T
Jag hade en slipmus som bara la av.

Jag har en sticksåg som verkligen suger pung.

Jag köpte en skruvdragare som var helt slut efter trettio minuters trallskruvande. Den lämnade jag tillbaka och bytte mot en Ferax tigersåg (som också suger pung).

Jag kan inte vara den enda som skyr B&D som pesten.
 
Jag kan ju spä på ditt missnöje med att slipmusen du köpte för sisådär 5-700:- kostar ca 14:- att tillverka enligt en fd säljare på B&D. Sant eller inte men den lär inte vara mycket dyrare iallafall.

Min B&D arsenal består av en sticksåg som är rejält usel, kostade ändå uppåt tusenlappen. Snabbfästet höll väl för nån timmes sågande. Utbytt mot ett skruvfäste som gjorde den något bättre.
Har även en skruvdragare som hängt med länge och varit ganka bra, men är numera utbytt mot en Flex.
 
Min uppfattning, Ferm, CoTech å alla andra konstiga märken om du behöver nått billigt för 1 sak. B&D om du ska göra nått någon gång /år. Enkelt hemmabruk. Grön Bosch om du är en hysfsat aktiv hemmafixare. Alla annat kräver mer eller mindre Pro eller minst Semipro grejer.
Det är som jag brukar säga, Ge mig en B&D å jag har kört sönder den på 10 min. Ge mig en PRO maskin å jag har svårt att göra sönder den. :)

Men att säga att man hatar ett märke tycker jag är lite fel.. Visst hatar verkligen ferm :D men men. Ska man se det till vad det är så handlar det om maskiner för olika tycker av bruk. För den ovetande har du massa lull lull som gelkuddar, LCD-displayer, å allt annat totalt oviktigt. Sånt som säljs "dyrt" men gör ingen nytta. Men visst det finns folk som gillar lull lull, och som köper det för att det är lull lull.
Men personligen så visst jag gillar lull lull, men jag kan inte köpa det, eftersom jag vet att det håller inte för det jag förväntar mig att det skall hålla för. Men för den glade amatören så fungerar det som ett säljargument.

Visst Metabo har ju haft lull lull på sina maskiner ett bra tag nu, elektroniskt stöldskydd mm. Även hilti har detta. Men det är lull lull som har en liten annan funktion.


Får erkänna att jag har en liten B&D slipmus. Men ifs den fungerar än men jag har inte använt den så mycket än så länge. I övrigt kör jag Makita/Panasonic rätt igenom.
 
Fatter ikke hvorfor dere er så missfornøyd med B&D. Greit, de billigste stikksagene osv til 199kr er ingen ting. Men jeg har 5 stykk maskiner B&D i XT Serien. De har vært brukt stadig i 2 år snart, og fungerer ypperlig. Slår alt det jeg har av grønn bosch iallefall.

Jeg har også et par andre vanlige B&D, de fungerer OK, men de kosta ikke mye heller.

Man må ha proff utstyr om man skal bruke det ofte og til krevende oppgaver. B&D lager alt fra det dårligste til ganske bra for hjemmebruk. Man må se hva man kjøper. B&D tror jeg har fått dårlig rykte fordi folk har kjøpt tusentalls av de 200kr stikksagene dems osv.Jeg forventer selvsagt mer av mine blå bosch verktøy til flere tusen lapper, enn jeg gjør av en enkel stikksag til 249. Så etter å ha kjøpt litt B&D og sett hva jeg har fått for prisen, og ikke valgt det billigste dem har, så har alt jeg har kjøpt fungert, og fungerer like bra enda. Alt til en pris jeg synes er bra. Noen ganger er Grønn bosch bedre. Til det jeg krever absolutt presisjon og pålitelighet på, blir det proffverktøy. Ser man på Grønn Bosch så er alle deres produkter i mellomklassen på pris, og derfor er hele deres sortiment av høyere gjennomsnittlig kvalitet enn B&D som lager alt fra 200kr til 2000kr elverktyg.

Billig og bra finnes sjelden (da må man finne en bra rea eller brukt). Man får det man betaler for.
 
Jag protesterar !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Min B&D slipmus fick jag i utbyte när jag reklamerade ett våffeljärn. Detta våffeljärn fick min fru i utbyte mot ett antal bonuspoäng, som hon fick då hon handlade mat på Vivo. Så för att summera, min B&D slipmus kostade gratis, så även om den inte slipar speciellt effektivt ( vilken slipmus gör det ? ), så med hänsyn taget till priset, så är den väldigt bra.

Min gamla B&D borrmaskin, (med slag och en hastighet), har jag haft i snart trettio år och den vägrar att ge sig. Chucken glappar en del numera, men den borrar fortfarande. Då har jag borrat i betong, åtskilliga meter, och i trä hundratals meter. Sen har jag slipat rost på diverse bilar med denna maskin, oftast med en platt ståltrådsborste med diameter runt 60 - 80 mm. Totalt kan det nog handla om upp emot en kvatratmeter med rostig plåt, som jag slipat plåtrent på detta sätt.

Jag hade tidigare en gammal B&D slipmaskin, den funkade fortfarande när jag bytte ut den mot en bättre, då hade den gjort tung tjänst i minst femton år.

