D
K karlmb skrev:
Du verkar inte ha en aning om vitsen med fri företagsamhet, oavsett storlek på den.
Jag får beklaga.
Vad är "fri företagsamhet" och hur skiljer den sig från tex aktiebolag?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du lade ord i min mun, jag bemötte dem. Jag ser inget skäl att spekulera vidare om en publikation jag inte följer utifrån en enda artikel.

Med det sagt verkar delen av artikeln som handlar om elmarknadens funktionssätt (typ en tredjedel, resten berör säkerhets- och skattefrågor) vara tämligen ensidig. Men det är journalistik, den är sällan bättre än så.
Så var det med de argumenten. Väntade mig mer av ngn som skriver så mkt på detta forum om marknadens funktion, frihandel mm.
 
D djac skrev:
Vad är "fri företagsamhet" och hur skiljer den sig från tex aktiebolag?
Vad tror du själv? Det skiljer inte så mkt om du läser på lite. Eller är AB onda företeelser?
 
J jhvl skrev:
Vet inte hur det ser ut för Sverige, men för Belgien finns en bra rapport som beskriver just detta.
År 2023 var det ca 25% av den årliga volymen som handlades på day-ahead, och ca 9% till på intraday, så totalt ca 66% handlas där på annat sätt.

[bild]
[bild]

Källa: [länk]
Jo, 9 % bör ju rimligen påverka när vi har en marginalprissättning.
 
D
K karlmb skrev:
Vad tror du själv? Inte så mkt om du läser på lite.
Ingen aning, uttrycket antyder ju också att det finns "ofri företagsamhet", vet inte ens vad det är men det som förbryllar mest är att du ställer det mot sedvanliga aktiebolag och hur det fungerar, är dessa då ofria, vi rör oss nog i ett parallelsamhälle här?
 
D djac skrev:
Ingen aning, uttrycket antyder ju också att det finns "ofri företagsamhet", vet inte ens vad det är men det som förbryllar mest är att du ställer det mot sedvanliga aktiebolag och hur det fungerar, är dessa då ofria, vi rör oss nog i ett parallelsamhälle här?
Gör dig inte dummare än du är. Jag har inte ställt AB mot fri företagsamhet, det är snarare en delmängd i en större. Du får gärna starta kollektiv om du hatar arbetsgvare...
 
K karlmb skrev:
Jo, 9 % bör ju rimligen påverka när vi har en marginalprissättning.
Det är marginalprissättning på spotmarknaden. Där påverkar inte interdaghandeln alls. På intradaghandeln liknar det mer vanlig börshandel med löpande avrop. Ett avrop sätter således priset på elen dom handlas just då, ingen annan el.

Hur många gånger har du fått marknadens funktion förklarad för dig?
 
Här kommer svaret från SVK: https://www.tn.se/ekonomi/39357/efter-kritiken-svenska-kraftnat-forsvarar-nya-elmodellen/
Hur har ni tagit hänsyn till de negativa effekter den nya modellen kan ha på intradagsmarknaden och elprissättningen inte minst i södra Sverige, när vindkraften inte kan leverera på grund av väderförhållanden?

– Vi har gjort justeringar i intradagmodellen så att mer kapacitet blir tillgänglig. På sikt kommer FB implementeras i intradagauktionerna vilket kommer att möjliggöra ytterligare handelsmöjligheter.

Vad är er kommentar till kritiken att både svenska producenter och konsumenter i många år varit negativt inställda till modellen och att detta inte har beaktats i en ordentlig konsekvensanalys?

– Vi har under en lång period haft en aktörsdialog både på nordisk och svensk nivå där vi diskuterat hur ett införande av FB kommer att påverka elmarknaden. I dessa dialoger har marknadsaktörer, elbörser och tillsynsmyndigheter deltagit och vi har försökt balansera de olika intressena och positionerna. I tillägg till det har vi för att ge exempel på hur FB skulle kunna påverka elmarknaden utfört parallella körningar med FB i mer än två år.
Och de där körningar visade på skenade elpris i SE4...
Ifall Intradag inte påverkar spot i förväg, vad påverkar intradag? De borde väl rimligen påverka varann.
 
