snysop skrev:
Kikade ni på huset i Varberg i helgen? Då var vi också där. :) Föll också för huset fast det var när vi såg planlösningen på nätet.

Skall ni verkligen mura grunden?? Det har kommit en ny grund som är färdiggjuten och dessutom godkänd av Staten Provningsanstalt (och SITAC) och behöver inte någon avfuktare utan använder en kanalfläkt för att dra ner varmluft i grunden. Ca 140 000 betalar vi för den.

Har ni inte fått prislistan med alla bortval och tillval?
Nä, vi va i Borås & kollade på visningshuset. Säljaren sa att man skulle mura i grunden på ngt sätt.. vet inte riktigt..inte min sarka sida, sånt får min sabo fatta.. tihi. ca 140.000? är det inkl "montering" av grunden, alltså att ni inte gör det själv?

Nä, vi har inte fått ngn lista pmed alla bortval & tillval..säljaren är tyvärr sjuk.. *väntar otåligt* Vi håller på att göra en egen kalkyl på hur myclket allt kommer att landa på. Vi känner att vi vill bestämma oss rätt så snabbt, för då kan vi, om det nu inte uppstår ngn större försening ha vårat hus i början av okt :)
 
140 000 är inkl montering. Vi gör ingenting själva med mark eller grund. Tyvärr har jag inte tillvalslistan på fil så tyvärr kan jag inte skicka den till dig. Är det något särskilt som du undrar över?
 
snysop skrev:
140 000 är inkl montering. Vi gör ingenting själva med mark eller grund. Tyvärr har jag inte tillvalslistan på fil så tyvärr kan jag inte skicka den till dig. Är det något särskilt som du undrar över?
Oj det va inte så farligt.. men då ingår väl inte schaktning & grävning & sånt? Utan bara själva grunden?

Hm.. vi undrade väl vad det blir minus om man valde bort alla "vitvaraor" i badrummet & i köket. Vilka tillval/bortval gjorde du? Ngr tips?

Tack för snabbt svar
 
www.cellplastdirekt.se heter företaget som Smålandsvillan jobbar med för att få den fina nya grunden. Läs mer om grunden på deras hemsida och prata med försäljaren om denna grund. Eftersom att den är godkänd av SP och SITAC så tror jag att den är bra mkt bättre än den vanliga krypgrunden med avfuktare!
 
vi får prata med honom om det, han kanske nämde det i söndags.. minns inte :)
 
Har inte siffrorna framför mig nu men om jag inte mins fel så fick vi 10.000 kr för vitvarorna i köket. I badrummet rör det sig om ett par tusen (4000?) för toalett, dusch och handfat, kan kolla i listan i kväll.

Vi valde bort golvet och tapeterna, ingen bra affär om man ser till mängden jobb men en MYCKET bra affär om man ser till slutresultatet. Detta innebar att vi fick ett helt golv utan fula skarver i vardagsrum, kök o matrum. Det blev jättefint.
Sen köpte vi egna vitvaror, kaklade badrummet själva, köpte eget badrumsporslin och kunde därför byta planlösning i badrummet, vi har flyttat toaletten 40 cm mot fönstret och tog bort elementet. Därför kunde vi få plats med en 90 cm bred badrumskommod och så får vi plats med både badkar och dusch! Jippi!
 
anna_jimmy skrev:
Har inte siffrorna framför mig nu men om jag inte mins fel så fick vi 10.000 kr för vitvarorna i köket. I badrummet rör det sig om ett par tusen (4000?) för toalett, dusch och handfat, kan kolla i listan i kväll.

Vi valde bort golvet och tapeterna, ingen bra affär om man ser till mängden jobb men en MYCKET bra affär om man ser till slutresultatet. Detta innebar att vi fick ett helt golv utan fula skarver i vardagsrum, kök o matrum. Det blev jättefint.
Sen köpte vi egna vitvaror, kaklade badrummet själva, köpte eget badrumsporslin och kunde därför byta planlösning i badrummet, vi har flyttat toaletten 40 cm mot fönstret och tog bort elementet. Därför kunde vi få plats med en 90 cm bred badrumskommod och så får vi plats med både badkar och dusch! Jippi!
Det vore jätte snäll om du kunde kolla ungerför vad ni fick dra av. Du har inga biler på ditt badrum? La ni golvvärme? Har hört att de måste som standarn lägga plastmatta i badrummet & då går det inte att kakla över det & läggagolvvärme? Vad valde ni för vitvaror i köket? Tot pris på det? Hur mycket kostade erat badrum?

