L L Jan skrev:
386 sidor
Verktyg av (ibland) bra kvalitet, till (ibland) oväntat bra pris. Därav trådens recensioner och tips, råd och avrådan. Också ofta lite "udda" verktyg som man annars inte stöter på.

1/3 nytto.
1/3 "villhöver" shopoholicism.
1/3 kuriositet/freakshow.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
386 sidor
Tja, är du nyfiken får du väl jobba lite?
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, är du nyfiken får du väl jobba lite?
”Workin' nine to five, ……” 🤔
 
  • Haha
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Intressant tråd.
Vad är vitsen med att köpa verktyg på Lidl? De flesta verktyg har man ofta livet ut eller under lång tid så priset kan knappast ha så stor betydelse. Hur kommer det sig att man inte handlar dem på Jula, Järnia eller motsvarande?
Garantier, produktråd, reservdelar, tillbehör, ansvar osv.

Har varit inne på Lidl någon enstaka gånger, dåligt sortiment, knepigt sortiment av mycket specialchark osv, massor av bake-off. Liknande priser på det mesta som andra affärer. Vad vitsen med Lidl är? Varför handlar någon där?
Bra utbud och kvalitet på chark som man annars får betala betydligt mer för i köttdisken på ICA där köttbitarna ligger framme och torkar. Bättre pris på basvaror som mejeri och fryst för att ta några exempel.

Visst är det lite okändavarumärken för den som är van med det svenska standardutbudet, men för den som rör sig i övriga EU eller den som tycker att det är värt att lägga tid på att lära sig något nytt finns det mycket att hämta.

För den som kliver in mitt i en lång tråd och ställer en kritisk och retorisk fråga, utan att tycka det är värt att lägga fem minuter på att läsa in sig något, är Lidl knappas något. Där har du helt rätt.
 
  • Gilla
Blommar och 10 till
  • Laddar…
R
Dan1891 Dan1891 skrev:
Testade, och fick svar om att trosor fanns i lager, när jag frågade om svets....
AI som läser dina tankar😉
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Intressant tråd.
Vad är vitsen med att köpa verktyg på Lidl? De flesta verktyg har man ofta livet ut eller under lång tid så priset kan knappast ha så stor betydelse. Hur kommer det sig att man inte handlar dem på Jula, Järnia eller motsvarande?
Garantier, produktråd, reservdelar, tillbehör, ansvar osv.

Har varit inne på Lidl någon enstaka gånger, dåligt sortiment, knepigt sortiment av mycket specialchark osv, massor av bake-off. Liknande priser på det mesta som andra affärer. Vad vitsen med Lidl är? Varför handlar någon där?
För mig är största vitsen med Lidl i helhet konkurrens. Ju fler helt olika affärskedjor det finns, desto mindre är risken att de börjar ta ut allt för höga priser. Så även om du aldrig handlar där så har du ändå nytta.
För att veta exakt vad som är värt för en själv att handla, behöver man hålla sig uppdaterad. Denna tråd är bra på det när det gäller verktyg. I övrigt så tycker jag de generellt innan pandemin var lite billigare på det mesta. Frukt och grönt var ofta både fint och en hel del billigare. Efter pandemin startade med efterföljande krig och inflation, så har det gått i cykler. I början av pandemin höjde alla vanliga svenska affärer priserna mycket mer och snabbare än Lidl. De låg kvar på prepandemi priser, om det var ett år eller så? Det gjorde skillnaden stor att handla där. Men sedan höjde de sina och fördelen att handla mat där försvann nästan i mina ögon under en period.
Men för att återgå till verktyg. Gissar att jag har en sak i min källare som du saknar, nämligen plasmaskärare… Någon sådan hittar du väl inte på Järnia/Bolist eller annan svensk butik? Får dock erkänna att den ännu aldrig blivit använd…
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
För mig är största vitsen med Lidl i helhet konkurrens. Ju fler helt olika affärskedjor det finns, desto mindre är risken att de börjar ta ut allt för höga priser. Så även om du aldrig handlar där så har du ändå nytta.
För att veta exakt vad som är värt för en själv att handla, behöver man hålla sig uppdaterad. Denna tråd är bra på det när det gäller verktyg. I övrigt så tycker jag de generellt innan pandemin var lite billigare på det mesta. Frukt och grönt var ofta både fint och en hel del billigare. Efter pandemin startade med efterföljande krig och inflation, så har det gått i cykler. I början av pandemin höjde alla vanliga svenska affärer priserna mycket mer och snabbare än Lidl. De låg kvar på prepandemi priser, om det var ett år eller så? Det gjorde skillnaden stor att handla där. Men sedan höjde de sina och fördelen att handla mat där försvann nästan i mina ögon under en period.
Men för att återgå till verktyg. Gissar att jag har en sak i min källare som du saknar, nämligen plasmaskärare… Någon sådan hittar du väl inte på Järnia/Bolist eller annan svensk butik? Får dock erkänna att den ännu aldrig blivit använd…
Ja kul att ha en plasmaskärare. Har villa och hela klabbet med lada m.m. Men ser inte riktigt vad man skall ha en sådan till? Köra med vinkelkap och tigersåg några gånger om året. Det räcker väl eller?

