Vi tittar ju på ett TH, och alla som har byggt eller bygger säger "jojo, men sen kommer ju tillvalen ovanpå det dära priset.. räkna med 300', minst!"

Jag har kollat i TH's katalog, och jag tycker mild sagt att den är ganska komplett, isolerade innerväggar, bra vitvaror, blandare, dörrar, fönster osv. Men visst, badkar och braskamin är extrautrustning..

Vad är det mer jag skall sätta mig in i och börja tänka på, hur vi vill ha det? kom på några saker, som jag inte vet ingår eller är tillval;

Spotlights
Nätverksuttag
trädgårdsvatten(?)

Kom gärna med mer förslag på vad dessa 300' minst består av!
 
Nu har vi inte byggt med trivselhus, men köket brukar vara en sak som öker. Jag vet inte om ni specificerat vilket kök ni vill ha med, luckor mm.. De flesta byggföretagen har enkla standardluckor... Sedan om ni vill ha granit till bänkarna blir det mycket dyrare, en fin vask mm.
En braskammin monterad med skorsten kostar väl ca 45000kr,
Kaklet och klinker som ingår brukar väl vara ganska enkla ca 15x15cm, om du ska ha större, snyggare, mindre mm är det bara att öppna plånboken...
Fondväggar kostar, lika så tapeter som inte tillhör rätt prisgrupp, typ borosan 7, eco mm
Extra eluttag, teleuttag och datauttag är saker som kostar. (Jag tror vi betalade några 3-4 hundra per styck...)
Cetraldammsugare kostar väl 10000 om det inte ingår som standrad( det borde det hos trivselhus)
Badrumsskåp är dyra, jag ser att du nämner blandare men inte badrumsskåp. ca 22000 om du ex tar ballingslöv.
spottarna kostar väl ca 1000kr per styck
Tv antenn, nätverk kostar
Bänkar till tvättstugan/grovköket.
Duschkabin, duschväggar kostar väl ca 7000kr.


sedan tillkommer ju pengar för trädgård, glöm inte det!!! minst 100000kostar det om du ska ha plattor/stenar och dyligt...

Lycka till med byggandet...


Telefon till nybyggnation kan dra iväg, minimun kostar väl telefonen 7500kr, men bor du lite för dig själv kan det bli dyrt.
Hur ser marken ut som ni ska bygga med? Helt plöstligt behövs extra sand, spräning, pålning..
 
TH har som du kanske förstått en skaplig standard från början men det är inte svårt att få tillvalen att skjuta iväg, man blir lite fartblind när man bygger också. Allt som kostar under 10.000 blinkar man inte ens åt längre, då bir man GLAD över att det var så lite pengar ;-)

När vi satt med köksfirman drog det iväg ganska mycket, finns mycket fint i kök som man kan välja till.
Sedan tar man kanske spån i väggar 30.000, eklister/foder 30.000, FTX 80-90.000, Bastu 40.000, Microlit på väggar 10.000, Braskamin 40.000, bred garageport, råspont på taket 30.000, aluminiumklädda fönster var ett dyrt tillägg, 300 mm isolering i grund, bredare eller längre hus etc.

Detta är sådant som du ser när du betalar huset. Sedan tillkommer som sagt det som du vill ha extra av elkillen, rörmokaren, målaren, snickaren på plats och då springer 10.000-lapparna i väg fort. Nämn ordet smart hus för elkillen så kommer han att buga åt dig under resten av byggtiden, det är dyra saker.

Sedan som Maggan sa beror det ju mycket på vilken tomt man har, ska det sprängas får du oftast bara en uppskattad offert.

Vi resonerade dock lite som att det är bättre att gråta en gång, bygg ordentligt nu, det ångrar du inte om 5-10 år.
Det minsta är att man kan kosta på sådant som är svårt att uppgradera senare. Kök- och badrumsinredning är ju slitvaror och enkelt (men dyrt) utbytbart. Kanske bättre att ta spån i väggar, yttertak i råspont, aluminiumklädda fönster och istället snåla på köksinredning?

Edit, glömde nämna telefon, Telia vill ha 35.000 för att dra in telefon till vårt hus. Närmsta teleskåp är inte många tiotals meter bort!!! Kan dom fetglömma, blir IP-telefoni istället. Dock läggs telerör ut till gatan så man enkelt kan beställa i efterhand.
 
OK!

