Hemingway Hemingway skrev:
Cpalm, bra länkar där!

Ser onekligen din poäng och erkänner att jag inte har en komplett bild över lagstiftningen i frågan.
Lagstiftningen handlar enbart om när banken har rätt att säga upp en kredit i förväg, dvs kräva att hela krediten betalas på en gång.

Tidigare hade banken ofta i avtalen att om priset på bostaden går ner - dvs att "ortprismodellen" går ner så att banken inte längre har godtagbar säkerhet för lånet, så hade banken rätt att säga upp lånet till förtida betalning.
(Kom ihåg att när huset inte är till försäljning så är det "ortprismodellen" som avgör värdet på huset).

Genom lagändringen så såg man till att skydda konsumenter, så att deras lån inte sägs upp till förtida betalning bara för att marknaden går ner.
 
C
Hemingway Hemingway skrev:
Men beroende på hur lånets avtalsvillkor är utformat så behöver ju inte banken kräva att lånet återbetalas direkt, utan det kanske är möjligt att konvertera en del till ett blancolån?
Det är en svårtolkad paragraf, och jag skall inte påstå mig ha kunskapen att förklara exakt hur/vad det innebär på den nivån. Men när man läser om det i den "allmänna debatten" får man uppfattningen om att banken inte kan göra så, nej. Andemeningen med den bakomliggande propositionen är ju också att konsumenten skall vara skyddad vid en allmän prisnedgång, i skenet av den stora oro för bostadsbubblan som var på tapeten när den tillkom.

Men för att återanknyta till ämnet är det hur som helst skillnad på vad som gäller under ett löpande låneavtal, och vad som gäller vid överlåtelse eller omläggning av lånen.
 
Var i samma situation 2019 och lade ett bud under utgångspris, mäklaren hörde av sig och sa att säljaren går inte under utgångspriset - vi höjde och köpte huset. Inget konstigt med förhandling på det viset.
 
  • Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
G
A Arsenikpudding skrev:
Vill veta om det är något som är lite knepigt här, eller om det är jag som kanske agerar en smula snålt i sammanhanget.
Jag har span på ett hus, varit på två visningar och lagt ett bud på 300 under utropspris. Mäklaren berättade på visningen att husägaren köpte huset (för drygt ett år sedan) för samma summa som utropspriset ligger på, och har därefter bytt fönster.
Efter drygt en månad och tre visningar, har ingen annan lagt något bud på huset utom jag då.

Så ringde mäklaren. Hon erbjöd mig "ett bra förhandlingsläge" och sa att om jag höjer mitt bud med 225,000 så går säljaren med på det och jag "slipper budkrig". Jag svarade att jag dels inte är orolig över något budkrig med tanke på att jag är den enda budgivaren efter en månad, dels är jag inte alls sugen på att buda mot mig själv. Hon svarade att säljaren ändå hade betalt dyra pengar för huset när han köpte det, men skulle höra av sig nästa vecka igen.

Detta är första gången jag är med i vad som ens skulle kunna påminna om en budgivning, men är det normalt att mäklaren ringer upp och ber en buda över sig själv? Med nästan en kvarts miljon? Jag tyckte detta var jättekonstigt.
Mäklaren har väl fått ett acceptpris av säljaren och vill avsluta affären. Knappast konstigare än så och även mycket vanligt i tider med lite budgivning.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Marknadspris (vad är högsta priset någon är beredd att betala) och värde är samma sak, sedan är det inte helt statiskt utan kan förändras.
Marknadspris och värde är inte riktigt samma.

En bil tex. som man haft i många år och vårdat väl är värd mer än den kan säljas för, då köparna utgår från att den kan vara vanvårdad. Det är överförbart på hus, båtar etc med.

I andra fall så är tex. en hög med ved i mitt vedskjul värd mer för mig än jag kan sälja den för, då den ju redan ligger i mitt vedskjul. Etc.
 
En månad är ingenting. Är du intresserad av att köpa detta objekt så kan du gå med på vad säljarna vill eller ha is i magen och vänta på att ditt bud går i lås.

I annat fall kan du möta dom halvvägs eller höja ditt bud en aning.

Mäklaren gör inget fel här.

En liknande situation skedde nyligen med en bekant. De ville verkligen ha ett hus. La underbud på ca 300k. Säljarna vägrade, de ville ha utgångspris och tiden gick (2+ månader) de höll till slut ytterligare en visning och därefter vart det öppen budgivning där objektet gick för 100k över utgångspris.

De gick miste om ett objekt de absolut ville ha för en i sammanhanget betydelselös summa.