Håller med, konkurrens behövs i Sverige. Och nog bra att Lidl finns. Trots att jag anser att det är en meningslös affär, med kass sortiment och inredning som påminner om en sjukhuskorridor samt inte billigare än andra.
Det finns sjukt få matkedjor. Jag kan bara få ihop det 4 stycken olika i landet inkl. Lidl.

Säkert finns väl någon udda fågel också. Men jag avser hyfsat spridda kedjor landet. Borde vara olagligt att det finns så få 😉
 
Redigerat:
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
C
L L Jan skrev:
Hur kommer det sig att man inte handlar dem på Jula, Järnia eller motsvarande?
Här är lokala alternativen Lidl, Ö&B, Rusta, Byggmax och Jem&Fix.
Så där vinner sammantaget Lidl stort...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Självklart eftersom när man går igenom hushållsekonomin så syns Lidl på kontoutdrag istället för Jula, Bauhaus, Biltema etc.

En plasmaskärare ör nog det enda verktyget som lockat i tråden och anledningen ör så logisk som det ör något jag tyckte verkar vara kul. Dock inte tillräckligt kul för att köpa just då.
Däremot är jag imponerad över alla som hjälps åt och utvärderar de olika verktygen.
 
L L Jan skrev:
Ja kul att ha en plasmaskärare. Har villa och hela klabbet med lada m.m. Men ser inte riktigt vad man skall ha en sådan till? Köra med vinkelkap och tigersåg några gånger om året. Det räcker väl eller?

Håller med, konkurrens behövs i Sverige. Och nog bra att Lidl finns. Trots att jag anser att det är en meningslös affär, med kass sortiment och inredning som påminner om en sjukhuskorridor samt inte billigare än andra.
Det finns sjukt få matkedjor. Jag kan bara få ihop det 4 stycken olika i landet inkl. Lidl.

Säkert finns väl någon udda fågel också. Men jag avser hyfsat spridda kedjor landet. Borde vara olagligt att det finns så få 😉
Är motvillligt beredd att hålla med om plasman. Jag bygger en hel del i metall, men i nuläget bara i alu. Det går ju lätt att såga med vanlig ger- och cirkelsåg med skena. I mitt fall är jag även den noggranna typen, som vill ha precision helst ner på nära 10-dels mm. Och då finns ju inte plasman med överhuvudtaget som ett alternativ. Säkert kommer jag använda den någon gång. Haft funderingar att försöka mig på ett bygga en CNC runt den. Men den stör tydligen styrelektronik rätt rejält. Men i nuläget så står den ju bara och tar upp värdefull plats…

Jo, gissar att du i de fyra stora kedjorna räknar in både Hemköp och Willys? De är ju båda Axfood, så än färre. Själv handlar jag mycket ifrån Matrebellerna, men de har ju inte så många butiker riket över, men relativt många i Stockholm. Willys köpte tyvärr upp den närmaste och bästa av de butikerna, så därför bojkottar jag numera Willys så långt det är möjligt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Är motvillligt beredd att hålla med om plasman. Jag bygger en hel del i metall, men i nuläget bara i alu. Det går ju lätt att såga med vanlig ger- och cirkelsåg med skena. I mitt fall är jag även den noggranna typen, som vill ha precision helst ner på nära 10-dels mm. Och då finns ju inte plasman med överhuvudtaget som ett alternativ. Säkert kommer jag använda den någon gång. Haft funderingar att försöka mig på ett bygga en CNC runt den. Men den stör tydligen styrelektronik rätt rejält. Men i nuläget så står den ju bara och tar upp värdefull plats…