Sen har jag en varmluftspistol och en vinkelkap från B&D, båda fungerar bra, fast jag har inte använt dessa särskilt mycket.

Enda B&D maskinen som jag varit besviken på är min cirkelsåg. Dock satte jag på en ny, bättre klinga för något år sedan, och maskinen blev plötsligt bättre än då den var ny.

Så för att sammanfatta, B&D gör inte maskiner som klara användning varje dag, men för användning av amatörer lite då och då, så är det utmärkta maskiner.

Om man jämför med grön Bosch, så enda gröna Bosch-maskinen jag ägt var en elhyvel, och den pajade helt för ett par år sedan, visserligen efter lång och trogen tjänst, kanske femton år, men jämför men B&D borren ovan.
 
Ahhh, stämmer upp i jag-var-dum-och-köpte-glapp-och-läcker-kören.

Köpte en skitsunkig B&D-skruvdragare mot bättre vetande när jag pluggade på Teknis. Hatar möget men har ändå kvar den då det ibland är bra att ha två dragare när man typ borrar och skruvar lister. Är en silvrig historia med NiCd-ack (bara det!), slö-laddare, meningslöst vattenpass samt horribelt dålig balans och ännu sämre chuck. Nåja, köp inte en sådan...
 
T
Ursäkta, jag glömde lull-lullet:

-Men älskling kolla! Den har ju en laserstråle så att du kan såga rakt.
-Ja visst gumman, den måste ju vara av riktig proffskvalitet om det är laser på.

eller

-Ojojoj, gelkuddar i handtaget. Så duktig jag måste bli om jag har en så snygg skruvdragare.



Haha! Debatt!
 
Black o Deckers slipmus....mördade en igår när jag slipade ner efter spackling...Det var den det. Fast å andra sidan har den slipat åtskilliga golvhörn vid golvslip, massor av meter med skivskarvar osv. Inte så tokig egentligen, dessutom dessa fantastiska gelkuddar...haha.

Har även Black/Deckers batteridrivna mackapär för lim och fogtuber. Sisådär bra, eller egentligen värdelös då det tar en halv dag att tömma en tub. Inget bra köp.

Finns det någon annan tillverkare som har en bättre mackapär för det ändamålet? Har lite problem med de handdrivna efter en skada i fingrarna som gör att det värker nå´t så grymt utav pumpandet.

B/D...bra ibland och suger ibland precis som Festool.... ( Skojade bara )
 
tihimasmo skrev:
-Men älskling kolla! Den har ju en laserstråle så att du kan såga rakt.
-Ja visst gumman, den måste ju vara av riktig proffskvalitet om det är laser på.
Ville gumman att du skulle köpa Festool..? Sån skit kan man ju inte ha. ;)

hs_ks120_561283_e_03a.jpg
 
B&D är nuförtiden inget att ha. Förr verkade de göra bra grejor, men idag är de inte bättre än den billigaste skräp du kan få tag på. Köpte en skruvdragare för 3 år sen, en laddning höll för att skruva i gipsskivor i ca 10 min! Åkte och bytte till en AEG. Då räckte ett batteri till att skruva upp all gips i hela rummet.
 
Don82 skrev:
B&D är nuförtiden inget att ha. Förr verkade de göra bra grejor, men idag är de inte bättre än den billigaste skräp du kan få tag på. Köpte en skruvdragare för 3 år sen, en laddning höll för att skruva i gipsskivor i ca 10 min! Åkte och bytte till en AEG. Då räckte ett batteri till att skruva upp all gips i hela rummet.

Instämmer till fullo, jag har två B&D verktyg i min ägo, visserligen förpassade till en anonym tillvaro sedan 4-5 år men fortfarande fullt fungerande, kol och kablar och någon chuck är bytt men inte mer.
En är en helorange borrmaskin på 6-700W som är över 30 år gammal!!
Den andra en stor cirkelsåg från -88.
Båda är extremt mycket använda till mer än två husbyggen/renoveringar plus allt som hänt i garaget sedan dess.
Sågen har bla varit undermonterad och jobbat som klvyvsåg för panel o liknande.

Tyvärr så är dagen verktyg oavsett fabrikat ljusår från det som förr kallades för kvalitet och livslängd.
Slit och släng åldern är här (så länge det nu varar...) och det gäller mer än verktyg iofs.
 
Har en av B&Ds dyrare skruvdragare (fått den i julklapp). Den har fungerat bra och jag har inget att anmärka på. Chucken är smidig och stabil. Hyfsad balans. Skruvade upp ett par hundra gipsskruv en dag och batterierna (två st) räcker gott om man alternerar mellan användning och laddning.
 
  • milwaukee.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en Black o Decker skruvdragare från början av 90talet. kommer aldrig göra mig av med den! Använder den aldrig men den ligger där när nån granne eller kamrat vill låna en skruvdragare.
Min festool lånas icke ut!
 
  • Gilla
woodchuck
  • Laddar…
T
joflopp skrev:
Ville gumman att du skulle köpa Festool..? Sån skit kan man ju inte ha. ;)

[bild]
Ja huvva - laser. Då måste den också, som de andra, suga ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.