Tack för svar
 
m_ronnmark skrev:
Det vore jätte snäll om du kunde kolla ungerför vad ni fick dra av. Du har inga biler på ditt badrum? La ni golvvärme? Har hört att de måste som standarn lägga plastmatta i badrummet & då går det inte att kakla över det & läggagolvvärme? Vad valde ni för vitvaror i köket? Tot pris på det? Hur mycket kostade erat badrum?

Tack för svar
Våra avdrag, dessa kan ju vara lite ändrade vi beställde vårt hus på den gamla prislistan men det ger ju ett ungefär iaf.
kakel i kök -600
samtliga vitvaror i kök - 10645
badrumskåp -1110
wc, duschset m blandare, tvättställ m blandare -3495
målningsförberett -90 000

Jag har inte några bilder på datorn än tyvärr, har inte hittat sladden efter flytten:surprised:
Nej mattan går inte att välja bort längre så vi rev ner den och satte upp den nya våtrumsgipsen i två lager och drog om en del vattenrör, bland annat till den extra badkarsblandaren. Vi gjorde också en till golvbrunn till badkaret. Det ska enl smv gå bra att kakla på våtrumsmattan men det gäller då att man använder en fix ocg fog som passar ihop med våtrumsmattan annars fräts den sönder.
På golvet la vi elgolvvärme.
Vi köpte egna elektrolux VITA vitvaror som vi är jätte nöjda med blev kanon snyggt till vårt vita kök och vita kakel.
Totalt köpte vi vitvaror för 50 000 kr men det går säkert att få billigare vi tyckte dock att det var värt att lägga lite pengar på det för att få det vi ville ha. Induktionshäll, inbyggnadsungs+micro, kyl och frys, tunn infälld fläkt, tvättmaskin och torktumlare, alla vitvaror med energiklass AA eller A+. Det syns på elräkningen kan jag lova :)

Badrummet kostade ca
kakling inkl tätskickt flyspakling, fix o fog men exkl kakel 26000 kr
kakel 27 kvm o klinker 7 kvm ca 4000
handfat m kommod ballingslöv ca 10000
toalett, handdukstork, blandare x 3, takdusch 11000
badkar ca 6000
duschhörna 5000
gips gyprocs hydro skiva 6000
rörmockeri ca 10000
elen gjorde min sambo som är elektriker

totalt ca 78000
 
anna_jimmy skrev:
Våra avdrag, dessa kan ju vara lite ändrade vi beställde vårt hus på den gamla prislistan men det ger ju ett ungefär iaf.
kakel i kök -600
samtliga vitvaror i kök - 10645
badrumskåp -1110
wc, duschset m blandare, tvättställ m blandare -3495
målningsförberett -90 000

Jag har inte några bilder på datorn än tyvärr, har inte hittat sladden efter flytten:surprised:
Nej mattan går inte att välja bort längre så vi rev ner den och satte upp den nya våtrumsgipsen i två lager och drog om en del vattenrör, bland annat till den extra badkarsblandaren. Vi gjorde också en till golvbrunn till badkaret. Det ska enl smv gå bra att kakla på våtrumsmattan men det gäller då att man använder en fix ocg fog som passar ihop med våtrumsmattan annars fräts den sönder.
På golvet la vi elgolvvärme.
Vi köpte egna elektrolux VITA vitvaror som vi är jätte nöjda med blev kanon snyggt till vårt vita kök och vita kakel.
Totalt köpte vi vitvaror för 50 000 kr men det går säkert att få billigare vi tyckte dock att det var värt att lägga lite pengar på det för att få det vi ville ha. Induktionshäll, inbyggnadsungs+micro, kyl och frys, tunn infälld fläkt, tvättmaskin och torktumlare, alla vitvaror med energiklass AA eller A+. Det syns på elräkningen kan jag lova :)

Badrummet kostade ca
kakling inkl tätskickt flyspakling, fix o fog men exkl kakel 26000 kr
kakel 27 kvm o klinker 7 kvm ca 4000
handfat m kommod ballingslöv ca 10000
toalett, handdukstork, blandare x 3, takdusch 11000
badkar ca 6000
duschhörna 5000
gips gyprocs hydro skiva 6000
rörmockeri ca 10000
elen gjorde min sambo som är elektriker

totalt ca 78000
Tack så mycket för svar. Nu är det bara för oss att böja planera & räkna.. :) Mycket som man ska tänka på..Ngr tips?
 
