Vi hade husresning för två veckor sedan, och när huset kom så regnade det hela dagen. Jag var på plats för att kolla och såg till min förvåning att de inte täckte över isolering, gipsskivor, m.m. medan de reste huset, men eftersom jag inte är fackman så tänkte jag de vet nog vad de gör. Det regnade så mycket att det rann tvärs igenom golvet på ovanvåningen och ner på bottenvåningen (se bild).

Eftersom det är ett ganska komplicerat hus så han de inte få upp taket samma dag, men täckte inte över huset utan bara en del av materialet och en del av ovanvåningen (se bild), så att regnet kunde fortsätta att rinna tvärs igenom golvet på ovanvåningen. Det regnade så mycket att det blötte upp all isolering i taket så mycket att de var tvungen att skära hål i väven för att släppa ut allt vatten som samlats där (se bild).

Det fortsatte även att regna dagen efter, och de blev inte heller färdiga med hela taket den dagen heller, men de "gjorde helg" och täckte åter över material men inte huset. Min bror åkte dit på fredag kväll och kollade, och sa att det var mycket provisoriskt täckt - speciellt med tanke på att det fortfarande regnade.

Under helgen snöade det och eftersom det saknades väggar så blåste snön in i hela huset och smälte senare... (se bild)

Idag ringde de och sa att det blivit vattenskador - vilket jag inte är ett dugg förvånad över - och de måste försena inflyttningsdatum med 4 veckor för att torka ut huset, och att det blir jag som skall stå för alla extra kostnader. Det är så fuktigt att de har varit tvugna att såga upp alla väggar!

Jag hävdar att de varit oaktsamma och försummliga eftersom SMHI dagen innan resningen sa att det skulle bli regn (och även dagen efter) så de borde antingen ha stoppat resningen eller skyddat huset ordentligt, medan de tyckte att det är sånt som händer - vilket är lätt att säga när det är andras tid och pengar man leker med!

Jag har redan kontaktat en advokat, men undrar om det är någon som har varit med on något liknande och har några tips om hur man skall driva ett sådant här fall?

Ska jag begära en förbesiktning redan nu för att de inte ska kunna mörka med hur illa det är?
 
  • DSCN2820.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN2933.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN2950.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN2850.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Ingen rolig historia, jag förstaar att du är frusterad. Detta med daaligt väder paa dagen för stomresning är enligt mitt tycke "akilleshälen" för fabriksproducerade hus i och med att alla väggar är färdiga och regn kan göra riktigt skada.

Du behöver titta igenom ditt kontrakt och se vad som staar runt regn och dylikt. Det är endast med hjälp av kontraktet som du kan utöva paatryckning och jag tycker att du har gjort rätt i att kontakta en advokat.

Om du fraagar mig tycker jag att dom har gjort ett skit daaligt jobb och ska betala för det. Se nu bara till att dom faar iordning paa huset saa inte förseningen blir det minsta problemet som du har/faar.
 
Oj vad tråkigt för er med dels byggarens inställning om att "sånt händer.." men allvarligare ändå alla skador som uppstått.

Vore jag i din sits skulle jag bråka som bara den och om det behövdes slå någon på käften samt be dem plocka ner rubbet av isolering och liknande. En gång klumpade jag till mig vid ett privat badrumsbygge och körde skruv rakt igenom ett vattenrör med följd att det blev en fontän. Krökis som kom och reparerade är både snickare och krökare och han beordrade upprivning av spångolvet och utbyte av isoleringen med hänvisning till att " blöt isolering torkar aldrig" och jag är benägen att hålla med. Det band fruktansvärt mycket vatten.

I ett nybygge för ett par tre miljoner kronor skulle jag aldrig acceptera detta slarv. Att du dessutom ska stå kostnaden motiverar ju bara det en käftsmäll och sparken för klantverkarna.
 
W
Precis så här byggdes ett hus i Kyvik (söder om gbg) 2007. De byggde otroligt nog nästan klart det, sedan dömdes det ut totalt och det mesta ska rivas/har rivits och de måste bygga upp det igen. Fantastiskt tråkigt och problematiskt för de som skulle ha bott där.
Helt sjukt nonchalant. Stå på er. Det ska var nytt tort byggmaterial.
 
Hemmakatten
Vad säger er KA?
 
Hemmakatten skrev:
Vad säger er KA?
Jag pratade med KA idag och fick svaret: jag kan som person förstå att du inte är nöjd, d.v.s. jag ser inget problem i hur det hela has sköts.

Sedan ringde jag även till besiktningsmannen från GarBo som skall göra slutbesiktningen, och han hade endast kommentaren det är ju ett bra tecken på att de vill ha fyra veckor på sig att torka ut huset - men det är jag inte så förvånad över, GarBo ägs av byggföretagen så de sitter i knät på varandra.

Min advokat hade inte så mycket till övers för GarBo, det är tydligen inte många fall där några pengar verkligen betalats ut från GarBo.
 
