L lbgu skrev:
Självklart är det utpressning.

Säger man till någon att om du inte betalar mig en massa pengar anmäler jag dig till polis/myndighet/elbolag så är det utpressning. Garanterat högre straffvärde än att ha felkopplad el i huset. Tänk på att förra ägaren kanske inte hade någon aning om 'felkopplingen'.
Kanske det är jag vet inte. Egentligen så skiter jag i vilket det är inte mitt hus. Men jag tror inte det är en utpressning när man gör en reklamation til både mäklaren och säljaren att man kräver en viss summa som ska täcka kostnaderna. Men som jag skrev tidigare oavsett om säljaren hade betalat mig 200 tusen eller inte hade jag fortfarande anmält honom till nätägaren. Oavsett om han inte har vetskap så är det hans ansvar för han ägde huset tidigare. Det är upp till nätägare åklagare att motbevisa. Tänk om nätägaren hade kommit på nya ägaren och tänk om dem inte hade märkt det här. Tycker du då det är shysst att nya ägaren ska ta skiten? Du har hakat upp dig på ordet utpressning men det är inte en utpressning utan en uppmaning och reklamation och du märker så om säljaren visste om det eller inte genom att se om han står på sig och fortfarande blånekar. Är man lite smart så kan man klura ut vem som gjorde det och vilken tidpunkt
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
MAKRBR tag genast kontakt med mäklaren och påtala uppptäckten och även då nämna vad lagen säger.

Du har tagit hjälp av fackman som själv inte förstod problemet förrän vid vidare undersökning.
Jag har inte kunskap om det är dolt fel eller inte. Men du har allt att vinna på att få det uträtt.

Påtala felet och meddela att du önskar gå vidare för att få det fackmannamässigt åtgärdat.
Ge säljaren en möjlighet att tillmötesgå dina kostnader för att åtgärda felet.

Skulle säljaren neka meddela att du kommer tvingas kontakta berörda parter (elbolag byggnadsnämnd försäkringsbolag,etc).

Svaren i detta forum kommer utan garantier från alla håll... även från mer ljusskygga källor.
Skydda din rygg och ta inte över någon annans misstag(?)

Önskar er lycka till med nya huset.
Brollan
 
Man bör kolla upp om grannar också stjäl electricitet. Det kan vara så att nån granne är elektriker som kom den lysande ideen. Man måste undersöka det hela för det räcker inte med att gamla ägaren bara säger jag visste inte. Du ska ha ryggen fri för det kunde sluta illa för dig om nätägaren hade kommit på dig efter nåt år.
 
H Hampus55 skrev:
Man bör kolla upp om grannar också stjäl electricitet.
Det är ju faktiskt det första jag gör när jag tittar på ett eventuellt husköp... 🙃
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
Jag råder alla som kollar på ny bostad att köpa nedanstående

https://www.jula.se/catalog/el-och-...strument/testpennor/vagguttagsprovare-405058/

Det går ju inte an att testa jordfelsbrytaren under själva visningen, då blir ju huset svart och ev datorer mm som är igång startas om. Men på en besiktning så bör det vara självklart att göra detta.

Om jordfelsbrytare saknas bör detta vara det första som man beställer när man flyttar in. Då kommer det att uppdagas om elen är felkopplad på detta sätt.

(för all del bör alla som inte testade detta när de köpte huset köpa en sådan och testa det nu)
 
  • Gilla
Roga1337 och 3 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Det är ju faktiskt det första jag gör när jag tittar på ett eventuellt husköp... 🙃
Om grannarna stjäl electricitet? Är det första du kollar intressant. Och hur ofta köper man ett hus?
 
M
Oj, här har det varit full rulle, förväntade mig inte den sortens respons men stort tack för all input som var både högt och lågt! 😀

För att fylla på mer information så har nätleverantören varit och bytt elmätaren för ett år sen och inte ens de märkte att det var felkopplat. De var ändå uppe i elcentralen på ovanvåningen för att skruva ur huvudsäkringarna innan installation av mätaren. Inte så lätt att upptäcka alltså.

Jag har varit i kontakt med mäklaren som rekommenderade att vi skulle lösa det tillsammans med säljaren först. Vi pratade med säljaren som genuint var lika förvånade som oss, han har anlitat en firma för hela installationen och han är inte kunnig nog att förstå att det var fel vilket jag har full respekt för, han är ju ingen elektriker.