Vi bor nu på 60 kvm med 3 barn. Det är en aning trångt. ibland så undrar jag om vi inte skulle ha tagit Värnamo men det hade inte budgeten tillåtit.

Vi spenderade hela den här sommaren på att renovera upp det här huset för att kunna sälja det. All tid med barnen gick till spillo. Jag tycket att det är värt varenda öre att få allting gjort. Då har jag ett hus som jag inte har en massa måsten som hänger över mig. Jag måste inte kakla badrummet. Jag måste inte inreda övervåningen.

Jag flyttar in och det enda jag måste är att packa upp och sätta upp tavlor och lampor och sånt. Men det tycker jag ska bli kul.

Jag tror att det är ganska lätt att bli girig med pengarna. Säg att man sparar ca 100 000 på att göra det själv. Vad är 100 000 på 2,5 miljoner. Det är helt klart värt det
 
Jessica, jag håller med!

Har också ett hus som vi renoverat - iofs så gjorde vi det under flera år för att öht kunna bo där utan att kräkas men ändå. Nu har vi kommit till en punkt där vi är rastlösa på helgerna. Måste ha något att göra hela tiden annars blir vi lättirriterade och börjar smågnata på varandra... :D Men man lär inte bli sysslolös bara för att man köper hus! Vår tomt kanske är mer krävande än vissa andra då det är en sluttningstomt, men gångar och altaner är något som de flesta ändå vill ha. Vi räknar inte med att bli sysslolösa på ett bra tag men när vi väl blir det så kan vi sätta oss på altanen i vår lilla skog, andas frisk skogsluft, lyssna på fåglarna och trädens sus och se dottern härja vilt på tomten. ÅH VAD JAG LÄNGTAR! Kan det inte bli v 21 så jag får se huset?!
 
Någon som har målat SMV Nybro svart? Vi funderar på det.. men vet inte hur det kommer att se ut.. Vi vill inte ha så mycket vitt runt fönsterna..
 
snysop skrev:
Jessica, jag håller med!

Har också ett hus som vi renoverat - iofs så gjorde vi det under flera år för att öht kunna bo där utan att kräkas men ändå. Nu har vi kommit till en punkt där vi är rastlösa på helgerna. Måste ha något att göra hela tiden annars blir vi lättirriterade och börjar smågnata på varandra... :D Men man lär inte bli sysslolös bara för att man köper hus! Vår tomt kanske är mer krävande än vissa andra då det är en sluttningstomt, men gångar och altaner är något som de flesta ändå vill ha. Vi räknar inte med att bli sysslolösa på ett bra tag men när vi väl blir det så kan vi sätta oss på altanen i vår lilla skog, andas frisk skogsluft, lyssna på fåglarna och trädens sus och se dottern härja vilt på tomten. ÅH VAD JAG LÄNGTAR! Kan det inte bli v 21 så jag får se huset?!
Nej det jag känner spontant bara är att jag vill göra det som är kul. Att fixa trädgården tycker jag ska bli roligt och då kan ju barnen vara med. Jag kan nog helt ärligt säga att vi inte blir rastlösa på helgerna. Min man jobbar skift och jobbar till 20 nästan varje dag så när han är ledig så njuter vi av varanns sällskap. Men under semestern så blir det nog lite att göra men det blir i vår takt. Det enda jag måste göra är att fixa iordning mitt kaninstall men det är precis när huset kommit så det är färdigt innan vi flyttar in och det kan jag göra när barnen är på dagis.
 
Vi har ett Värnamo och har målat det SVART i en låg glans. Vita knutar + fönsterfoder med pytteliten gul-ton gör att det den svarta färgen lyfts fram ännu mer. Jag ska fixa ut ett par bilder (så fort jag hittar kameran) så får ni avgöra själva. Vi är himla nöjda med svart. Huset har ju ändå en modern touch och med den svarta färgen blir det supernajs.

Ni som diskuterar grund, 140K för er "supergrund" måste vara ett ohyggligt kap = köp. Standardgrund till Värnamo 188K + avfuktning och isolering ca 50K. Detta exkl avfuktare, bara rördragning etc gjord. Avfuktnanl. + 12K. Summasummarum 250 000 enkronor. Eller femhundra 500-lappar.
 
Är lite halvsur. Pratade med grundkillen som tydligen missat att meddela oss att grunden inte alls var så "billig". Den kostar 100k EX moms och efter en del gnällande från min sida så får vi den tillslut för 130k ex moms. Så grunden gick upp från 143 750 till 162 500 kr ink moms. Alltså 18 750kr skillnad. Då är det iofs inklusive kanalfläkten men ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.