BirgitS
F Fjonken skrev:
Jag kör med Schönox 1KDS. Difföppet, godkänt av blir/gvk.
Så här står det i BBV:
Det kan även vara möjligt att använda ett cementbaserat s.k. diffusions-
öppet tätskikt. Dessa produkter är normalt utvecklade för användning i
andra applikationer än bostadsvåtrum, och uppfyller därför inte kraven
för godkända tätskiktssystem enligt §6. Användning av dessa produk-
ter i enlighet med BBV får endast ske efter att tillverkaren av produkten
har utfärdat projektspecifikt godkännande och anvisning. Tätskiktspro-
dukten ska vara av samma fabrikat som övrigt tätskikt i utrymmet. En
beskrivning av lösning samt godkännandet från tillverkare ska noteras i
Kvalitetsdokumentet.
https://apibkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2021/12/20091034/BKR_BBV_branschregler_2021.pdf sidan 12

Så det är inte godkänt av BKR utan det är bara Schönox som kan godkänna det och då bara för ett specifikt projekt.
 
F Fjonken skrev:
Med värme menar jag en ex värmekälla, inte varmvatten ur kran.
Lösningen är att bila ur, isolera och gjuta nytt. Gärna med golvvärme. Dränera är en bra idé i samband
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl rätt vanligt med uppvärmda rum i källaren utan att det finns någon särskild isolering på insidan av rummet.
BirgitS BirgitS skrev:
Så här står det i BBV:

[länk] sidan 12

Så det är inte godkänt av BKR utan det är bara Schönox som kan godkänna det och då bara för ett specifikt projekt.
Värme kan trigga fuktproblem med mögel som följd! Så vad skulle en riskfri lösning vara om det tex inte är möjligt att bila ur pga för mycket berg under den oisolerade plattan och tanken är att använda badrummet frekvent?
 
R Rättochfel skrev:
Värme kan trigga fuktproblem med mögel som följd! Så vad skulle en riskfri lösning vara om det tex inte är möjligt att bila ur pga för mycket berg under den oisolerade plattan och tanken är att använda badrummet frekvent?
Helst något som är godkänd av erkända instanser!
 
R Rättochfel skrev:
Värme kan trigga fuktproblem med mögel som följd! Så vad skulle en riskfri lösning vara om det tex inte är möjligt att bila ur pga för mycket berg under den oisolerade plattan och tanken är att använda badrummet frekvent?
Acceptera fuktvandring eller kalla golv.
 
BirgitS
R Rättochfel skrev:
Värme kan trigga fuktproblem med mögel som följd! Så vad skulle en riskfri lösning vara om det tex inte är möjligt att bila ur pga för mycket berg under den oisolerade plattan och tanken är att använda badrummet frekvent?
Radiatorer kan värma upp även rum i källare.
Tycker man att det är för kallt om fötterna så är tofflor och mattor bra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Radiatorer kan värma upp även rum i källare.
Tycker man att det är för kallt om fötterna så är tofflor och mattor bra.
Förvisso men jag tror inte att det löste frågan! Om det blir påskjutande fukt i de oisolerade väggen/arna och golvet som är diffusionsöppna, så blir det fuktutfall om det är ett uppvärmt bostadsutrymme! Om man dessutom har blandat med diffusionsöppna och täta väggar (andra innerväggar med isolering och ångspärr mot ytterväggen då tror jag inte att det är ett så bra förslag eller?
 
BirgitS
R Rättochfel skrev:
Förvisso men jag tror inte att det löste frågan! Om det blir påskjutande fukt i de oisolerade väggen/arna och golvet som är diffusionsöppna, så blir det fuktutfall om det är ett uppvärmt bostadsutrymme! Om man dessutom har blandat med diffusionsöppna och täta väggar (andra innerväggar med isolering och ångspärr mot ytterväggen då tror jag inte att det är ett så bra förslag eller?
Det vimlar av källare med radiatorer och utan problem. Det enda ställe där det ska vara täta väggar i en källare med tillskjutande fukt är i platsen för duschen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
janwide
BirgitS BirgitS skrev:
Det tror jag inte att BKR anser.
Jag gissar att BKR ser det som ett specialfall där man får anpassa efter de enskilda förutsättningarna. Hur mycket fukt som kommer utifrån, hur ofta duschen ska användas osv. Min tanke är att det kanske inte är bra att stänga insidan om det kommer mycket fukt utifrån. Men jag kan ha fel. Diffussionsöppet tätskikt kanske funkar.

BKR skriver:
En annan lösning som kan vara möjlig är att använda ett diffusionsöppet tätskikt. Ett diffusionsöppet tätskikt gör det möjligt för tillskjutande fukt utifrån att transporteras genom konstruktionen men hindrar vatten inifrån från att tränga in i konstruktionen.
Notera att diffusionsöppna tätskikt inte är formellt godkända av BKR.
De skall därför endast användas i nära samråd med tillverkaren av tätskiktet.
 
Det lär vara låg eller obefintlig risk att få en fuktskada i en källare av betong!
 
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
R Rättochfel skrev:
Jo, men vad skulle lösningen bli? Att duscha kallt är ju inte tanken. Isoleringen finns ju inte och oavsett så kanske man hade tänkt att änvända det som bostadsutrymme dvs uppvärmd!
Vi har ett vattenburet element som blir uppvärmning. Så ingen golvvärme då det som de skriver kommer andra risker med det. Sen har vi tankar på en ordentlig frånluftsfläkt också :)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Får jag fråga, oavsett val av tätskikt, om någon har tips på hur/vad för materialval vi ska göra med ytterväggen för att få den slät? Är det betongspackel som gäller? Går det att kakla på det sen?
 
A annatintin skrev:
Får jag fråga, oavsett val av tätskikt, om någon har tips på hur/vad för materialval vi ska göra med ytterväggen för att få den slät? Är det betongspackel som gäller? Går det att kakla på det sen?
För väggar så prima 2 gånger , sen dra fix på vägg och ny gips kommer underlätta när ni ska på med tätskikt och kakel

För golvet så kan jag rekommendera att ni lägger 6mm ebeco som ni fäster i fix , sen ex kilto kombi spackel, sen på detta så kör ni 1kds från schönox
 
A annatintin skrev:
Får jag fråga, oavsett val av tätskikt, om någon har tips på hur/vad för materialval vi ska göra med ytterväggen för att få den slät? Är det betongspackel som gäller? Går det att kakla på det sen?
kakla så lite som möjligt så slipper ni underarbetet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
janwide
R Rickard.lj skrev:
För väggar så prima 2 gånger , sen dra fix på vägg och ny gips kommer underlätta när ni ska på med tätskikt och kakel

För golvet så kan jag rekommendera att ni lägger 6mm ebeco som ni fäster i fix , sen ex kilto kombi spackel, sen på detta så kör ni 1kds från schönox
Gips på fuktig yttervägg? Jag skulle nog satsa på någon våtrumsskiva typ denna...
https://www.byggmax.se/vatrumsskiva-p07004?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD8WC3FeeSN5N0M5u_-xVuFRVFhTM
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Luxskiva helt klart. Den tål allt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.