Samma sak hände när vårat hus levererades och skulle monteras i somras. Fast det var sjöar inne i huset, samt att det regnade inne i huset.
Ger er rådet att ligga på utav bara den. Ta bilder, se till att få papper på allt, fuktsanering (munters).
Vårat hus skulle "bara" ta ett par veckor att torka ut, blev 4 månaders väntan.
Och husfirman va tror ni dom gjorde... Dom kunde ju inte hjälpa att det regnande...
Ibland undrar man om man ens existerar för dom, dom lovade guld och gröna skogar, när allt kom till kritan, skyller dom på varandra. Do mskulle inte ens stå för den el som avfuktare och fläktar drog, det ingick inte som en rimlig ersättning...
Kör hårt mot hårt.
Jag bistår gärna med hjälp.
 
Det är alltid bra att veta entreprenadformen när sådant här händer.. Vårt hus blåste omkull och hela bygget stannade. Alla gipsskivor till huset och takstolar var man tvungen att byta ut för de hade antingen gått sönder eller blivit sjöblöta. Huset fick stå och torka med byggfläkt och huset blev försenat 8 veckor ( vi fick även nya snickare). Men i slutändan kostade oss inget, vi hade totalentreprenad och hade naturligtvis vite inskrivet så det blev en del pengar.
Jag hoppas att allt fixar till sig för trådskaparen...
 
Min morbror lät bygga ett hus nere i sjöbo. Jag tror det var nyckelfärdigt. Da hann göra allt utom taket innan regnet kom och huset blev fuktskadat. De fortsatte bygga men när det var klart var det fuktskadat. Han vägrade betala och det slutade med att de fick riva hela kåken och sätta upp en ny.
 
Här har ni en bild på hur det såg ut på ovanvåningen på resningsdagen. Att det inte är mer vatten på golvet beror på att det rann ner i huset...

Den andra bilden är på en del av byggnaden som lämnades utan täckning i över fyra dagar.

Kan det verkligen vara god byggsed att göra så? :eek:
 
  • DSCN2834.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN2837.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman
Jag tycker det är skitdåligt, jag har sett tex Eksjöhus Sandhem resas på en dag, och då ha råspont och papp på allt utom garaget, men då började de tidigt och höll på till sent på kvällen.

Själv har jag tänkt som så, att om jag bygger av lösvirke istället, så gör det inget om det tar några veckort tills man fått på takpapp och utegips, då får det torka upp innan man stoppar dit isolering och annat.

som sämst var ett trivselhus i vinkel, där ca drygt halva taket kom på (boardskivor) och resten dröjde tills efter helgen.

en del har väl i kontraktet att köparen ska fixa pressenningar (förutom byggström, manskapsbod, avfallscontainer, ställning och jag vet inte vad...) eller åtminstone betala för dessa...
 
Jag skulle inte godta detta. Självklart kan ett hus inte föras upp i spöregn. Det kan ju omöjligt vara DU som beställare som ska avgöra om/när eller hur montörerna ska montera upp huset. Självklart ligger det ansvaret på entreprenören. Blir mycket förvånad över vad din KA säger....

Problemet är ju nu att om du låter dom montera ihop huset inte vet om du får problem. Knarr i golv, sprickbildningar etc är ju nästan oundvikligt om det blivit så fuktigt som det ser ut. Om det ena väggelementet håller en acceptabel fuktkvot och den andra inte så BLIR det problem.

Snailman,
Oavsett om det är köparen som ska tillhandahålla presseningar och material att täcka med kan det omöjigtvis vara köparen som SKA stå för ansvaret att utföra det. Låter inte troligt i mina öron iaf.
 
Blir helt bestört när jag ser detta. Huset är ju helt förstört! Efter alla sjuka hus som byggdes på 90talet är det ju helt otroligt att byggare fortfarande inte förstår att ett prefab hus inte skall komma med kontakt vatten. Isoleringen kommer aldrig att torka, bara börja mögla.

Ifall din KA har problem med att förstå problemet kanske det är dax att ta in en annan? Samt att anlita en egen besiktningsman.

Bra att du redan nu kopplat in advokater, detta kommer ju inte bli klart förän huset är rivet och ett nytt står på plats.
 
Och jag som täckte med pressenningar lekstugan jag byggde till ungarna så fort det var minsta risk för regn......Hur erat husbygga ska kunna torka upp helt är för mig en gåta. Lider med Dig oerhört. Att redan innan huset är färdigt ska behöva oroa sig för framtida fukt/mögelproblem måste vara en mardröm. Att med advokatens hjälp sätta press på ansvariga omedelbart är nog ett måste om du ska kunna sova lugn i framtiden. Håll oss underrättade
 
Hej igen,

Som sagt, utan att veta exakt vad du har för avtal med dina entrepenörer saa gäller det att köra haart mot haart. Tro mig när jag säger att du har inget för att vara snäll, att kompromisa mm, nu gäller det att du kör haart mot haart annars kommer inte bara ditt hus bli kasst utan även din ekonomi. Nummer ett är att inte betala ett öre utöver vad du redan har erlagt, nummer tvaa är att koppla in egen advokat och nummer tre se till att du faar en egen besiktningsman (om du saa behöver ha tvaa). Se till att bekräfta allt skrftligt som ni kommer överens om/pratar om eller liknande.

Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.