Jag börjar ANA vart detta barkar iväg... :)

Det är alltså alla de dära smådetaljerna, som man vill ha, som skapar sköna slantar... uttrycket "många bäckar små.." känns helt plötsligt väldigt träffande..
 
japp!! Gör en sökning på forumet så kommer du att hitta massor med sköna dyra tillägg som helt enkelt borde vara standard.

Vi har tillval för lätt 250 000 i vårt Götenehus-hus
 
Ok! Jag har sökt lite och läst en del - min tanke med att välja tex. TH är väl att man främst då skall slippa en hel del tillval, och jag kan ju bara konstatera krasst att jag är relativt nöjd med deras std.utrustning i mångt och mycket.. därför så är de dära siiista, hemliga tillvalen som man inte ens tänker på, väldigt intressant att försöka lokalisera - och svaren jag fått är ju kalasbra!
 
Vi hade tillval på drygt 300 000 kr på vår beställningsorder från Götenehus. Sedan blev invändig målning och kakling ca 150 000 kr dyrare än GH bedömning. Extra elarbeten låg på ca 120 000 kr och utöver de tillval vi beställt från GH gjorde vi även "egna" tillval utanför entreprenaden på ca 250 000 kr. Totalt drygt 800 000 kr extra. Observera att i detta ligger inga tomt- eller markabeten. Räknar jag med garaget är vi uppe i över 1 mille men ett garage kan kanske inte räknas som tillval.

När det gällde kostnaden för kakling och målning så trodde jag aldrig på GH:s kalkyl utan hade själv räknat upp den med runt 100 000 kr så där blev det inga större överaskningar. I övrigt har GH:s prisuppgifter och kalkyler varit korrekta så alla övriga extrakostnader var helt enligt våra egna beräkningar.

Vet inte om jag blev så mycket lyckligare av att punga ut med denna extra miljon men fint blev det :)
 
Osten_3 skrev:
Vi hade tillval på drygt 300 000 kr på vår beställningsorder från Götenehus. Sedan blev invändig målning och kakling ca 150 000 kr dyrare än GH bedömning. Extra elarbeten låg på ca 120 000 kr och utöver de tillval vi beställt från GH gjorde vi även "egna" tillval utanför entreprenaden på ca 250 000 kr. Totalt drygt 800 000 kr extra. Observera att i detta ligger inga tomt- eller markabeten. Räknar jag med garaget är vi uppe i över 1 mille men ett garage kan kanske inte räknas som tillval.

När det gällde kostnaden för kakling och målning så trodde jag aldrig på GH:s kalkyl utan hade själv räknat upp den med runt 100 000 kr så där blev det inga större överaskningar. I övrigt har GH:s prisuppgifter och kalkyler varit korrekta så alla övriga extrakostnader var helt enligt våra egna beräkningar.

Vet inte om jag blev så mycket lyckligare av att punga ut med denna extra miljon men fint blev det :)
Intressant läsning! Glädjekalkyler således... eller kräsen kund? ;)

Vi har fått följande kalkyl på vårt 2-plans, 145 kvm Trivselhus;

Elinstallation: 98 300 SEK
Målning och tapetsering: 83 000 SEK
Plåt: 4 000 SEK
Kakel/Klinker: 104 900 SEK

Blir ju väldans luddigt nu, men ungefär hur står de sig mot dina siffror som du fick från Götenehus ursprungligen?
 
Men vad ingår för den summan stampen,... Ex ingår valfri typ av kakel och klinker för 200kr, (vissa företag har ännu lägre summa, vissa mer), men vad innebär det för dig som kund? Vilka rabatter har trivselhus jämfört med Götenehus?. För vissa räcker den summa bra, men för det flesta innebär den räcker inte alls till något utan är rent standardkakel.

Det handlar alltså inte om vilken summa du fått utan vad som ingår i denna... Vilken typ av klinker, vilket kök som man räknat med, vilka tapeter, hur mycket som är klinkat...
Ex vi har klinker i badrum, hall, klädkammare, kök, grovkök, utterliggare en hall... I vårt kontrakt står det att man får handla för 250 kr per kvadratmeter, inte totalkostnad för kakelkillen inkl kakel och flytspackel, undermaterial mm. Vad ingår i din siffra?

Fråga istället trivselhus vilket kakel man räknat på, hur stor yta som man räknat på, vilket kök och vad som ingår i dina siffror?
Ingår bara material eller ingår också kostnaden för den som ska utföra dem ex elektriker och plåtslagare...
 