Vi kommit överens om vi ska åtgärda det med hjälp av vår elektriker och att han ska ta kostnaden för urkoppling och omdragning så att allt blir rätt, det är ju trots allt bara några tusenlappar det handlar om. Centralen på ovanvåningen sitter rakt över den andra centralen så det är ett borrhål och några meter kabel.

Elektrikern var där redan idag på morgonen och kopplade ur centralen på ovanvåningen så vi har i alla fall åtgärdat så snabbt det bara gick och inte längre slangar ström olagligt.

Slutet gott alltså och tack igen för all input! ✌️
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 15 till
  • Laddar…
M
J JohanLun skrev:
Jag råder alla som kollar på ny bostad att köpa nedanstående

[länk]

Det går ju inte an att testa jordfelsbrytaren under själva visningen, då blir ju huset svart och ev datorer mm som är igång startas om. Men på en besiktning så bör det vara självklart att göra detta.

Om jordfelsbrytare saknas bör detta vara det första som man beställer när man flyttar in. Då kommer det att uppdagas om elen är felkopplad på detta sätt.

(för all del bör alla som inte testade detta när de köpte huset köpa en sådan och testa det nu)
Ohh, en sån ska jag skaffa oavsett. Grymt verktyg för inte många kronor alls. Tack för tipset!
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Tack för återkopplingen! Alltid kul att få höra hur det slutar
 
  • Gilla
MaKrBr och 1 till
  • Laddar…
M MaKrBr skrev:
Oj, här har det varit full rulle, förväntade mig inte den sortens respons men stort tack för all input som var både högt och lågt! 😀

För att fylla på mer information så har nätleverantören varit och bytt elmätaren för ett år sen och inte ens de märkte att det var felkopplat. De var ändå uppe i elcentralen på ovanvåningen för att skruva ur huvudsäkringarna innan installation av mätaren. Inte så lätt att upptäcka alltså.

Jag har varit i kontakt med mäklaren som rekommenderade att vi skulle lösa det tillsammans med säljaren först. Vi pratade med säljaren som genuint var lika förvånade som oss, han har anlitat en firma för hela installationen och han är inte kunnig nog att förstå att det var fel vilket jag har full respekt för, han är ju ingen elektriker.

Vi kommit överens om vi ska åtgärda det med hjälp av vår elektriker och att han ska ta kostnaden för urkoppling och omdragning så att allt blir rätt, det är ju trots allt bara några tusenlappar det handlar om. Centralen på ovanvåningen sitter rakt över den andra centralen så det är ett borrhål och några meter kabel.

Elektrikern var där redan idag på morgonen och kopplade ur centralen på ovanvåningen så vi har i alla fall åtgärdat så snabbt det bara gick och inte längre slangar ström olagligt.

Slutet gott alltså och tack igen för all input! ✌️
Och vem ska stå för elen som är stulen? Om gamla ägaren nekar varför betalar han det?
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
B brolzzon skrev:
Påtala felet och meddela att du önskar gå vidare för att få det fackmannamässigt åtgärdat.
Ge säljaren en möjlighet att tillmötesgå dina kostnader för att åtgärda felet.

Skulle säljaren neka meddela att du kommer tvingas kontakta berörda parter (elbolag byggnadsnämnd försäkringsbolag,etc).
Du är också utpressare märker jag ;)

Det finns bara ett sätt att hantera detta ifall man garanterat ska ha ryggen fri och det är att omedelbart meddela nätägaren om den upptäckta felkopplingen. Ifall man väntar med det så begår man ju själv brott genom att 'stjäla' el.

Tänk också på att alla som vet om situationen får hållhakar på en. Elektrikern vet ju t.ex. om det. Anlitas elektrikern i framtiden och det blir någon konflikt om t.ex. en faktura så behöver ju bara elektrikern säga. "Jag förutsätter att du anmälde felkopplingen jag hittade förra gången till elbolaget".