Jo, gissar att du i de fyra stora kedjorna räknar in både Hemköp och Willys? De är ju båda Axfood, så än färre. Själv handlar jag mycket ifrån Matrebellerna, men de har ju inte så många butiker riket över, men relativt många i Stockholm. Willys köpte tyvärr upp den närmaste och bästa av de butikerna, så därför bojkottar jag numera Willys så långt det är möjligt.
Lidl, Coop, Ica och Axfood. Fyra kedjor/koncerner 😎
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Lidl, Coop, Ica och Axfood. Fyra kedjor/koncerner 😎
Just ja, ink Lidl skrev han ju… Tydligen har jag svårt för svenska eller matte 😄
 
L Lilllen skrev:
Kan helt klart se en användning för en sådan typ av verktyg.

Om man vill pressa/hålla något med parallella sidor som man inte vill skada. Typ som ett mini-skruvstäd med förlängningsskaft.

Köpte en Knipex tångnyckel för säkert 15 år sedan för detta ändamål. Har inte använts jätteofta får erkännas, men ibland är den mycket smidig.

Fördel med Lidl verktyget kontra Knipexn är att det har låsfunktion.

En fördel som det också teoretiskt skulle kunna ha, är att det skulle kunna vara utväxlat så att det kan trycka hårdare. Men gissar att det är att hoppas för mycket på ett Parkside verktyg.

Man skulle även kunna använda det till att hålla i muttrar där man inte når/har plats att först skruva på den på skruven för hand. Men i detta fall brukar jag använda silvertejp på en fast nyckel, vilket jag nog skulle fortsätta med, även om jag hade detta verktyg liggandes.
J JSten skrev:
Sambon kom hem med en för någon dag sedan:
[bild]
Antingen är det ett måndagsex, eller så är det bara kass, men man får spänna ställskruven hyfsat hårt och när man stänger klämman så rör sig kanske käften ytterligare 0.25mm, d.v.s knappt något. Så inte imponerad. Någon annan som har köpt och har erfarenheter?

Angående ställskruv som vanliga svetstänger har, den utgörs av justeringsskruven till käften, så typ samma funktion. När du stänger klämman så skjuts justerskruven mot den fasta käften och tar då med sig den lösa käften, åtminstone i teorin, men min verkar kärva mot godset.
För att återgå till trådens syfte, så köpte jag ”svetsmuttertången” efter mina funderingar kring vad den skulle kunna användas till. Precis som JSten nämnde, så behöver man skruva åt ställskruven rätt hårt för att den ska låsa. Och färdvägen är sedan mycket kort. Det gör att den inte är så användbar till att pressa ihop något med parallella käftar, som jag hade hoppats. Men, jag har ändå faktiskt använt den flera gånger redan. Det jag använt den till är att spänna fast en skruv/bult som går genom en mindre del. På så sätt behöver jag inte både hålla i nyckel och del, utan kan sedan koncentrera mig på att skruva dit en låsmutter. Den skulle också kunna fungera på baksidan av något stort man inte når runt, om den har något att stoppa mot. Men, den skulle också fungera som en svetstång, som inte lämnar märken i tex aluminiumplåt. Så, i alla fall det ex jag fick, har varit klart användbart. Och kommer nog komma till användning till flera saker framöver.
 
  • Gilla
GEGS och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
jag anser att det är en meningslös affär, med kass sortiment och inredning som påminner om en sjukhuskorridor samt inte billigare än andra.
Lidl är avsevärt billigare än andra på vissa livsmedel. Dock går man bort sig om man tror de är billigast på allt.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Lidl är avsevärt billigare än andra på vissa livsmedel. Dock går man bort sig om man tror de är billigast på allt.
Hur många har den tiden att selektera och kuta mellan olika livsmedelsbutiker? Typ få och det är inte nyckelkunderna heller, utan de som vill lägga tiden på att spara maximalt, Lidl tjänar minst på dem dessutom. Lidl saknar manuell disk och det är där i de butikerna som de köpstarka kunderna handlar.
Lidl går med stora förluster varje år.

Märkligt att de tyska ägarna inte känner till ordet -marknadsanpassning-
Om 5-10 år är Lidl borta från Sverige, samma väg som MediaMarkt
 
Redigerat:
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.