ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Jag kommer att betala 48kr/månad i 24 mån, därefter 149. Det är inte så många som kan komma undan med det. Visst tillkommer TV-tjänsterna, och där kan man ju välja allt från ganska billigt till hur dyrt som helst.
Om det inte finns krav på att ha TV-tjänst är det bra, men om man betalar ordinarie pris på TV är det nog ett riktigt bra erbjudande för Tele 2...
 
Om man utgår från att man vill ha en TV-tjänst och måste hantera det via mobilt bredband, dvs man har inte fiber, så är det ett bra pris. Sedan vad som är dyrt är individuellt och kan inte jämföras, var kravet sedan att det skulle vara mycket enkelt vilket också kan prissättas och kan vara värt någon/några hundralappar för en person som har svårt med ny teknik, kanske även fysiskt.
 
I mitt erbjudande från Tele2 ingår mobilt bredband utan volymbegränsning för 149 kr/månad inklusive router(efter inkilningsrabatten första två åren)
Hastigheten är som brukligt i 4G-nät runt 20 G vilket räcker till både TV och youtube samtidigt, jag ser inget behov av högre fart.
Förutsättningen för detta pris är att jag också abonnerar på TV-tjänsten för drygt 300 till per månad
Jag tycker att under 500 kr/månad är billigt för TV och bredband med godkända prestanda. Den som inte vill betala för TV-tjänsten och hoppas komma undan billigare önskar jag bara lycka till!
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Inte 20G utan 20Mbps gissar jag?
 
Min fundering var om det fanns en hastighetsbegränsning annat än vad som ges av täckningen.

Det alternativ jag tittar på från Telia kostar ungefär:

299kr/mån för Mobilt Bredband Hemma, 24 mån. Ingen begränsning i fart eller datavolym
100kr/mån för extern antenn/mottagare ELLER så har får man en router för samma peng (eller så köper man inget av det).

150kr/mån för TV Mellan, de vanliga kanalerna ungefär. 24 mån.

Det finns snikigare alternativ med fartbegränsning men det är inget för oss.
 
Alla dessa erbjudanden med lägre pris i början. Kan inte leverantörer ha ett pris som gäller från början. Då går det att enkelt jämföra 😡
 
Mobilt 4G bredband via Boxer/Tele2 har obegränsad surfmängd. 0 första 2 mån, 3-24 49 kr mån, därefter 149 kr mån. Hastigheten är sämre än Telia, men 55-60 Mbit ner och 15-20 Mbit/s upp samt 50 ms svarstid duger gott för TV-tittande i ensamhushåll. Kapaciteten gäller centralort i östra Norrbotten. Prövade Comvics mobila en mil utanför centralorten för nåt år sedan och där gick det inte att använda, men det är ju bara testa, man har ångerrätt. Boxer skulle skicka en ny fjärr som även har kanalknappar, 95 spänn. Mostern kunde ju ändå byta kanal, höja o sänka osv på space-fjärren, men det är såklart lättare att trycka på 4an när man ska titta på den kanalen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Inte 20G utan 20Mbps gissar jag?
Du har rätt. Men sen dess har jag flyttat routern och skruvat på ett par antenner. Nu får jag 35-40 istället! så jag är rätt nöjd. Men spelar det nån roll?
Jag vet inte, men det ör väl ungefär lika viktigt som toppfarten på bilen. Kul att skryta med men ingen praktisk betydelse i vardagen
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Du har rätt. Men sen dess har jag flyttat routern och skruvat på ett par antenner. Nu får jag 35-40 istället! så jag är rätt nöjd. Men spelar det nån roll?
Jag vet inte, men det ör väl ungefär lika viktigt som toppfarten på bilen. Kul att skryta med men ingen praktisk betydelse i vardagen
Jag har 100 på mitt fasta och lägre än så går jag inte. Under pandemin hade jag 500 då 100 inte räckte till.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Kul att skryta med men ingen praktisk betydelse i vardagen
20 eller 40 har rätt stor praktisk betydelse för en del. Beror helt på vad man nyttjar uppkopplingen till. Många gånger är även "fördröjning" (latency) en minst lika betydelsefull parameter som maxhastighet.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.