R
RoTe RoTe skrev:
Ja så skriver man i de medier jag brukar läsa.
Det beror någ på vem man frågar och i vilka sammanhang det tas upp för Trafikverket bygger järnvägar..

Bana
Bana är ett eller flera järnvägsspår för tågtrafik genom ett geografiskt område. I Sverige har banorna vanligtvis getts namn som speglar den geografiska landsdel de sammanbinder. Exempel på banor är:

https://www.trafikverket.se/resa-oc...koll--fakta-om-svensk-jarnvag/jarnvagstermer/
 
RoTe
R Rejäl skrev:
Det beror någ på vem man frågar och i vilka sammanhang det tas upp för Trafikverket bygger järnvägar..

Bana
Bana är ett eller flera järnvägsspår för tågtrafik genom ett geografiskt område. I Sverige har banorna vanligtvis getts namn som speglar den geografiska landsdel de sammanbinder. Exempel på banor är:

[länk]
Om du läser vad jag skrev så skrev jag "medier jag brukar läsa". Söker man på Google får man massor av exempel på artiklar där man använder tågspår/tågspåret:

https://www.google.com/search?sca_e...hiN-8Q0pQJegQIFxAB&biw=1374&bih=1030&dpr=1.25
 
R
RoTe RoTe skrev:
Om du läser vad jag skrev så skrev jag "medier jag brukar läsa". Söker man på Google får man massor av exempel på artiklar där man använder tågspår/tågspåret:

[länk]
Du ska inte lita på dessa jour annalister😂
 
RoTe
R Rejäl skrev:
Du ska inte lita på dessa jour annalister😂
Men vad är det du inte förstår? Det är allmänt spritt idag att man använder ordet tågspår. Jag litar inte på någon...
 
R
RoTe RoTe skrev:
Men vad är det du inte förstår? Det är allmänt spritt idag att man använder ordet tågspår. Jag litar inte på någon...
Att alla inte håller med om det många pratar järnväg som det har hetat i alla tider..
 
  • Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Bana
Bana är ett eller flera järnvägsspår för tågtrafik genom ett geografiskt område. I Sverige har banorna vanligtvis getts namn som speglar den geografiska landsdel de sammanbinder.
Tågtrafik? Järnvägstrafik heter det väl?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
R
Nyfniken Nyfniken skrev:
Tågtrafik? Järnvägstrafik heter det väl?
Det är ett citat ur trafikverkets järnvägstermer🤷
Så håller man inte med så är man välkommen att ringa eller maila Trafikverket😉
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Tågtrafik? Järnvägstrafik heter det väl?
Heter det inte försenat, inställt eller möjligen ersättningsbuss?
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Heter det inte försenat, inställt eller möjligen ersättningsbuss?
Jättekul! Eller inte...
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Om du läser vad jag skrev så skrev jag "medier jag brukar läsa". Söker man på Google får man massor av exempel på artiklar där man använder tågspår/tågspåret:
Jag skulle tro att det är samma grupp av språkmissbrukare som säger "tågspår" om järnvägsspår och kallar grävmaskin för "grävskopa".
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag skulle tro att det är samma grupp av språkmissbrukare som säger "tågspår" om järnvägsspår och kallar grävmaskin för "grävskopa".
Eller ännu värre: -tågbana. Grävskopa, däremot, är helt ok. Liksom ångvält.
 
  • Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det heter dressinspår 😄
 
  • Karta över dressinspåret Klippan-Ljungbyhed, visar omgivande områden som St. Björket, Åby, och Ljungbyheds flygplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
På mitt jobb informerade informerades om att alla borde använda partner för att inte de som har partner av samma kön ska känna sig utpekade.
Byt jobb!
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Farmor sa aldrig något annat än SJ om tågresor.
”Jag tar SJ till Stockolm”

Helt osökt kom jag att tänka på denna gamla slagdänga (ett uttryck farmor också använde).
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kort och smidigt och passar bra i mönstret med flygplats, färjeterminal, busstation osv.

Di gamle valde ett dåligt ord. Låt det dö.

Men visst är det inlånat från engelskan, vilket väl för övrigt järnvägsstation också var på sin tid.
Jag röstar för bangård.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.