Jag är i behov av en ny skruvdragare i och med att jag har ”kört” slut på min gamla.

I och med att jag inte är insatt i vad man ska satsa på och vad som bara är kostnad för ett visst märke m.m. tänkte jag konsultera er experter.

I dag har jag använt en Bosch (grön tror jag att ni brukar benämna kvalitets serie som) med 12V:s batteri. Har varit nöjd med den tills "momentmekaniken" gick sönder för ett ½ år sedan.
Fick besked att det inte var lönt att renovera alt. Beställa reservdelar.
Gjorde ett försök att själv reparera den vilken gick bra ett tag men nu är den sönder igen :(

Vad ska man egentligen satsa på?
Vad ska man titta på som är av vikt?

Jag bryr mig inte om märket utan vill endast ha en prisvärd maskin till diverse privata byggnadsprojekt.
 
Silvan har rea på en dewalt (dw907k2) just nu 1299:-
Nånannan får svara på om den är nåt att ha dock.

Den är iallafall jag lite sugen på.

Men helst så vill jag ha en hilti sf-121a
 
Köp en blå Bosch. 1895:- för 12v:aren på K-rauta Häggvik. (såg jag igår när jag hämtade hem min nya GCM 10s ;D)

Zephir
 
Köp hitatchi 12v, då får du låg vikt och lite maskin som kommer åt även vid snäva ställen. Den är bara bäst. Sonderade markanden i ett kvartal, åkte runt och kände på de flesta tillverkare och Hitatchi var bäst. Köpte min på verktygsboden i borås.

/Sam
 
Finns som sagt många trådar i detta ämne. ;)

Några grundförutsättningar från din sida:

- Vad får den kosta?
- Bor du i hus eller lgh? (Har man hus kommer skruvdragaren garanterat att köras mycket mera).

Som nämnts tidigare här ovan är Dewalten en riktigt bra maskin för det priset ~1300:-. Det är lite klena batterier, men det är 2 batterier med i paketet och det är bra.

Blå boschen är en kanonmaskin (jag har själv 2 st, en GSR12V-V2 & liten GSR 10V-Li).

Själv skulle jag nog välja Hitachin, för det är en grym maskin. Den är stark, lätt, bra batterier och riktigt bra handtag. Men den är dyr oxå ... runt 2500:- skulle jag gissa? Rätta mig den som vet.

Nån nämnde Hilti, vilket också är en fin maskin, en reflektion kring den är bara om den inte är rätt tung? Jag kände lite på en sån igår när elektrikerna var här och blev lite förvånad över tyngden .. ?
 
JockeR skrev:
Nån nämnde Hilti, vilket också är en fin maskin, en reflektion kring den är bara om den inte är rätt tung? Jag kände lite på en sån igår när elektrikerna var här och blev lite förvånad över tyngden .. ?
är du säker på att det va en 121-A du kände på och inte en 150-A?
 
Jag missade nyss en lätt beg Hitachi för 1400:-

Damn! ;)

Hilti´n är nog grym men ganska tung och snuskigt dyr.

Måste säga att jag ser få proffs som kör med Hilti´s skruvdragare, det är mest större grejer när det gäller Hilti. Proffsen kör ofta med Blå Bosch, Hitachi, Panasonic....tycker jag iallfall att jag sett.

/ PJ

 
JockeR skrev:
- Vad får den kosta?
- Bor du i hus eller lgh? (Har man hus kommer skruvdragaren garanterat att köras mycket mera).
Jag är beredd att lägga upp till 2500 men helst upp till 2000:-.

Jag bor i villa och har använt min skruvdragare mycket hitintills så jag tror inte det blir mindre nu när jag eventuellt ska inreda ovanvåning och bygga uterum de närmsta åren.

Hitachin låter intressant, vilken modell ska man sikta in sig på?
 
Kan rekommendera Makita 6270 också
 
Den Hitachin jag kollade på var en 12Voltare, DS12 nånting. Den finns visst just nu i en jubileumsmodell som är svart istället för den vanliga svartgröna (det ska bara vara färgen som skiljer ;) )

Kolla även på Makitan som nämns här, den har oxå ett smidigt format.

Har du Bauhaus & Jula & nåt byggvaruhus i nätheten så tycker jag att du ska åka runt lite och känna på maskinerna och jämföra.
 
Hej,

Jag vågar mig på att föreslå en skruvdragare ur ett mellansegment, AEG BEST 12X (tror jag den heter). Jag köpte en nyligen för 1695 med två 2,7Ah batterier. Den känns välbalanserad och har hittills klarat allt jag har behövt ha den till. AEG är likadan som Milwaukee, men något enklare inuti. Jag gissar att man kan jämföra med Boschs värsta och enklare blåa maskiner.

En kompis har haft en ungefär ett år och är minst lika nöjd med den.

/Johan
 
Ja, jag har ju haft min AEG Best 12V i ca. 5 år nu och den funkar kalas fortfarande. Har bytt "växellåda" en gång (700:- för tre år sedan) efter ett förarfel.
Originalbatteriet kämpar på, men har blivit lite tröttare.
Har använt/misshandlat den till allt möjligt som att blanda färg och betong, skruva hundratals ringisolatorer, helskruvat många kvm gipsgolv, borrat i metall och trä.

Jag gör en del del utejobb där det inte finns el och därmed får dragaren göra sånt som kraftigare 220v maskiner skulle fått ta annars.

En robust dragare som jag verkligen kan rekommendera om man inte vill lägga 2000+ på en skruvdragare.

/T
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.