Tre små Grisar:

Dessa hus var med på BO01, men hade inga byggfel.
Däremot hade Ytonghuset väl hög fuktkvot i lättbetongen vid byggandet för att få bra isoleregenskaper, sedan var värmekällan/ventilationsystemen svårhanterat/hade stora brister så ur energisynpunkt vart det inga jubel efter testperioden.

MvH Jawen
 
jawen skrev:
Jag det är bökigt att mura med isoblocken, det kommer ofta lite murbruk på cellplasten för man "kladdar" ju runt med mursleven ett par 10.000-tal´s gånger under ett husbygge. ( det är inte någon sjukhus miljö direkt )
Men skit i nya konstruktionsritningar, vad du än väljer så går det att integrera i den ritning du redan betalt för.
Jag lutar mer och mer åt att köra med cellplast på utsidan av lecablock nu.
Anledningarna är

1) isoleca är dyrare att köpa
2) isoleca tar längre tid att sätta
3) större risk för köldbryggor i isoleca blocken än där isoleringen sätts på efterrråt pga slabberi osv
4) Det finns en potentiell risk att fukt mellan yttre leca-skiktet och isoleringen vid frysning kan spränga bort delar av ytterväggen, något som tydligen inte varit ovanligt i bla Polen ? Det här är ett obekräftat rykte! Men som inte låter omöjligt.

Så förutsatt att jag inte tänker helt fel på skall jag nu istället börja fundera på om jag skall ha invädig regling med gips eller ej så jag slipper problem med att fästa upp saker i typ puts.
 
"Så förutsatt att jag inte tänker helt fel på skall jag nu istället börja fundera på om jag skall ha invädig regling med gips eller ej så jag slipper problem med att fästa upp saker i typ puts."

jag får bara säga att om du ska ha frigolit på utsidan av stenblocken med puts och regla på insidan med gips så känns det nästan lite onödigt att mura upp ett stenhus överhuvudtaget? det är ju inget stenhus du ser då varken ute eller inne.
annars förstår jag hur du tänker...
 
jawen skrev:

>Företaget Bisotherm ska vidare släppa ett lättklinker/LB block med endast 0,065

>Tysk länk:
>
>http://www.deutsche-handwerker.info/...page=2008/0041

Detta verkar ju vara det ultimata blocket att bygga med, U-värde på 0,17 med 36,5 cm tjocklek. Vet du något om vad det kommer att kosta och hur man skulle kunna få tag på det i Sverige?

Mvh..................//Molbio
 
gb79 skrev:
jag får bara säga att om du ska ha frigolit på utsidan av stenblocken med puts och regla på insidan med gips så känns det nästan lite onödigt att mura upp ett stenhus överhuvudtaget? det är ju inget stenhus du ser då varken ute eller inne.
annars förstår jag hur du tänker...
Ack så sant, men jag har nog aldrig varit ute så mycket efter att se stenen, tycker ju inte leca är speciellt vackert i de dimensioner man bygger med jämfört med säg tegel.
Fördelen att bygga i sten är ju stabiliteten, möjligheten att isolera rejält men ändå slippa problem med fukt o mögel som man kan få med en trästomme.

Dock tycker jag om känslan av att slå handflatan i mina befintliga väggar och känna stummheten.. Jag får nog tänka om, det blir nog bara puts på insidan :)
 
Tyvärr Molio så har jag bara hittar den uppgiften jag länkade vidare till, det brukar ju ta ett tag innan det hamnar i lagren på varuhusen, men ring och hör med dom om man kan köpa dom nu och vad rekomenderat pris är.

Mangan, om du ändå tänker så, så mura med billiga 15x19x59 och sätt 10cm cellplast, sedan en 15x19x59 på andra sidan, då får du ju billigt materialinköp samt bra isolervärde, sen kan du ju slå handflatan i väggarna och känna stummheten.

Dessa block kostar 19,95 st och cellplasten S80 ca 70 kr/kvm så materialkostnaden för yttervägg i ett mellanstort hus ( 150 kvm )blir ca 50.000 kr plus arbetskostnad.

MvH Jawen
 
Men vill man inte hellre ha cellplasten så långt ut från huset som möjligt enligt tidigare diskussioner om hur blocken skall fungera som ett trögt värmemagasin?
I övrigt låter det som en hemmasnickrad variant av isoleca-block :)

OM man kör på leca-isolering-leca, bör man stoppa in en luftspalt där också för att vara helt säker på att bli av med problemen so nya hus numera lider av enligt massmedias rapportering?
 
Hemmasnickrade isoleca som jawen föreslog ovan bör väl ge bättre u-värde än isoleca då man kan köra med eps-skivor som har större yta än en enstaka sten så det blir det färre möjliga köldbryggor(?) Sen finns det ju även möjlighet att få tjockare eps-kärna än med isoleca om man vill ha lägre u-värde vilket ger mer möjligheter :) Har själv funderat lite i de banorna (fast med yttersidan av tegel)
 
Vad är fördelen att ha cellplasten i mitten jämfört med om man lägger den ytterst och sedan putsar den?
 
