Nu beror det helt på hur underlaget är under plattan, kross eller direkt på jord under. Normalt på äldre hus att det bara skrapades av så det blev jämt och gjöts direkt på jorden. Med kross under så suger det nästan av allt under. Hos mig är det jord under och suger nog mest på centrum till en del, inte så bra, då det är rätt kraftig markradon under huset. Skulle kanske även vara hål i varje hörn med rör ner. Har även pordrän runt grunden och en Ribbonmata ( nästan som en platon ) utanför och det ventilerar en del med. Men inte som man vill.
 
J jonaserik skrev:
I mitt fal är det två hål diagonalt på centrum, det är markradonen som är mest och en del finns i väggarna, som ska ventileras ut med fläkt.
Vad är det för diameter på rören, har du en fläkt till varje hål?
 
110 rostfritt ner genom plattan och 75 avloppsrör fram 110 avlopp igen, finns små fläktar som passar i 110 rör, sen har jag kopplat det till avloppröret ut. Har ett egenhändigt vattenlås för att att inte det ska suga från avloppet. Det blir mycket kondens som ska rinna bort, sen kan man ha det rakt ut genom en vägg, men det finns liten frysrisk mot utsidan. Annars en trumfläkt i plast som kopplas på rören rakt ut. Jag har en motordimmer för att justera farten på fläkten, det ska bara suga lite lätt, med ca 3 mm undertryck. Går fläkten för fort så kommer den att rusa och gå i tomme. Lagom fart är bäst.
 
J jonaserik skrev:
110 rostfritt ner genom plattan och 75 avloppsrör fram 110 avlopp igen, finns små fläktar som passar i 110 rör, sen har jag kopplat det till avloppröret ut. Har ett egenhändigt vattenlås för att att inte det ska suga från avloppet. Det blir mycket kondens som ska rinna bort, sen kan man ha det rakt ut genom en vägg, men det finns liten frysrisk mot utsidan. Annars en trumfläkt i plast som kopplas på rören rakt ut. Jag har en motordimmer för att justera farten på fläkten, det ska bara suga lite lätt, med ca 3 mm undertryck. Går fläkten för fort så kommer den att rusa och gå i tomme. Lagom fart är bäst.
Tack för svar 👍🏻
 
C calleman skrev:
Liten uppdatering, ligger mellan 10-30bq hela tiden. För 199kr. Kommer installera något riktigt i framtiden men mest för estetiska skäl.
Har du fortfarande så låga värden nu i oktober 2024?
Funderar över samma lösning som du har gjort även om mitt värde idag "bara" pendlar mellan 80-150 Bq/m3 och ett troligt snitt på 100 Bq/m3. Skulle kanske kunna halvera mina värden på detta sättet utan att behöva riva upp golv mm för sätta i radonsug där eller lägga heltäckande aluminiumfolie över golvet.
 
Redigerat:
Stefan_Kba Stefan_Kba skrev:
Har du fortfarande så låga värden nu i oktober 2024?
Funderar över samma lösning som du har gjort även om mitt värde idag "bara" pendlar mellan 80-150 Bq/m3 och ett troligt snitt på 100 Bq/m3. Skulle kanske kunna halvera mina värden på detta sättet utan att behöva riva upp golv mm för sätta i radonsug där eller lägga heltäckande aluminiumfolie över golvet.
Tjena!

Jag tog bort fläkten utanför då den var tillfällig. Har ventilation under golvet nu och det hjälper (30-130bq) men jag har inte gett upp idén att borra genom plattan och sätta i en permanent sugfläkt i förrådet.

Det är så billigt att testa så gör det bara.

Lycka till!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.