Eftersom det finns en risk att man åker på en massa kostnader själv ifall man anmäler till elbolaget så skulle jag personligen glömma bort upptäckten ;) När det gäller elbolag så har jag inte dåligt samvete ifall de går miste om lite inkomster då de kör med så mycket fulknep för att höja olika avgifter in absurdum.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
M
H Hampus55 skrev:
Och vem ska stå för elen som är stulen? Om gamla ägaren nekar varför betalar han det?
Han nekar inte, han visste inte om att det var felkopplat och jag tror honom. Han betalar för åtgärden så att vi nu kan göra det på rätt sätt och inte stjäla något framöver vilket är det viktiga för mig. Vad som hänt i det förslutna innan vi fick huset lägger jag mig inte i.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag råder alla som kollar på ny bostad att köpa nedanstående

[länk]

Det går ju inte an att testa jordfelsbrytaren under själva visningen, då blir ju huset svart och ev datorer mm som är igång startas om. Men på en besiktning så bör det vara självklart att göra detta.

Om jordfelsbrytare saknas bör detta vara det första som man beställer när man flyttar in. Då kommer det att uppdagas om elen är felkopplad på detta sätt.

(för all del bör alla som inte testade detta när de köpte huset köpa en sådan och testa det nu)
Tack för tipset att Jula har sådana. Jag har funderat på att köpa en sådan där.

Ett tips är att se till att tunga laster är av så att man inte sliter på jordfelsbrytaren i onödan.

Hannuse Hannuse skrev:
Jag fattar inte poängen med de inlägg som uppmanar TS till att "mörka" en brottslig handling, när denne själv inte har med det att göra?
TS har absolut ingenting att förlora på att anmäla detta till nätägaren, som får avgöra fortsättningen för tidigare ägares förehavanden.
Tillträdet var för en vecka sedan, så jag hade ringt nätägaren idag!
Beror väl på vem.som äger elnätet. Eon mfl. är inte dina vänner. Man bör inte ge dem någon information om man inte måste av praktiska skäl. De kan komma att använda informationen till din nackdel men knappast till din fördel.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M MaKrBr skrev:
Oj, här har det varit full rulle, förväntade mig inte den sortens respons men stort tack för all input som var både högt och lågt! 😀

För att fylla på mer information så har nätleverantören varit och bytt elmätaren för ett år sen och inte ens de märkte att det var felkopplat. De var ändå uppe i elcentralen på ovanvåningen för att skruva ur huvudsäkringarna innan installation av mätaren. Inte så lätt att upptäcka alltså.

Jag har varit i kontakt med mäklaren som rekommenderade att vi skulle lösa det tillsammans med säljaren först. Vi pratade med säljaren som genuint var lika förvånade som oss, han har anlitat en firma för hela installationen och han är inte kunnig nog att förstå att det var fel vilket jag har full respekt för, han är ju ingen elektriker.

Vi kommit överens om vi ska åtgärda det med hjälp av vår elektriker och att han ska ta kostnaden för urkoppling och omdragning så att allt blir rätt, det är ju trots allt bara några tusenlappar det handlar om. Centralen på ovanvåningen sitter rakt över den andra centralen så det är ett borrhål och några meter kabel.

Elektrikern var där redan idag på morgonen och kopplade ur centralen på ovanvåningen så vi har i alla fall åtgärdat så snabbt det bara gick och inte längre slangar ström olagligt.

Slutet gott alltså och tack igen för all input! ✌️
Tack för återkoppling!
 
  • Gilla
MaKrBr och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Du är också utpressare märker jag ;)

Det finns bara ett sätt att hantera detta ifall man garanterat ska ha ryggen fri och det är att omedelbart meddela nätägaren om den upptäckta felkopplingen. Ifall man väntar med det så begår man ju själv brott genom att 'stjäla' el.

Tänk också på att alla som vet om situationen får hållhakar på en. Elektrikern vet ju t.ex. om det. Anlitas elektrikern i framtiden och det blir någon konflikt om t.ex. en faktura så behöver ju bara elektrikern säga. "Jag förutsätter att du anmälde felkopplingen jag hittade förra gången till elbolaget".

Eftersom det finns en risk att man åker på en massa kostnader själv ifall man anmäler till elbolaget så skulle jag personligen glömma bort upptäckten ;) När det gäller elbolag så har jag inte dåligt samvete ifall de går miste om lite inkomster då de kör med så mycket fulknep för att höja olika avgifter in absurdum.
Ok du är alltså mot utpressning men för bedrägeri?
 
  • Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.