Det här ger upphov till fler frågor:

Använder man inte samma kabel till patchkablaget? Där ska ju rj45 på?

Kan jag istället för panelen använda routerns 4 utgångar direkt med rj45 OM jag inte tänker böja, byta, bryta i kablaget? Likaså tele/TV till resp uttag, fast där kanske det blir byten beroende på vilket rum man tänker sig digital-TV framöver?

Byte kan ju bli aktuellt eftersom jag tyvärr inte drog dubbelt utan bara har en kabel fram, har inte vågat testa Mats förslag om att dra i en telekabel tillsammans med befintlig data eftersom installationen måste betraktas som felaktig, har flexslang med alltför liten radie och trånga passager i bjälklag. Tänk efter...före, som sagt.

Eller också är det bäst att göra som du säger :( fast då måste jag ju "börja om" med kontraktering, och liiiite bekväm är man ju :)

Kjell G
 
Vill man bli fin får man lida pin :)

Det är faktiskt inte riktigt samma kabel för installation och patch. Installationskabeln har enkardeliga och därmed solida ledare medan pathkabeln är mångkardelig just för att bli smidigare och tålas att böja. Dessutom kan kontakttungan på rj45 kontakten på så vis tränga in mellan ledarna och få en god kontakt.

Du kan koppla direkt om du vill. Det brukar funka bra men fundera på hur det blir när du har många kablar som går lite hit och dit med samma färg på.
 
Nu var det dags igen. Frågestund alltså, och jag tar till mig svaren jag får. Har bestämt mig för "tråkjobbet" i patchpanelen. Det blir nog snyggast om inte annat, även om elkillen, som är en baddare på datorer o nätverk, menar att jag kan undvara det. Bara en felkälla säger han.

Nåväl, frågan denna gång gäller IP-telefoni, och då menar jag nog den "enkla" varianten, den som går via bredbandet till analog telefoni. Frågan är vilka trådar/färgpar som den använder ut till jacket? Blåvitt om jag läst rätt hittills, eller använder den fler trådar?

Kan jag få ut BÅDE tfn o data i samma uttag, dvs kan jag samköra dessa från centralen, kanske med hjälp av nån snillrik kontakt á la SAT/Tv-kopplingen?

Och, nej, tyvärr är det nog kört att dra i tfn-kabel trots att den är liten o tunn (men jag har ju inte försökt än:)

Kjell G
 
Dagens frågelåda var det :)

1. Full pott. blåvitt par dvs mittstiften i rj kontakten
2. Ja om du nöjer dig med max 100 mbit i uttagen går det att göra. Det går tom att göra på lite olika sätt. Dels kan man fulkoppla direkt i uttagen vilket jag inte riktigt gillar iom att man då tappar flexibilitet. Då tar man grönt och orange par och kopplar till det ena jacket i ett dubbeljack. blått par kopplar man till det andra uttaget. Sen gör man samma i panelen så får man ett tele plus ett data ur en kabel. Nackdelen är som sagt att man då har låst sig till max 100 Mbit iom att gbit kräver alla 8 trådar

Alternativet är att man kopplar "rätt" dvs alla 8 i ett uttag. Det finns sen splittrar som delar upp detta i två datauttag. Ska man använda en sådan lösning för data plus tv krävs det lite extra anpassning. Vi får ju ut två uttag med 1-3+6 från en sådan splitter men vi måste ju får 4+5 på nått sätt. Enklast är att klippa pluggen på telefonen och klämma om den så att vi får signalen på 1+2. På så sätt tar vi oss till panelen där man får göra en patchkabel som tar signalen från 1+2 till 4+5 igen.

Oavsett vilket gäller det att hålla rätt på vad man kopplar vart. I synnerhet i det senare alternativet iom att vi skickar olika signaler på samma parnummer.

Går det inte att få dit en teletråd så går det inte. iofs undra om det går att få tag i partvinnad tvåtråd någonstans. Mer behöver du ju inte om du accepterar parrallelkopplade telefoner vilket jag har utgått från i detta inlägg

Bara fråga på!
Mats
 
OK, tack för hjälp. Jag har ett dubbeluttag, parallellkopplat (enligt bild). Som synes ett rent skruvuttag, svårt att göra enligt förslag 2, eller? Tänkte göra så här om det funkar:

Koppla inkommande tele till ett uttag i panelen.

Koppla blå/blåvitt vidare till grannuttag = kabeln till dubbeluttaget.

Patcha samma grannuttag med uttag 1 i routern.

Eftersom jag har trådlösa tfn behöver jag bara ett uttag i huset men misstänker att jag kan patcha vidare från först nämnda uttaget till valfritt uttag i huset.

Tänker jag rätt, eller rättare sagt har jag "kopplat" rätt? Mer än 100 Mb är inte aktuellt, kopplar inte ihop några datorer över huvud taget i dagsläget.

Kjell G (något trött just nu)
 
  • datadubbel.jpg
jag misstänker att det där uttaget inte är något datauttag alls utan just ett teleuttag i grunden, Har aldrig sett ett cat klassat uttag med skruvning.