Hej Alla

Har följt den här tråden med största intresse. Ska själv(om allt går som jag vill) börja bygga till hösten.
Tråden har nu glidit in på alternativ som jag själv funderat över. Är inte själv begåvad med mursleven utan tänker köpa mitt hus stomrest och vattentätt -minst.

Jawen -Gillar dig skarpt för ditt förnuft och känslan av att du har fötterna på jorden. Nog allra mest för att du inte tjurskalligt håller fast vid något du förespråkat utan kan ändra dig när du ser ett bättre alternativ.
Exemplet med 150m2 -Är det boarea eller väggyta? Vore bra veta byggkostnad eller kanske bättre arbetstid. För mig är dubbla murar dubbelt arbete men vad vet jag?

Hade varit av yttersta intresse för mig och säkert många med mig att jämföra olika system i materialkostnad, arbetstid, ungefärkostnad och tekniska för & nackdelar för typ standardhus 150m2.
Alernativen LB, Isoleca, dubbelmur med EPS emellan samt RickardG`s leca-EPS- tegel. Vet att de 2 förstnämnda är väl jämförda men för mig skulle det bli väldigt konkret med alla alternativ. Personlig favorit är nog tegel ytterst men går det få tag på murare som kan mura bågar & krön? Det får för mig nästan jämföras med det för att kontra ett trevligt stenhus här i den Skånska myllan.

Tack på förhand till den som orkar.
 
Energinörden skrev:
Personlig favorit är nog tegel ytterst men går det få tag på murare som kan mura bågar & krön? Det får för mig nästan jämföras med det för att kontra ett trevligt stenhus här i den Skånska myllan.
Det hus jag skall bygga till har stavtegel på fasaden, och vad jag inte gillar med det är att det binder så förbannat mycket vatten när det regnar, och det gör det ju större delen av året här nere :)
Men skall du köra tegel så skall du definitivt kolla in hantverkare från danmark, där finns massor av murare som jobbar med tegel utifrån gamla hantverk. En period fick vi mycket reklam om sånt, men jag minns inga namn nu.

Vi vill sätta igång så fort vi får tag på en pålitlig byggfirma. Två av de tre jag tagit in offert ifrån har kånkat så här långt (en fördel med det är såklart att jag inte längre anser att div. försäkringar är bortkastade :) ).

Vi står i valet o kvalet mellan leca+cellplast eller leca+cellplast+leca. Självklart blir det en luftspalt och jag kommer nog undvika gips. Har även funderat på om man skall använda mineralull istället fär cellplast ytterst för att vara helt säker på att man aldrig får några fuktproblem.
 
Just ja, någon som vet om det finns block med frästa spår för el/tele etc ? Vore ganska smart att mura in det för längre sträckor antar jag.. eller lägger man sånt i plattan?
 
Mangan skrev:
Just ja, någon som vet om det finns block med frästa spår för el/tele etc ? Vore ganska smart att mura in det för längre sträckor antar jag.. eller lägger man sånt i plattan?
Längst ner på den här sidan finns en film som visar en fräs som kanske är användbar. Antar att den går att hyra, annars hade nog inte Maxit lagt upp den på sin hemsida.

http://www.maxit.se/26306/
 
Hej

Tack Mangan för dina tips.Har ej lyckats få tag på murare som är intresserad av att tegla min fasad. Vet bara att min tilltänkta byggare sa "det blir dyrt". Däremot det andra alternativet med leca-EPS-leca var han ej främmande för och ska räkna på det.
Skulle dock gärna reda ut det du sa om luftspalt mellan EPS och yttersta lecamurningen. Med luftad fasad tappar jag väl helt
den isoleringen det yttre skiktet ger. Anser definitift det är värt det om om man säkrar ett friskt hus men samtidigt undrar man över isolecans icke existerande luftspalt. För det blocket är väl funktions/kvalitetssäkrat eller?
Tacksam för mer information om isolervärde olika tjocklekar EPS. Var går gränsen för "lönsamt"?. En konstruktion med luftspalt, ska man då ha nätade lufthål typ som i teglad fasad? Min byggare ska kolla upp större lecablock från Polen som han sett där. Enligt utsago ska de vara större,bärande men ej tjockare än typ 10-15cm. Låter bra då det skulle innebära mindre jobb samt färre köldbryggor. återkommer med det när jag själv vet mer.
Sedan har vi det här med putsmetod...Hmm, pluggar lite på det nu. Finns tydligen ett system som sprutas på där det lämnas 40års garanti -men priset skulle gå på 150-170tusen för mina väggar. Känns som om jag måste få ett pris på teglad fasad i alla fall. Vanlig puts med färg fick jag indikation på 30tusen -överkomligt men kanske inte bäst..

"Hur man än vänder sig har man r..... där bak"
 
Vore det inte en idé att bygga i Dorotherm för att slippa få köldbryggor? På insidan kan man sedan mura de block Jawen rekomenderar ovan, (15x19x59 cm). Blir inte speciellt dyrt. Det är dessutom lätt att spåra för el och dyligt. Då kan man som Mangan skrev: ... få känna stumheten när man klappar i väggen. -:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.