V växelventil skrev:
Stämmer bra att jag tog en legend med samma storlek som min gamla pump men priset för calibran är 10000 dyrare och vad jag skulle tjäna på calibran i besparing är inte så mycket.Sedan tror jag vi får kallare vintrar framöver.Diffen på köldbärarpumpen ska vara "ca" 3 grader.
Kör du en legend 7? Jo tror på kallare jag med.. blir att borra ett hål till på 150 meter så jag har ett på 127 och ett på 150 då borde de räcka
 
V växelventil skrev:
Stämmer bra att jag tog en legend med samma storlek som min gamla pump men priset för calibran är 10000 dyrare och vad jag skulle tjäna på calibran i besparing är inte så mycket.Sedan tror jag vi får kallare vintrar framöver.Diffen på köldbärarpumpen ska vara "ca" 3 grader.
 
  • Inställningsskärm för värmesystem med prioriteringsalternativ och temperaturer: Ute 6°C, Framledning 26°C, Returledning 24°C, Brine in 2°C, Brine ut 0°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Legend 8kw samma storlek som min gamla therima tws.Titta på brine in +2 så ser det bra ut.
 
V växelventil skrev:
Legend 8kw samma storlek som min gamla therima tws.Titta på brine in +2 så ser det bra ut.
Än så länge så :) tills de blir minus grader ute
 
V växelventil skrev:
Stämmer bra att jag tog en legend med samma storlek som min gamla pump men priset för calibran är 10000 dyrare och vad jag skulle tjäna på calibran i besparing är inte så mycket.Sedan tror jag vi får kallare vintrar framöver.Diffen på köldbärarpumpen ska vara "ca" 3 grader.
Jag avsåg differens på värmesidan som tidigare har rekommenderats till 5-7 grader? Det är här jag uppfattar de i tråden med Calibra får 2-3 grader.
 
V växelventil skrev:
Legend 8kw samma storlek som min gamla therima tws.Titta på brine in +2 så ser det bra ut.
Fast 0/-grader brine ut redan nu vid ganska milda utetemperaturer är ju inte lysande direkt.

Så här ser mitt hål ut just nu… det klarar sig utan problem även vid -20 flera dagar i följd.
Diagram över värmepump: temperaturkurvor, elförbrukning 433 W, inomhustemperatur 23,2 °C, radiatorsystem och värmeväxlare visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C Cerb skrev:
Fast 0/-grader brine ut redan nu vid ganska milda utetemperaturer är ju inte lysande direkt.

Så här ser mitt hål ut just nu… det klarar sig utan problem även vid -20 flera dagar i följd.
[bild]
Ja bor du uppe i sebbes trakter med en borra på 90 m så är det bra.
 
C Cerb skrev:
Fast 0/-grader brine ut redan nu vid ganska milda utetemperaturer är ju inte lysande direkt.

Så här ser mitt hål ut just nu… det klarar sig utan problem även vid -20 flera dagar i följd.
[bild]
Jag bor i Västerbotten där vi har betydligt kallare än dig
 
sebbe_j sebbe_j skrev:
Jag bor i Västerbotten där vi har betydligt kallare än dig
Du hade 2 grader varmare vid tillfället för din senaste delning av pumpdatan.
 
sebbe_j sebbe_j skrev:
Jag bor i Västerbotten där vi har betydligt kallare än dig
Du har ju bara aktivt borrhål på 95m uppe i dorotea och +2 på inkommande vid 0.6 ute så borde du belastat borran mindre än om du hade gamla 7,5kw kvar.Sedan som du varit inne på kompletera borran senare och låta patron hjälpa till vid kallare väder.
 
V växelventil skrev:
Du har ju bara aktivt borrhål på 95m uppe i dorotea och +2 på inkommande vid 0.6 ute så borde du belastat borran mindre än om du hade gamla 7,5kw kvar.Sedan som du varit inne på kompletera borran senare och låta patron hjälpa till vid kallare väder.
Jorå är så de kommer bli.. i princip bokat borrning på ett nytt hål på 150 meter så jag får mitt gamla 127 plus ett 150 till.. blir att ställa borrhålsövervakningen på typ -4 och låta elpatronen jobba mer
 
V växelventil skrev:
Du har ju bara aktivt borrhål på 95m uppe i dorotea och +2 på inkommande vid 0.6 ute så borde du belastat borran mindre än om du hade gamla 7,5kw kvar.Sedan som du varit inne på kompletera borran senare och låta patron hjälpa till vid kallare väder.
 
  • Skärmbild av värmesystemets inställningar och temperaturer: Ute -2°C, Framledning (VP) 33°C, Returledning (VP) 30°C, Brine in 1°C, Brine ut -1°C, Tappvatten 45°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
sebbe_j sebbe_j skrev:
Jorå är så de kommer bli.. i princip bokat borrning på ett nytt hål på 150 meter så jag får mitt gamla 127 plus ett 150 till.. blir att ställa borrhålsövervakningen på typ -4 och låta elpatronen jobba mer
Vad kostar det att borra ett nytt hål, är det värt det jämfört med vad elen kostar när elpatronen är igång under en vinter?
Jag är ju i samma sits om jag ev. behöver ett nytt borrhål.
 
K K. L skrev:
Vad kostar det att borra ett nytt hål, är det värt det jämfört med vad elen kostar när elpatronen är igång under en vinter?
Jag är ju i samma sits om jag ev. behöver ett nytt borrhål.
Värt och värt? Vill du bra inomhus temp och inte vara rädd att hålet fryser har du inget val.. runt 130-140 tusen kostar det
 
K
sebbe_j sebbe_j skrev:
Värt och värt? Vill du bra inomhus temp och inte vara rädd att hålet fryser har du inget val.. runt 130-140 tusen kostar det
Hålet fryser,?
Går inte elpatron in när pumpen inte klarar av att hålla värmen precis som den gjorde på min gamla bergvärmepump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.