hur har ni gjort med tapeter ???

Är grymt besviken på tapeterna man har och välja på. Men ännu mer besviken på merkostnaderna för att t.ex måla en vägg, eller sätta en fondvägg med en tapet av eget val.

Jag funderar på om man kan be tapetserarn att sätta tapeterna som ingår "kant-i-kant" så man själv kan måla över skiten.

Tacka vet jag kakel/klinker tillvalet när man får en peng att handla för...

besviken ! /magnus
 
Vi har valt att sätt väv (G100) överallt och måla alla väggar.. Det blir som sagt en merkostnad men det anser vi att det är värt.. Gillar inte de där billiga papperstapeterna...
 
vi fick pris på 160kr/m2 för att måla. Alla väggar i hela huset blir en slant....
 
Sitter och ska beställa en annan bänkskiva än den som ingår till köksön. Är det någon som har måtten på hur man ska såga ur för spishällen(måste måttbeställas går ej att såga i på plats).
 
Vi ska måla på en så kallad armeringsduk istället för att sätta tapeter. Ryktet säger att den suger åt sig en del färg så man får hoppas stryktipset prickas in innan dess. Vi har inte dock inte fått något pris ännu men 160kr/m2 låter skapligt för att få det tusen gånger snyggare. Man kan kanske muta målaren med en räkmacka och ett flak öl för att kunna pruta någon tia :)

maggielee... sätt för fasen inte tapeterna kant-i-kant. Det blir ALDRIG bra! Tänk inte ens tanken!! När de torkar krymper de och du får ett fult mellanrum mellan våderna som du sedan måste spackla och slipa. Att slipa spacklet utan att göra åverkan på tapeterna är totalt omöjligt. Då får man heta Labero eller något annat magiskt.

Kan dock inte hjälpa till med några mått till spishällen men ett tips kan kanske vara att höra direkt med Siemens. Här är en länk till spishällen i alla fall där du kan hitta info om den.

http://www.siemens-hushall.com/?5=ET712002E&28=29=11&9=0%7c2%7cET712002E%7c0%7c&28=25%3d5447
 
Tack för länken men jag var nog lite otydlig i min fråga.. Nischmåtten har jag redan, var mest intresserad av placeringen på själva ön.. Jag får det till att den ska vara 847 mm till centrum på hällen från väggen.. Någon som har svaret?
 
OK hellmaister, du har övertygat mig att inte be om kant-i-kant tapetsering. Nu får jag fundera ut nåt annat...
 
Nu har vi äntligen haft vårt byggstartmöte. Inflyttn.datum ytterligare framflyttad, först början av aug, sedan nov,
nu är det v.3 2009 som gäller...............sista ordet dock ännu inte sagt om detta, då vi blev en aning nedstämda!

En del ändringar på G. Ev. takfönster i v-rum, kanske även kök.
Kanske ny taklösning i pulpetdelen,... ny byggträff nästa vecka kring detta.
Jacuzzi installation i "huvud badrum" = extra VV beredare.
Bortvalt garage, förmodligen "panorama fönster upp till nock i v.rum istället, ...ut mot den fina naturen vår tomt bjuder på. För övrigt bjöd tomten även på hög radon, därav extra kostnader (ca 5000-10.000:)
Extra plattgjutning för dubbel carport.

En fråga till er andra LE byggare, är det någon som valt att ha klinkers i köket?
Har det tillkommit extra kostnad för detta?, isåfall hur mkt på ett ungefär?
Blev från början löst lovad att det förmodligen går att byta ut parkett mot klinkers, nu råder ev. andra förhållanden? Vore intressant att höra andra synpunkter på detta.

I allmänhet känns byggfirma och övriga entreprenörer pålitliga och mkt bra att ha o göra med.
LBhus fullföljer allt och känns också bra. Mkt att hålla kolla på dock!


