Förutsättningar:
Modem --> 4-vägs router med wlan --> 24-portars switch --> patchpanel

Spelar det någon roll om jag kopplar ett uttag från routern till switchen eller flera? Har två datorer som används samtidigt, har det något med saken att göra?
 
Förstår inte riktigt frågan men jag tolkar det som att du frågar om man kan koppla flera kablar mellan router och switch?

Det finns teknik för det men det är få, om ingen, router som har stöd för det. Bland switchar är det vanligare... Om du skulle plugga dubbla kablar mellan router och switch så finns risken att du får en "loopback" vilket sänker ditt nät totalt.

Om det inte var det här du frågade så förtydliga gärna.
 
Jag menade om jag behöver koppla flera för att kunna använda flera datorer samtidigt, men det behöver jag förstås inte. Är lite vimsig nu när jag ska koppla in allting. Kolla om jag har fattat det här rätt.

Inkommande tele --> modem --> port 1 på routern --> port 1 på switchen.
port 2-24 på switchen (vid behov) --> patchpanel --> Nätverksuttag
 
Stämmer fint.

Du har väl antagligen fyra portar på routern tillgängliga? Switchen behöver du ju egentligen inte om du bara har två datorer. Men den skadar ju inte heller.
 
Okej bra. Hur kopplar jag lämpligast in en extra hd-låda och en nätverksskrivare? I routern eller i switchen?
 
De är likvärdiga så du märker nog ingen egentlig skillnad.

Beror lite på vilken strukturell tanke du har om ditt nät:
Antingen kopplar du dessa på samma switch som datorerna med tanken om att det är enda stället du ansluter någon utrustning eller så kopplar du på routern med tanken om att switchen är bara för datorer.

Så nära datorerna som ska använda dessa är väl bäst.
 
Kom på att skrivaren inte ska kopplas in i teknikskåpet utan till ett lämpligt nätverksuttag i huset. HD-lådan däremot ska kopplas direkt i skåpet.
Tackar för svaren, nu ska det bli lite ordning på allt.
 
Ok... Jag skulle nog ha kopplat allt på samma switch. En 24-portars switch har nog säkert bättre genomströmningshastighet än en hemma-router.
 
Har ett litet dilemma. Har precis som Mats ett Ikea-skåp och rackskenor för att montera patchpanel och switch i. Men jag har även en väggram med gångjärna (som nedan fast 2U) som jag skulle vilja använda till patchpanelen. Men jag kommer inte på någon smidig lösning på hur jag ska kunna montera det. Tips?
http://www.kjell.com/?item=38948&path=192000000,300500000,317000000,326000000
 
Grundprincipen är att koppla utrustning som skickar trafik till varandra så nära varandra som möjligt dvs i samma switch då trafiken mellan exvis dator och skrivare inte kommer att påverka trfik mellan exvis routern och en annan dator. Då kommer bara trafik som skall ut och in på internet att gå till routern och behöver inte slåss med trafiken till skrivaren om den sitter på routern. I praktiken har det dock ingen betydelse i ett hemmanätverk eftersom man sällan lastar det så hårt. Kan dock vara något att tänka på om man streamar mycket video mellan olika burkar...
 
Ingen som har tips på mitt dilemma? Går ju att strunta i att använda det men det vore väldigt smidigt att kunna vrida ut patchpanelen vid montering och underhåll.
 
Det enda jag kan komma på är att montera dessa mot tex taket och sen sätta vanliga skenor under tex
 
mats_o skrev:
Det enda jag kan komma på är att montera dessa mot tex taket och sen sätta vanliga skenor under tex
Det är väl typ det enda jag kom på. Tänkte iofs tvärtom, att montera skenorna som vanligt och väggramen under fäst i bakväggen. Oavsett så kommer jag ju inte kunna vika ut väggramen till 90° p.g.a. skenorna. Skulle behöva nån slags avdelare som jag kan fästa skenorna i, så att jag inte behöver sätta dem ända uppifrån och ner. Ett hyllplan skulle ju vara mest i vägen för alla kablar.
 
En bit rackskena till då eller något annat liknande på tvären över skåpbredden kanske?
Behöver ju faktiskt bara gå ut till sidan på ena sidna när jag tänker lite den andra kan ju få gå lodrätt hela vägen och så sätter man dina vikbara lite vid sidan av den bara :)
 
Testade en specialare genom att kapa lite på bredden av en rackskena för att kunna sätta dit väggramen och fortfarande kunna öppna den. Funkade inte som jag hade tänkt och rackskenorna ser inte så bra ut längre, så då letade jag fram ett Billy-hyllplan som jag ska använda mig av. Klarar mig nog utan väggramen, bara se till att kablarna räcker så att man kan lossa patchpanelen och komma åt ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.