J
G G.L. skrev:
Hittade brevet från Telenor, citerar ordagrannt:
2024-09-22
Hej,
Snart kommer din nya TV-hubb!
För att komma igång kopplar du in den direkt i din tv via HDMI-uttaget och ansluter strömadaptern i nätuttaget. Följ sedan instruktionerna som visas på tv-skärmen.

Din gamla tv-box slutar att fungera 10 dagar efter du tagit emot din nya tv-hubb.
Sedan om återvinning om gamla boxen m.m.
Avslutas med "Vänliga hälsningar Telenor"

Vilket "jävla skräp" en vanlig GOOGLE-TV puck
Jag gör en kvalificerad gissning. De stänger ner just din tvbox eftersom de erbjuder dig tjänsterna via pucken istället. Det gör de på individnivå så den inte används någon annanstans. Inte för alla boxar i landet. Vet att tele2 gör så
 
Redigerat:
G G.L. skrev:
Snart kommer din nya TV-hubb!
J Jocke Best skrev:
De stänger ner just din tvbox eftersom de erbjuder dig tjänsterna via pucken istället.
Men frågan är varför @G.L. alls får en puck. En teknisk "nödvändighet", ett rent misstag eller vad. Har du ringt dem? Vad säger de?
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
O
Alfredo Alfredo skrev:
En teknisk "nödvändighet"
Det är min gissning!

Det franska företaget Vantiva, tidigare känt under namnet Technicolor, äger idag den del av ARRIS som utvecklade boxarna. De har nyligen lagt ned de sista resterna av företaget som utvecklat den. Det innebär att det inte längre finns någon som kan tillverka fler enheter och inte heller någon som kan erbjuda fler uppdateringar av mjukvaran. Så det är nog inte svårare än att boxen har nått slutet på både sin tekniska som kommersiella livslängd.
 
Redigerat:
O Oldfart skrev:
Så det är nog inte svårare än att boxen har nått slutet på sin både tekniska som kommersiella livslängd.
Men varför tvingas bara vissa bort från den isåfall?
 
O
Alfredo Alfredo skrev:
Men varför tvingas bara vissa bort från den isåfall?
Om jag skall spekulera beror det på tillgången på nya boxar. De kvantiteter vi pratar om här går troligtvis med fraktfartyg vilket ger en viss ledtid. Så fabriken producerar en batch i taget, skeppar ut dem, och börjar sedan bygga nästa batch medan den föregående är under transport. När de anländer till Sverige så skickas de ut till kunder i flera omgångar. Att byta ut tiotusentals boxar är en hyfsat stor logistisk process som tar månader och görs stegvis.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Axelida Axelida skrev:
Av en anledning jag inte går in på här och nu så har jag även Allente via parabol, men det är inget alternativ, inte ett skit fungerar där, möjligen att det är en hyfsad bild om man väl lyckas få fram det program man tänkt se.
Då måste jag fråga vad du har för problem ??
Jag har parabol från Allente, tidigare Canal Digital, har haft den i över 20 år.
Att titta fungerar precis som titta på TV har gjort i alla tider, jag startar boxen, tvn startar då automatiskt genom HDMI kabeln, efter ca 5 sekunder sappar jag runt som vanligt med fjärrkontrollen, nästa kanal dyker upp på en sekund.
Notera: Jag har inte boxen uppkopplad, den tar bara in via satelit, vill jag se streemat tar jag fram TVns fjärr, där finns alla de funktionerna.
 
Axelida Axelida skrev:
Av en anledning jag inte går in på här och nu så har jag även Allente via parabol, men det är inget alternativ, inte ett skit fungerar där, möjligen att det är en hyfsad bild om man väl lyckas få fram det program man tänkt se.
Jag har Allenteparabol (från början Viasat) och det har sedan 2001 funkat klockrent i ur och skur. Hur har du klantat till det?
 
P Processengine skrev:
90-åriga mostern har Boxer via antennuttaget. Nu när marksändningarna upphör har vi, genom Boxer, tecknat en kanonbra deal med Tele2 mobilt bredband utan begränsning. