B
S sjoelund skrev:
Det finns inga jordade europlug och man kan inte stoppa in jordade stickproppar i dem, så de är inte något problem.

Visst; de är inte jordade men om någon säger ojordat uttag tror jag ingen tänker på europlug...
Ett europauttag är ett ojordat uttag.
 
B bygges skrev:
Ett europauttag är ett ojordat uttag.
Formellt har du helt rätt och jag tänkte inte på dessa specialuttag utan på mer traditionella uttag. Men visst, hårdrar man det hade jag fel.
 
  • Gilla
bygges
  • Laddar…
B
Alfredo Alfredo skrev:
Formellt har du helt rätt och jag tänkte inte på dessa specialuttag utan på mer traditionella uttag. Men visst, hårdrar man det hade jag fel.
Jag tror de blir vanligare och vanligare (?) i nyproduktion men kan ha fel. De är smidiga, 3 uttag på en än mindre yta och utifrån att de endast är 1-fack kan de kombineras smidigt med t.ex. nätverksuttag eller annat i 2-fack ram.

Vit 3-facks vägguttag med kompaktdesign, lämplig för kombination med andra anslutningar i en 2-facksram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alfredo Alfredo skrev:
Formellt har du helt rätt och jag tänkte inte på dessa specialuttag utan på mer traditionella uttag. Men visst, hårdrar man det hade jag fel.
Alla utom en fattade vad du menade.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Alla utom en fattade vad du menade.
Vad är det vi ska förstå? Att man inte får blanda jordat med ojordat fast man faktiskt får det? 😅
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Alla utom en fattade vad du menade.
Fast det är intressant info om dessa nymodigheter. Jag hade aldrig funderat kring hur de fick användas. Antar svaret är så enkelt som att de uttagen får installeras ”överallt”, eller?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det är intressant info om dessa nymodigheter. Jag hade aldrig funderat kring hur de fick användas. Antar svaret är så enkelt som att de uttagen får installeras ”överallt”, eller?
Eftersom bara dubbelisolerade produkter har europlugg så är det ju inget problem.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
B
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det är intressant info om dessa nymodigheter. Jag hade aldrig funderat kring hur de fick användas. Antar svaret är så enkelt som att de uttagen får installeras ”överallt”, eller?
De är ju inte avsedda för dammsugare eller kaffekokare utan mer TV och lampor så det är väl mer sunt förnuft tänker jag, passar bra i vardagsrum, allrum osv.
 
B bygges skrev:
Vad är det vi ska förstå? Att man inte får blanda jordat med ojordat fast man faktiskt får det? 😅
Vi förstår. Man får aldrig blanda ojordade uttag med jordade. Ett eurouttag är varken jordat eller ojordat, det skapar en dubbelisolerad miljö som inte har några kopplingar till jordat och ojordat som vi pratar om i dessa fall.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vi förstår. Man får aldrig blanda ojordade uttag med jordade. Ett eurouttag är varken jordat eller ojordat, det skapar en dubbelisolerad miljö som inte har några kopplingar till jordat och ojordat som vi pratar om i dessa fall.
Nu sysslar du med semantik. Europauttaget saknar jord men får installeras i samma rum som uttag med jord.
 
Det finns inget fel i Alfredo's inlägg #11.
 
B bygges skrev:
Nu sysslar du med semantik. Europauttaget saknar jord men får installeras i samma rum som uttag med jord.
Då får du kanske som nämnts bättre se till vad som kan anslutas (korrekt) till de olika uttagstyperna. Och sen ta dig en funderare på hur du kunde ha fel när du var så nära rätt i din egen semantik.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
B
GK100 GK100 skrev:
Då får du kanske som nämnts bättre se till vad som kan anslutas (korrekt) till de olika uttagstyperna. Och sen ta dig en funderare på hur du kunde ha fel när du var så nära rätt i din egen semantik.
Frågan är om man får blandat ojordat med jordat. För elektriker är det skillnad på ojordad och dubbelisolerad kontakt men för gemene man är den praktiska skillnaden inte alltför relevant. Allt som oftast är nya apparater, t.ex. TV och lampor försedda med just dubbelisolerad europakontakt. Ett europauttag saknar jordkontakt och får sättas upp i ett vardagsrum där det sitter jordade uttag.
 
B bygges skrev:
Ett europauttag saknar jordkontakt och får sättas upp i ett vardagsrum där det sitter jordade uttag.
Vem har påstått något annat??
 
B
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vem har påstått något annat??
Trevlig kväll Bo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.