Dum fråga kanske men får man dra 12volt genom vägg utan VP rör?
 
Man kan väl kort säga, ja, men det har viss betydelse vad det det ska användas till för även 12 volt kan falla under starkstömsföreskrifterna
 
Varför vill man dra det utan rör? I de allra flesta fall så underlättar rör en hel del.

/Kent
 
Drar jag utan rör så fås ett minimalt genomföringshål.

Det är LED lampor som skall kopplas. Är väl en 10 watt totalt.
 
Med mantlad kabel, typ EKK, borde inte vara något problem. Det är godkänt för starkström utan rör.
 
EKK är inte mantlad.
Kablarna får inte hänga löst i väggen.
 
EKK är PVC-mantlad, och såvitt jag vet, godkänd för "ej fastsatt" förläggning i vägg.
 
Genomföringar mellan reglar ska utföras av godkänt material.
Vem förlägger EKK lös i väggarna nu ?
 
Vi talar nog om olika saker, jag om kabeldragning i väggar, du om att gå igenom en vägg?
 
cameljointen skrev:
Drar jag utan rör så fås ett minimalt genomföringshål.

Det är LED lampor som skall kopplas. Är väl en 10 watt totalt.
det finn ju vp-rör med mindre diameter än 16
 
cameljointen> innan det spårar ur. Det är Helt okej att dra så som du vill.

pellefant> Oja.. ner till VP10. Men drar man exempelvis en Ekkx 1x4x0,5 så drar man inte detta genom en vägg där man har lagt ett 10rör. Utan man tar sitt 6 mm speedborr och går igenom med för att få ett så litet hål som möjligt
 
Ok genomväggen max 250 mm är ok men längre är inte ok utan rör.
Det är inte ok att dra som man vill.
Använd inte telekabel till LED.
 
Går kabeln genom en träregel måste man sätta dit ett spikskydd också.
 
vad menas i frågeställningen med "genom vägg"? rakt genom en vägg från ett rum till ett annat- eller inne i en vägg i rummets längsriktning?
 
Om ni nu anger att det är tillåtet eller tvärtom så är det ju bra att hänvisa till vilken föreskrift som ni anser gälla eller om det är er kusins bästa väns brossa som tycker så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.