Jag och flera andra har om och om igen försökt förklara för dig hur elmarknaden fungerar. Det tycks vara lönlöst.

Spotmarknaden är där bulken av all el handlas. Där sätts priset i balansen mellan tillgång och efterfrågan när alla bud är lagda. Efter den handeln fortsätter interdaghandeln. Om man tex har sålt vindkraft på spotmarknaden men uppdaterade vindprognoser visar på mindre vind så kan man köpa el på intradag marknaden. Om samma sak händer många kan priset på intradagmarknaden bli långt över spotpriset, eller för den delen under. Men det påverkar inte på något sätt det redan satta spotpriset.
 
En annan företagarorganisation som också fått allt om bakfoten?: https://foretagande.se/nyheter/flera-hot-riskerar-hoja-elpriset-i-vinter?lastid=11201
Jan Rönnbäck, energimarknadsexpert på Fortum, ifrågasätter införandet av modellen som han menar kan få negativa konsekvenser för Sverige, ett land som historiskt haft fördelaktiga elpriser. Modellen avser att harmonisera elpriser med grannländerna och öka överföringskapaciteten i elnätet. Men enligt Rönnbäck riskerar svenska elkonsumenter att få stå för kostnaden.

– Att införa en modell som negativt påverkar industrins konkurrenskraft i Sverige känns inte helt genomtänkt, säger han. Resultaten från testkörningen av systemet pekar på högre elpriser i norra och mellersta Sverige, vilket skapar oro inför vintern.

Prisökningar och effekter på industrin​

Förutom höjda elpriser varnar Malin Johansson, energiexpert på IKEM, för att den nya modellen kan få allvarliga konsekvenser för industrins konkurrenskraft. Johansson menar att det är en risk att koppla ihop Sveriges stabila elsystem med grannländer med mer volatila elmarknader.

– Man chansar med jobben och välfärden genom att implementera en tokig modell, säger Johansson och påpekar att industrin är beroende av konkurrenskraftiga elpriser för att bibehålla sin internationella ställning.

Skatteförändringar och ökade kostnader​

Förutom förändringar i elöverföringen väntar också nya skattehöjningar. Erik Thornström, skatteexpert på Energiföretagen, berättar att energiskatten på el ökar med 1,1 öre per kilowattimme från 1 januari, vilket innebär ytterligare kostnader för konsumenter och företag. Vidare kommer kraftigt höjda riktvärden för fastighetstaxering att öka beskattningen för elproduktionsanläggningar, vilket Thornström anser vara orimligt.

– Det är en kraftig ökning som rimmar illa med ambitionerna att sänka energiskatten och främja elektrifieringen, säger Thornström.

Fjärrvärmepriser på väg upp​

Fjärrvärmepriserna förväntas också stiga nästa år på grund av ökade biobränslepriser. Thornström förklarar att fjärrvärmeföretag redan har aviserat större höjningar än tidigare år, vilket delvis är en följd av de ökande kostnaderna för biobränsle kopplade till kriget i Ukraina.

Framtiden för elmarknaden​

Införandet av den nya kapacitetsmodellen är en del av EU:s gemensamma regelverk, men enligt experterna finns det alternativ som inte har beaktats. Rönnbäck menar att en konsekvensanalys behövs innan modellen implementeras, och det finns fortfarande möjlighet att pausa införandet.

Både Jan Rönnbäck och Malin Johansson är kritiska till bristen på offentlig debatt och politiskt ansvarstagande i frågan. De menar att införandet av den nya modellen och de pågående skatteförändringarna kan underminera tilliten till elmarknaden och hota Sveriges framtida konkurrenskraft.
 
