör jag väl lite egna lösningar ibland också, t.ex ett jordtag kopplat till PE-skenan i mitt garage pga risken med avbrott på PEN-ledare. använder bara 6A dvärgbrytare till rena belysningsgrupper, då det inte krävs mer och ju lägre desto säkrare. jag har väl gjort nåt vitalt avsteg från reglerna och t.ex. monterat 120V uttag med fast trafo, men tänker givetvis på säkerhet även där, JFB efter trafo osv..
det viktigaste tror jag är att man inser på vilket sätt det man håller på med kan bli farligt, då inser man vad man måste göra för att undanröja den risken. de farligaste installationerna är de som man pga. okunskap tror är säkra men egentligen inte, gör man en idiotkoppling där varenda varningsklocka ringer i huvet så vet man ju också om att den är farlig.
(tänker på gubben som hade strömförande spikar i väggen i tråden om "värsta hempulet" men han var ju smart nog att tala om för den som närmade sig spikarna att dom är farliga;))
 
Som fastighetsägare är jag ansvarig för att elsystemet är säkert. Och jag vet bättre hur det ligger till med den saken om jag gör det själv. Jag har förstått här på forumet att auktoriserade elfirmor inte alltid gör på bästa sättet.

Jag har kunnat ta mig råd att göra vissa förbättringar - kosmetiska och praktiska - som jag inte hade brytt mig om annars. Och om jag kommer på en förbättring så kan jag göra det omedelbart.

Jag hempular i min sommarstuga. Hade det gällt en villa hade jag inte varit lika oförvägen.

Jag är gymnasieingenjör så jag kan teorin. Men jag har lärt mig mycket här på forumet om hantverket.
 
Gör det mesta och försöker se till att det följer regelverket. Regeln jag inte direkt följer här hemma är just den om behörighet och det av olika skäl. Såväl teorin som en del praktik finns eftersom jag har arbetat under behörighet en gång i tiden och då känns det rätt trist elelr vad man skall säga att inte själv göra vissa saker idag eftersom jag både kan och vet mer än då.

Sen är forumet här mer än vettigt i de allra flesta fall, ingen kan allt och regler mm ändrar sig en del genom åren. De yrkesverksamma inom elbranschen går kurser mm för att uppdatera sig medans andra får fråga sig fram.

/Kent
 
Har ju även jag viss utbildning även om den formella behörigheten saknas men visst drar jag rör och sätter dosor och lite mer :)
 
Skulle tro att de flesta vet och/eller tror att man inte får, själv är jag lite förvånad att gemene man ens får byta vägguttag så DEN diskussionen känns lite onödig.

Så varför pular då jag själv?

Därför att jag har lagt el under överinseende av elektriker, inte under flera år, men dock månader.
Därför att jag har gymnasieingenjöresexamen i EL, och civilingenjörsexamen i "Electrical Engineering" för den delen.
Därför att jag naturligtvis har ett intresse av att spara pengar.

Sedan har jag en stor respekt för elfaran och den yrkeskunskap som elektriker besitter, och det tror jag gäller nästan alla som ställer frågor här, var vi inte intresserade av att göra saker på ett korrekt sätt skulle vi aldrig ställa frågor.
 
Til er alla som anlitar en elektriker privat.
1: Se till att han/hon har behörighet. (Jag skulle tro att det är endast 10% som har det)
2: Se till att elektrikern har en ansvarighetförsäkring som täcker ev. fel.
 
Jag räknas också som olaglig i mitt "hemmapulande" då eftersom jag inte har företag och därmed ingen ansvarsförsäkring.

Att jag har jobbat inom branchen i c:a 20år och har behöriget (ABL) räknas väl inte. :rolleyes:

Tänk om polisen skulle få reda på det! Jag bävar! :D:D
 
Nu har jag städat upp ganska ordentligt här.
Behörighetsfrågor finns det andra trådar för och det ämnet avhandlas i de trådarna.
/Mats
Moderator
 
Det jag personligen är nyfiken på är vilka regler som tydligen skall anses som onödiga? Ja, det ,med behörighet kan vi väl lämna utom? Men vilka annars? Är det jordat och ojordat i samma rum eller utrymme snarare? som är rätt vanligt eller är det annat?

Dvs vilka regler skulle vara onödiga?

/Kent
 
snickarboden skrev:
Dvs vilka regler skulle vara onödiga?

/Kent
egentligen inga, men om man ska nämna något så tycker jag t.ex. dimensioneringen är i grövsta laget, dvs amp/mm2, om man ser till andra länder så ligger vi ganska lågt där.
nåt som skulle vara striktare restriktioner på är infällda installationer, det skulle vara krav på att dra rören våg/lodrätt samt ha stålrör som förr, så tål det spikar bättre, men en utanpåliggande installation är det bästa, lättare att utöka/ändra också.
 
Varför hempular man? En vän till mig köpte en vanlig en-plansvilla på 120 m2 för två år sedan, och det visade sig att elsystemet hade mer än 60 år på nacken. En elfirma anlitades och de bytte rubb och stubb för kalla 95 000 (nu får man ju lägga rör och kablar själv och sen be någon behörig koppla sakerna, men det visste inte min vän). Rätt enkelt val med andra ord ...
 
J
rome_in_a_day skrev:
nu får man ju lägga rör och kablar själv och sen be någon behörig koppla sakerna
Nej, det får man inte.
 
E
man får inte lägga rör å fästa kabel själv....
 
Elinstallatören skrev:
man får inte lägga rör å fästa kabel själv....
Men däremot får man fästa elsladd själv, eller hur? Inte så det är en fast instalation, men med klarmar och även i sådana där plastlister med lock?

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.