L Liljeros skrev:
Du har inte köpt hus i en marknad där där budgivning förekommer i högre utsträckning? Det här med att kunna kräva besiktningsklausul och prisavdrag på hus fungerar säkert på platser med en svag marknad men i storstadsregionerna har i det i praktiken varit näst intill omöjligt att få till dom senaste 15 åren med undantag för korta dippar. Säljaren går helt enkelt på någon annan köpare om man börjar bli omständig.
Jodå, men det tog också lång tid att köpa huset. Just p g av att det var budgivningar, friskrivningsklausuler och Gud vet vad. Vi var inte desperata, och det tog sina 5 år att hitta vårt hus. Ett av våra krav var att vi skulle göra en besiktning. Annars hade vi inte vågat köpa. Så en del objekt gick naturligtvis bort bara av den anledningen.
 
  • Gilla
Pettman
  • Laddar…
E Etrompa skrev:
Jodå, men det tog också lång tid att köpa huset. Just p g av att det var budgivningar, friskrivningsklausuler och Gud vet vad. Vi var inte desperata, och det tog sina 5 år att hitta vårt hus. Ett av våra krav var att vi skulle göra en besiktning. Annars hade vi inte vågat köpa. Så en del objekt gick naturligtvis bort bara av den anledningen.
Du är ett föredöme. Om alla var som du skulle Sverige vara ett bättre land för bostadsköpare.
 
D Dilato skrev:
Japp, och man ger säljarens besiktning till sin egen besiktningsman som underlag.
Säljarens besiktning undantar inte dig från skyldigheten att göra en egen överlåtelsebesiktning.
Tänk på vem som blir motpart vid en ev juridisk prövning . Parterna är ju du som köpare mot säljaren, inte säljarens ombud!
 
Du betalar för att få ta över besiktningen (undersökningsplikten) få en personlig genomgång på plats där besiktningsmannen pekar och förklarar. Smartare och billigare än att köpa en ny full besiktning 👍
 
U ullak40 skrev:
En besiktningsman uttalar sig aldrig om vad denne tycker om ett objekt. Han kan däremot uttala sig om sånt han ser/anmärker på, men inte ett eget tyckande om objektet.
Har du frågat? ;)
En gång var svaret "du har köpt en tomt med ett hus på". Jag förstod vad han menade när renoveringen började. :)
Naturligtvis står det inte i protokollet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C Chandler skrev:
Du betalar för att få ta över besiktningen (undersökningsplikten) få en personlig genomgång på plats där besiktningsmannen pekar och förklarar. Smartare och billigare än att köpa en ny full besiktning 👍
Men, då är det besiktningsmannen som är din motpart och inte säljaren
 
och nu har jag köpt köpargenomgången för 5000 kr. MITT livs dyraste telefonsamtal på en timme. Utan tvekan så var besiktingsmannen påläst, och verkligen inte skönmålade en sekund någonting, han gav ett säkert intryck. Jag har nu köpt hela huset, och förstod att säljaren var irriterad på att besiktningsmannen varit för petig.

men att betala 5000 kr för ett telefonsamtal på en timme, nja jag vet inte om jag skulle göra det igen men detta var mitt första husköp och jag var osäker, och osäkerhet är en marknad..... OM genomgången varit på plats så skulle jag tycka det kanske var värt det men nu var det på telefon hemma vid köksbordet så, nä det var inte värt 5000 kr, fan rent ocker, men jag var osäker o valde denna väg- vilket många är, det är därför det går att ta sådana idiotiska priser. Jag tror inte jag gör det igen

Något jag kan rekommendera är att köpa en egen fuktmätare som är av bättre klass, och en rejäl stark pannlampa och sedan själv granska noga.
 
Fairlane
T Tommy12345302 skrev:
och nu har jag köpt köpargenomgången för 5000 kr. MITT livs dyraste telefonsamtal på en timme. Utan tvekan så var besiktingsmannen påläst, och verkligen inte skönmålade en sekund någonting, han gav ett säkert intryck. Jag har nu köpt hela huset, och förstod att säljaren var irriterad på att besiktningsmannen varit för petig.

men att betala 5000 kr för ett telefonsamtal på en timme, nja jag vet inte om jag skulle göra det igen men detta var mitt första husköp och jag var osäker, och osäkerhet är en marknad..... OM genomgången varit på plats så skulle jag tycka det kanske var värt det men nu var det på telefon hemma vid köksbordet så, nä det var inte värt 5000 kr, fan rent ocker, men jag var osäker o valde denna väg- vilket många är, det är därför det går att ta sådana idiotiska priser. Jag tror inte jag gör det igen

Något jag kan rekommendera är att köpa en egen fuktmätare som är av bättre klass, och en rejäl stark pannlampa och sedan själv granska noga.
Kostade det 5000 kronor via telefon?
De fall jag närvarat vid så har det varit gratis genomgång på telefon eller 5000 kr (eller liknande om man gör det på plats i huset och går runt tillsammans.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.