Jag har tyvärr tillräckligt mycket att göra själv :(
Men du kan ju vara med och köra ditt parallellt :D
 
Jag kunde nästan ana det :)
Det får väl bli en Copycat då!
 
Det som ingick var en del grävning för de var ganska mjukt i mark under, fast markkillarna som byggde hade grusat ordning vägen upp och en liten plan yta. Sen tog det väl ocksåp en stund att grava ned rör till dagvatten för stuprören.
 
Ok, det här är slutsatserna:
Till fiberomvandlaren ansluter man bredbandsfördelaren som man fick från Telia. Med rj45 ansluter man 1 router för bredbandet och 2 switchar för telefon och IP-TV. Kopplingarna från dessa bör gå till en patchpanel. Innan switchen för telefonin kopplar man teleomvandlaren man fick från Telia.
Mellan switcharna och patchpanelen kör man rj45 och även på andra sidan för TV och brdband. Det jag inte hajar är var den analoga telekabeln skall anslutas. Kan man koppla in denna till patch-panelen?

Nästa sak att ta reda på om man behöver CAT6/Gbit-kompatibla switchar! Behövs det även för IP-tele och TV (HD?)?
 
Jag minns inte riktigt hur det var, men jag kopplade IP-teledosan till första jacket i huset (har kopparledningar i huset idag) och då kunde jag använda vanliga (gamla, fast medf RJ45 interface) telefoner i alla teleuttag.
 
Ja, det vore ju smidigt. Enligt Telias guide skall det dock vara telekabel med analoga traditionella telejack i varje rum. Kanske funkar med båda?
 
Jag tror jag fått kläm även på telefonin! Man skickar signalen till telefonomvandlaren för att få analog signal - och sen sätter man bara den till det "första jacket" (precis som du skrev). Man placerar detta i mediaskåpet där man placerar i centralen där all annan teknik finns! Sen är det bara att som vanligt koppla ihop resterande analoga teleuttag i huset.
På så sätt kan man skippa att dra telefonin via patchpanel och switch. Hoppas att det är rätt - skall fortsätta gräva!
 
Jag tog med alla grejor som har att göra med telefon, internet och TV att göra och lät elkillarna koppla in grejorna åt mig direkt. Verkar vara lite strul med sånt där.

Har gått på vår enda (tills nu) byggmina. Helt plötsligt och tvärt emot vad jag av säljaren blivit lovad, ingår nu mera inte elinstalationen till carporten och förrådet. Elkillarna ska ha 12000 för 3 taklampor, 1 brytare, tomrör för fasadbelisning och ett motorvärmaruttag med timer. Känns som jag tar dem med någon annan.

Ni som planerar mur. vad kalkylerar ni med för priser?
 
Hej!

Mur tror jag kostar ca 1500-2000/kvm beroende på vilken typ av sten man väljer. Priset är för en rätt "basic" variant.

Själv har jag börjat fundera på målning av huset. Hur skall ni göra? Är det någon som är intresserad av samköp av byggnadsställningar som man sedan kan sälja vidare när man är klar? Har hört att hyra blir riktigt kostsamt. Jag har planerat måla i maj.
 
Med risk att bli anfallen av hermelinerna kommer här en katt som ska bygga i Storvreta (bor faktiskt utanför Knivsta f.n) ;).

Undrar bara om någon av er kunde ta er ett par sekunder att kolla och gärna besvara denna tråd http://www.byggahus.se/forum/refere...mendation-av-kvalitetsansvarig-i-uppsala.html

Förstår att ni är alldeles snart-ska-vi-flytta-in-hurraiga men tänk på en som knappt börjat..'

Tack på förhand. :)
 
Hej blivande grannar!

Tänk så flitiga grannar man kommer att få! Själv blir jag trött bara av att läsa alla inlägg ni hunnit skriva sedan förra året :p.

Vi blir dessutom snart lagfarna ägare till tomten så då är vi t.o.m. grannar på riktigt!

Lite surt känns det dock att veta att den tomt vi köpte kan ha kostat oss cirka 400' mer än den första ägaren. Men men... Fint område gör att det kostar på. Tomterna i Uppsala skulle ändå gå på ytterligare 400'...

Oj, vad mer att skriva? Vi har ännu inte bestämt husleverantör utan pratar fortfarande med tre olika för att få brett utbud. Det kan kanske inte direkt rekommenderas eftersom man får tre gånger så många säljare efter sig :p. Vi har dock en favorit och om de kan få fram en kalkyl som ligger inom budget så kan vi nog skicka in bygglovshandlingar i april. (vi skrev kontrakt på tomten i början på mars så jag tycker att vi jobbat på bra)

Alla fem (jag, hustru, hustrus växande mage och två katter) ser fram emot att få trevliga grannar framåt hösten/vintern!
 
hej!
Välkomna in i grann-gänget! Vilken tomt har ni köpt och vilka husmodeller funderar ni på? Här har vi inga hemligheter ;)
Hoppas det går bra med upphandlingen av huset! Fråga gärna om ni behöver tips - vi har ju redan gjort en massa misstag ni kan undvika!

Husbygge och växande mage - där kan nog Galaxens President och KalleAnka ge goda råd :)
 
Tjenare Ravenware,

Ha i åtanke att försäljarnas kalkyler oftast är glädjekalkyler. Tillval och markarbeten drar ofta iväg (billigast möjliga kakel i kalkyl etc.).

Fick du fjärrvärmeanslutningen med eller inte?
Jag försökte luska ut det ur mäklaren som sålde tomten, men jag lyckades inte. Det såg inte ut så på annonseringen på hemnet.

Jag hörde ryktas att det var budgivning på nästa tomtsläpp från alsikebolaget. Någon som kan verifiera?
Eller hur man gör med fjärrvärmen i nästa släpp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.