/Fred & Kikki
 
Ja vi har också valt att ha klinkers i köket. Det blev en extra kostnad på drygt 5000 kronor men det hade vi budgeterat med. Personligen tror jag det blir svårt med takfönster i ryggåsdelen. Taklutningen är ju olika invändigt och utvändigt. Hur ska de få ihop det? Spännande att följa.

Tråkigt att höra det där med hög radon. Hoppas det reder ut sig för ett sådant orosmoment är aldrig kul att ha i bakhuvudet.
 
Hellmeister, tack för svaret, det väl ju inte så farligt tillägg.

Takfönstren skulle inte vara några problem, likande lösningar innan har gjorts, de breddar bara den nedre delen i "tunneln" på takfönstren rejält.

Även radonet verkar bli billigare än väntat tack vare nya rutiner från SP, räknar med ca 3000-5000kr.

/Fred & Kikki
 
Hej.
Nu är det dags för slutbesiktning om en vecka (6/5) för vårt LBLE.
Jag undrar några saker inför stundande besiktning. Vad jag har förstått så är protokollet juridisk bindande - betyder det att jag lungt kan slutbetala huset för att få nycklarna och att sen LB-Hus åtgärdar eventuella anmärkningar? Eller ska jag hålla inne med pengarna o skjuta upp inflyttning tills eventuella punkter på protokollet åtgärdats?

Tacksam för svar. Andreas.

Ps. Här finns lite bilder från vårt bygge: http://hem.bredband.net/emwafor
 
Har ingen aning om vad som gäller. Vad står i ert kontrakt? Snygga bilder förresten. Härligt att se det växa fram. Ni verkar ju ha en fin utsikt mot baksidan också. Hoppas sommaren blir vad ni hoppats på :)
 
maggielee skrev:
vi fick pris på 160kr/m2 för att måla. Alla väggar i hela huset blir en slant....

har byggt med LB-hus men ett annat hus och vi har inte betalat något extra för målade väggar istället för tapeter men vi har inte väv på väggarna så LB-hus har lite att göra nu inför 2-årsbesiktningen
 
Vi bygger ett LE i Sälen som beräknas vara klart i slutet av juni.
Tänkte höra om det är någon som vet om det är någon "vattenutkastare" på utsidan av huset, så att man ex. kan vattna gräsmattan. Våran byggledare visste inte, men våran sista leverans kommer snart. Blev lite orolig att det inte finns, men det borde finnas....??

För övrigt kan jag berätta om lite extraval vi gjort, kanske kan hälpa någon som inte kommit så långt....

-Vi har gjort egna fönsterbräden som vi är supernöjda med, 45 mm vitmålade i trä. Smaken är ju olika, men vi gillade inte de som ingick.
-Slätt gipstak, vitmålat. Vi får betala lite extra för spackling men det var det värt.
-Vita lister, vilket var ett krav för att vi skulle köpa huset, så våran säljare köper dom.
-Vi har målat det mesta istället för tapeter, men ingen väv, har funkat bra för våra grannar.
-isolerade innerväggar och garage
-golvvärme och golvbrunn i garaget
-bergvärme
-extra varmvattenberedare
- bänkskiva i granit
-lite extra el som spottar och rörutlopp för högtalare. Något som jag kan rekommendera som jag tror blir snyggt är att ha spottar i fönstrena i vardagsrummet, undertill, högst upp. Blir fint när det är mörkt ute.
- snörasskydd eftersom det är mycket snö där vi bor.
- Vi ska sälja vårat golv eftersom vi känner en golvläggare som köpt ekplank till oss.

Är det någon som lagt in golvet än?? Tänkte höra vilken riktning ni har på träplankorna i vardagsrummet?

Vi har varit dåliga på att ta bilder men vi ska göra det och kan då lägga ut lite bilder.
Vore kul att få se mer bilder från er!
 
E & J
Vi bad om att få vattenutkastare på baksidan (i anslutning med badrummmet), och det gick utmärkt. mot en kostnad såklart, inget är gratis här i livet :)

schyssta tillval föressten. Tur att inte frugan läser denhär tråden, då hade hon blivit lite för inspirerad ;-)

/magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.