Osten_3 skrev:
Vi hade tillval på drygt 300 000 kr på vår beställningsorder från Götenehus. Sedan blev invändig målning och kakling ca 150 000 kr dyrare än GH bedömning. Extra elarbeten låg på ca 120 000 kr och utöver de tillval vi beställt från GH gjorde vi även "egna" tillval utanför entreprenaden på ca 250 000 kr. Totalt drygt 800 000 kr extra. Observera att i detta ligger inga tomt- eller markabeten. Räknar jag med garaget är vi uppe i över 1 mille men ett garage kan kanske inte räknas som tillval.

När det gällde kostnaden för kakling och målning så trodde jag aldrig på GH:s kalkyl utan hade själv räknat upp den med runt 100 000 kr så där blev det inga större överaskningar. I övrigt har GH:s prisuppgifter och kalkyler varit korrekta så alla övriga extrakostnader var helt enligt våra egna beräkningar.

Vet inte om jag blev så mycket lyckligare av att punga ut med denna extra miljon men fint blev det :)
Ojdå, vi bygger med Götenehus och har iofs inte börjat bygga ännu men ska lägga en slutbeställning i april.
Känner dock inte igen mig riktigt med ovanstående. Det jag höjde ögonbrynen på är att ni har fått betala mer för målning än kalkylen, hur är detta möjligt?
Det det gäller resten med 300' som tillval till att börja med, 150' överskriden budget för målning?/kakel(vad kostade det från början?), 120' extra på el +250' tillval därutöver och då har ni inte ens garaget med låter enortm mkt.

Man undrar ju vad ni köpte från början. Det är inte så att ni endast köpte stomresning eller någon annan typ av gemensam entreprenad?
Vi har ju valt "totalentrerenad" och då ingår en hel del från början. Självklart har vi också tillval (har inte den exakta summan då vi fortfarande planerar en del av valen) men vi hamnar på ca 300-350'. I detta har vi bla putsat huset, ändrat taket, ritat om köket, öppen spis, trappsteg i ek, aluminiumutsida på fönster och en massa smågrejer som stegljudsisolering, larm, litet tak över groventren, golvvärme på toa på ovanvåningen ja listan är lång.
Ett exempel jag kan nämna är att vi fått tillbaka 40' för att ha bytt ut 2 runda fönster (0,5m i diameter) till 2st 5/11 fönster. Så det beror ju helt enkelt vad som ingår från början.
Och nej vi är inte blåögda vi har budgeterat med buffertar till det mesta som kan rinna iväg men det som skrivs ovan låter jättemkt.

mvh
 
Oj nu börjar tro att vi har byggt ett budgethus för vi har inte alls betalt så mycket i tillval.
Vi har byggt ett LB-hus med totalentrprenad men sprängningen var 200 000 dyrare än beräknat :(, förlängt vardagsrum var vår största kostnad på 40 000, sedan har vi dragit nätverk i huset för 20 000 kr, gjutit altan 12000, lite extrafix som köksskåp till tak, vatten i garaget mm.
Vi resonerade som så att allt vi inte kan ändra i efterhand gör vi direkt, resten får vänta.
Vi har målade väggar men utan väv på väggarna, vi har golvvärme i ett badrum + dyrare kakel och klinker +10 000kr

Men vi är nöjda med vårat hus och har inte gjort några lyxval utan har vita köksluckor med lite mönster och ekskiva i köket
 
Målning kostar, när vi bytte ut tapeter till målat kostade det oss 10000kr hela nedervåningen på 114kvm, då ingick inte microlite, det hade blivit betydligt dyrare då vi fick ett pris på 40000kr extra för microliten, nu tog inte det pga vi ville inte att de skulle kunna skylla förseningen på oss för det kom i ett sent skede... Vi var idetta läge 8v eckor försenade...

Sedan kostar det väl att få sitt götenehus målat på utsidan, det är väl bara modulent, smålandsvillan som kommer målat från fabrik...
 
Det är inte säkert och det borde inte vara någon skillnad på målat eller tapet. Vi byggde Eksjöhus och det var inget extra för att vi målade istället för tapet.
 
Även för oss är priset detsamma ovasett tapet eller målat. Dock utan microlite.
 
Några saker som jag kan tänkta mig skulle kunna tillkomma:
- Träskiva i väggarna.
- Råspont under yttertak.
- Andra golv.
- Släta gipstak.
- Annat kakel.
- Aluminiumfönster.
- Andrat kök.
- Ändrade vitvaror.
- Garage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.