K karlmb skrev:
Så var det med de argumenten. Väntade mig mer av ngn som skriver så mkt på detta forum om marknadens funktion, frihandel mm.
Du hittade på saker om vad jag menade och är sen besviken över att jag inte ägnade dig mer tid?

Ledsen, men det bekommer mig inte.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du hittade på saker om vad jag menade och är sen besviken över att jag inte ägnade dig mer tid?

Ledsen, men det bekommer mig inte.
Jag hittar inte på nånting, utan ber en marknadsförespråkare att kommentera artikeln. Är det för mkt begärt?
 
K karlmb skrev:
Jag hittar inte på nånting
K karlmb skrev:
Du tänker att TN, Sveriges Näringsliv är infiltrerat av kommunister?😂
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Som skämtsamt svar på
"
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det tror jag. Vänsterpartiets nationalism såsom den manifesteras genom ”Sverigepriser” är bara toppen på ett populistiskt isberg.
Vem är det som hittar på här egentligen? Och sedan spelar sårad?
Ta nu och bemöt Näringslivets artikel.
 
Jag varken är eller spelar sårad. Däremot ogillar jag att bli tillskriven saker jag inte tycker eller känner, så jag har rätt låga tankar om din debattstil.

Att ”skämtsamt” skriva något helt annat än den man önskar debattera med själv har skrivit och sen be att få svar på det kan man förstås göra om man vill, men då går man nog ta att man inte blir tagen på allvar; för det finns då förstås inget att svara på i sak. Förstår man inte det ska man kanske hålla sig borta från humor.

Läser du innantill kommer du se att jag skrivit vad jag tyckt om artikeln två gånger. Först antydde jag att den var populistisk, sen kallade jag den ensidig. Båda sakerna med grunden att den är nationalistisk då den kolporterar åsikten att Svenska kraftnäts nät bör finnas för svenska konsumenter och producenter snarare än att vara med och optimera nätet i sin helhet.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
TN har jag ingen uppfattning om, jag läser den inte. Svenskt Näringsliv bär på ett utmärkt arv av att ha försvarat just ett fritt, konkurrensutsatt näringsliv så deras generella kompass litar jag på. Det utesluter dock inte att vissa delar av organisationen tidvis kan hänfalla åt populism, men som sagt, jag har ingen åsikt om TN.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
delen av artikeln som handlar om elmarknadens funktionssätt [verkar] vara tämligen ensidig. Men det är journalistik, den är sällan bättre än så.
Tro det eller ej, men mer tankemöda än så har jag inte lagt på vare sig artikeln eller TN. Jag vet inte ens om jag hört talas om tidningen utanför den här tråden, men antar att den inte rakt av är en megafon för Svenskt näringslivs åsikter.

Jag hoppas att Svenskt näringsliv tycker att svensk infrastruktur ska få nyttjas av såväl svenskar som utlänningar om de betalar för sig. De brukar tycka sånt.

***

Jag inser att det rimliga hade varit att inte ge sig in i den här diskussionen alls. Den stör nog mer än bidrar till tråden. Men jag har svårt att hålla mig när jag uttryckligt får en fråga.

Ska jag därför istället försöka återknyta till sakfrågan och skissa upp ett liberalt svar på omgörandet av villkoren för stamnätet skulle det börja med att det är svårt att fullt ut tillämpa liberala principer på ett statligt monopol, men att två delar nog kan mejslas ut:
  1. Det är rimligt om nätet används så effektivt som möjligt ur ett rent nätperspektiv. En förändring i den riktningen är principiellt bra.
  2. Vill man använda monopolet för att gynna just svenska intressen bör det göras genom hur man bygger ut nätet, inte genom hur man ger tillgång till det.
Punkt nummer två är strängt taget inte liberal i sig, mer ett konstaterande om under vilka omständigheter det är relativt rimligt med statlig inblandning ur ett liberalt perspektiv.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.