Så frågan är hur du hanterar en eventuell situation likt ovan.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
sysmali
Jag har haft mitt hus ute till försäljning. 20+ var på visningarna.

Ett bud kom in på 900.000 kr under utgångspris. Jag la motbud (via mäklaren) att jag kunde gå med på 450.000 kr under utgång om vi avslutade affären inom 3 dagar. Det blev ingen affär.

Jag har ingen panik att sälja, så jag gör förmodligen nytt försök i vår, då marknaden till slut inser att min värdering är korrekt😊
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
At ge råd är svårt men vi var lite i TS sits när vi köpte vårt hus.

Vi la ett bud ca 600k under utgångspris. Skillnaden här var att mäklaren inte ens hörde av sig, så jag fick ringa upp en vecka senare och kolla läget.

Då fick vi reda på att det var alldeles för lågt och blablabla. Vi höjde några 100k och sen var säljarna beredda att börja pruta på utgångspriset. Tror vi fick det 300k under utgångspris.
Första tiden var vi oerhört nöjda över att ha prutat. Numera funderar jag aldrig över det utan är bara nöjd med att bo här.
 
Som nämnts, att mäkalren ber om motbud när man lagt pris under utgångspris är ju absolut inget kosntigt. Det gjorde vi när vi sålde papaps hus förra året också. Utgångspriset var värderat av mäkalre utifrån covid racet, så även vi insåg att det var lite högt. Sen fick vi några skambud, med folk som kanske hoppades att han var desperat att få sålt snabbt. Många sitetr ju tight i samband med nytt köp idag.

Vi hade utgångspris 2,7 milj. Fick bud ner mot 2.1 som vi inte ens besvärade oss att kommentera. Men när en vad vi förstod mer seriös spekulant erbjöd först 2.3, vilekt vi direkt sa var för lågt. Kom tillbaka med 2,4, så var vi öppna med att vår absoluta nedre gräns var 2.5. Under det så kan vi sätta det på uthyrning eller vänta ut markanden. Några dagar senare så kom de tillbaks, och hade löst sista finasieringen, vilket var deras problem, då de låg precis på gränsen. Jag tycker det är ett absolut normalt förfarande i en förhandlingssituation. Allt beror ju i sista ändan på hur desperat sälajren är, och hur gärna köapren verkligen vill ha objektet.

I TS fall så tycker jag nog att man behöver utgå just ifrån hur gärna vill de ha huset. Hur mycket påverakr dessa 225K. Både sin ekonomi, man måste ju ha ett tak för vad man kan betala. Men det bör kanske även ställas i relation till husets pris. Pratar vi om ett hus för 3-4milj, så kan jag tycka att det är rätt sunt att buda för 225K om man verkligen älskar huset. Men är det ett hus i inlandet för 1 milj, då avgör ju 225K väldigt mycket, utifrån hustes värde.

En månad är ingen tid idag. många hus ligger i flera måander. Nu är det lågsäsong. I januari vänder marknaden normalt. Om köparen är övertygad att han kan få 2-300K om han väntar lite, precis som vi gjorde (Tog oss 7-8 månader att sälja). Så väntar han. Står banken och flåsar honom för att han skall få loss pengar till sitt nya köp, så kommer han släppa det. Kommer det in en ny köpare så går 200K snabbt om man får ett motbud, som man skall buda över.

TS skall bara fråga sig en sak. Kommer hen vara arg på sig själv om huset blir sålt till någon annan om en vecka. Kommer någon och ger utgångspris, så är det ju inte alls säkert att TS ens får tillbaka frågan, då man visat tydligt att budet är sin absoluta gräns. Vi återkoppalde alldrig tilld e som agv lägre bud, eftera tt vi börajde förhandla med vår slutliga köpare.

Om TS dock känner att "jag struntar i detta huset om jag inte får det till "fyndpris"" då kan man vara kall och avvakta. Så får man de bästa affärena, men man får också räkna med att förlora några ibland.
 
A Arsenikpudding skrev:
Jag tänker att med den infon jag fått av mäklaren innan (säljaren har redan flyttat) känns det inte som ett alternativ för dem att sitta på huset, så jag håller mig kall.
Jag känner en som för ca 20 år sedan skulle sälja en bostadsrätt (3 rum på typ 75 m²) privat, han hade flyttat till en hyresrätt i centrum. Han begärde 90 kkr för bostadsrätten, han fick ett bud på typ 70 kkr, han tackade nej till budet. Det slutade med att han ägde bostadsrätten i närmare ett år samtidigt som han bodde i hyresrätten. Månadsavgiften var runt 2 kkr.
 
Brukar inte mäklare ha ett fast arvode och sen en procent på vad som överstiger utropspris?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.