Hej
jag har en pollytunna i skärgården och har nu en doppkamin (vedeldad) som ska bytas till en fristående kamin. Undrar nu vad för pump jag ska köpa , kollade idag på en pump på rusta för ynka 399:- men den såg alldeles för skramlig ut så jag åkte på ett byggvaruhus och tittade på Kärchers vattenpump för 1500:- som ger 3800l/min och den såg bra ut. Antar man ska beakta både om pumpen tål värme saltvatten mm så jag är tacksam för tipps. Räcker det med 3800l/min som pumpas runt i den dubbelmantlade vedeldade kaminen och tillbaka till karet? pumpen kommer sättas innan kaminen dvs pumpa genom kaminen! Jag bekymrar mig inte så mycket ang filtrering för jag byter vatten stort sett varje eller varannan dag. Tror ni jag klarar mig med att ha slangdimension på 32mm?

tack för tipps
Mvh Ante
 
Hej, och välkommen..

Är det en pumpautomat du funderar på alltså?
Den vi använder för bevattning har en max temp på 35 grader..
Står tunnan så till så att pumpen (och kaminen) hamnar ovanför tunnans vattenyta? Annars finns det kanske risk för sugproblem/luft..

Har du kikat på en dränkbar pump?
Som bonus så är ju en sådan dessutom betydligt tystare..
 
nej ingen pumpautomat utan en vanlig bevattningspump som denna http://www.karcher.se/se/Produkter/...vattningspumpar/Traedgardspumpar/16452160.htm
den kommer alltså hamna utanför badtunnan och uttaget är i botten på tunnan så det blir tryck på den eftersom det är 1.5m under vatten ytan (och ja både kaminen och pumpen hamnar då 1.5m under vattennivån). Tempen kommer vara runt 35-40 grader C och pumpen trycker vattnet genom den fristående kaminen och vidare tillbaka till badtunnan ngt högre än uttaget. Tror inte det är ngr problem med att den får vatten men undrar mest om den tål 40 gradigt vatten/saltvatten samt att stå och gå i flera timmar. Dränkbar pump hamnar ju i badet och det vill jag inte , det säljs ju poolpumpar men de e såå dyra och de billiga e jag skeptisk till.
Tack för tipps och för välkomnandet :)
 
Aha, jag tolkade ditt inlägg som att det inte fanns något uttag, utan vattnet skulle pumpas över kanten..

Gällande frågan om vattentemp och saltvatten, så skicka en fråga till Kärcher.

Skulle inte en vanlig cirkulationspump (som ju inte har temperaturbegränsningarna) fixa jobbet tror du? Behöver vattenflödet vara så högt?
 
Det e ju det jag försöker ta reda på här :) tror faktist jag vill ha lite flöde eftersom den ska trycka igenom kaminen och samtidigt ha flöde som rör om i vattnet i karet. Men som sagt tacksam för tipps

Mvh Ante
 
Hmmm... Ingen som vet på detta kluriga forum :) Vill inte köpa en pump för 1400:- för att sedan se att den inte alls passar eller tål saltvatten.. Så jag blir superduper tacksam för tipps.
 
I brist på annan sysselsättning, så tittade jag i den aktuella pumpens manual och där står det att den är lämplig för att transportera simbassängvatten. I nästa stycke står det dock att den inte är lämplig för saltvatten. Där står det också angivet att temperaturen i den transporterade vätskan inte får överstiga 35° C.

Där står också den lite kryptiska, och för tillverkaren reserverande texten att den inte är lämplig för kontinuerlig cirkulationsdrift.
 
Ahh ok , tack som fasen GoForIt :) kollar vidare.
 
Hmm har nu köpte mig en trädgårdspump som orkar pumpa genom kaminen och tillbaka till karet men undrar nu om det är ok att bada samtidigt som pumpen går ? Tänker mest på om det finns chans det blir kortis typ... Ska givetvis ha en jordfelsbrytare på strömmen till pumpen. Sen undrar jag om ni tycker jag ska ha ett patronfilter kopplat innan pumpen , jag byter vatten (bräckt havsvatten) varje gång jag badar men tänker mest på pumpen.

Tacksam för tipps
 
Kopplade ihop allt och provkörde idag , funkade asbra. Vattnet var runt 13-14 grader först och efter 1.5 timmars eldning med den nya kaminen med cirkulation var det 25 grader. ungefär efter 3.5 timme var tempen uppe på 35 grader :) Super med en kamin på utsidan eftersom man fick tre platser till i karet :) och man behöver inte lika mycket vatten = snabbare uppvärmning.

Ha en trevlig sommar alla
 
vilken pump köpte du tillslut? Letar själv efter en och ska göra som du, elda vid sidan om.
 
Va trevligt att det fungerade..!

Vad är det för kamin du använder?

Ett foto på anläggningen skulle vara mycket tilltalande..
 
Här tog jag ngr bilder med mobilen igår , kaminen har jag svetsat själv och karet är en pollytunna. Har på bilderna kvar den gamla kaminen samt skyddet men nu har jag tatt bort det och fick tre platser till i karet. Pumpen jag köpte var efter mycket funderande ngt jag köpte efter att jag fått ett tipps på jobbet , det är en bevattningspump som ger 3200l/tim och har en tryckhöjd på 40 m se länk http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=41597283
Den var hyffsat billig och verkar orka trycka igenom kaminen och in i karet samtidigt som jag får allt vatten i tunnan att rotera.
Mvh Ante
 
  • DSC00038.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00039.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bra lösning där...
Har tänkt bygga ett liknande system själv, fast med tunnan nedsänkt i altanen.
Har bara funderat på hurdan kamin jag ska svetsa.. har du möjlighet att posta nån bild eller skiss på hur du gjort manteln och var du har ingång/utgång (ev. lite mått)?
Skulle vara enormt tacksam
 
Absolut ska jag fixa det , har nämligen en ritning på denna kamin som jag byggde. Ska bara scanna in den ngn dag så kan jag maila dig :)
Har åxå funderat på om mankan bygga in den på ngt vis , den passar lixom inte in i miljön så bra. Man får se... Iaf så kan du ge mig din mail så blir det ngn dag.

Mvh Ante
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.