Tele vidare från första uttag spricker direkt iom att telereturen använder 3:an och 6:an.
I övrigt bör det funka som du tänker om du inte har några prylar med gbit anslutning på men jag skulle föredra att säkra upp det bättre för säkerhetsskull. De splittrar jag tänkte på sätter man i uttaget och panelen så det funkar oavsett uttagstyp så länge alla åtta är kopplade däremellan
 
  • 382055_X_2007-07-17_103302_580.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK, det spricker ibland men din kontakt verkar ju lösa huvudproblemet. Har du nåt namn, nummer på den?

Beträffande uttaget, ja lite skumt är det, men hos Elbutik klassas det som datauttag, eller rättare "för digitala och analoga enheter via 8-polig RJ45-honkontakt" Men det funkar fast jag kanske tappar i hastighet, vad tror du? Har inte testat än med det lilla program som finns.

Tack igen
Kjell G
 
kan vara för tex. digitala telefoner,de kör ofta på rj45 men det är bara att testa. Går det så går det men se till att ha lite slack på kabeln så att du kan byta till ett vanligt vid behov.
Den jag tog bild på var clas ohlson art nr 38-2434
 
Och jag köpte en mindre variant lokalt, där sitter allt i ett, dvs ingen kabel emellan. Fungerar som splitter enligt handlarn, men eftersom priset var en bråkdel (18:) så är funktionen tveksam. Ska prova först.

Annars hade Kjell följande: http://www.kjell.com/content/templa...=38400000,57000000,60400000,62500000,62900000

Där ser man kopplingsschemat, exakt som mats_o beskriver, borde garanterat fungera. Nu har jag köpt på mig ett kroneverktyg, hoppas kunna koppla in uttag för uttag. Men vad händer om det blir fel, kan man slita ut trådarna o börja om? Har ju ingen lust o köpa ny panel. Använder man verktyget till det också, eller?

Kjell G
 
Classe priset var för en tvåpack så det verkar vara jämnt mot kjell :)

Har du ett riktigt kroneverktug så har du en liten skruvmejsel och en liten krok du kan fälla ut. Kroken är till för att lossa ledare så det går alldelles utmärkt att ta loss ledaren och sen kontaktera om igen. Dock kan det vara smart att göra en liten böj på hela tp kabeln innan man går fram till panelen så man har lite tråd i reserv vid behov. Det går ju inte alltid exakt som man har tänkt sig. Ibland är tex kniven lite för vass när man ska skala och vipps var det en ledare mindre :)
 
Tack för tips o hjälp, tänkte visa hur det blivit i det hemgjorda skåpet. Var lite tveksam först att bygga in elcentralen men fick "klartecken" här på forumet, mest för att det faktiskt går att lyfta ner.
Tog också vara på tipset om att sätta in en brandvarnare. Det består av 2 st IKEA Udden där innergavlarna är borttagna. Stabilitet uppnås med ett påskruvat hyllplan över/under. Bakstycke borttaget. Mittstolpe provisorisk, ska ersättas av list som skruvas direkt på ena dörrens insida (för att inte få glipa mellan dörrarna).

Kjell G (forts. följer)
 
... och så här blev det när den lilla patchpanelen kom på plats. Utnyttjar än så länge bara routerns fyra uttag. Antar att det behövs en switch för att kunna utnyttja panelen fullt ut.

På hyllan från vänster: telemodem, bredbandsmodem, trådlös router 54 Mbs. Inkommande fiber på vägg ovan, 100/10 (Telias utan kostnad!).

Gul kabel är tele. På sikt ska även bredbandsTV från Telia hit, röd kabel;) men än så länge är den utlånad till grannen.

På projektlistan närmast står TV-kablaget till höger. Det är en markantenn som splittras till två + två inkommande SAT som tillsammans ger två kablar ut, en till öv och en till bv. En liten lustig detalj, när jag kopplade in o om bland kablarna blev en TVapparat utan antenn men den körde obekymrat vidare, fixade kanalbyte dock ej trean! Måste vara en rejält stark signal från Billingemasten!

Nu har jag några uttag lediga i patchpanelen, nån som har förslag på vad de kan användas till? Skicka ut musik nånstans? Fast det gör man väl trådlöst kanske?

Kjell G
 
Snyggt. Bra jobbat. :)

Angående de lediga uttagen så kommer du säkert framöver på att du vill ha nätverksuttag på fler platser i huset. Då är det bra att ha lediga platser i panelen. Annars så gör du några parallellkopplade distributionsuttag för tele där om du har behov av att kunna koppla in fler telefoner.

Inte behöver du komplettera med en switch om du inte har behov av att ansluta fler än 4 datorer.
 
Tack, sträcker på mig lite. Kunde noll om detta innan men nätverksskolan och mats_o har gjort susen (även tips om TV-koppling från monostump). Uttag finns nu i alla sovrum + allrum öv. Ett uttag i matplats, används som förstauttag för trådlös tfn. Tänkte ev byta bort det mot bredbandsTV, nån liten köksskärm framöver. Då kan jag ju flytta förstauttaget till valfritt rum som inte ockuperas av dator. De möjligheter som finns känns bra just nu, men om framtiden vet vi så lite:) - förutom att det kommer på forumet först?

Kjell G
 
Bravo :)

Riktigt snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.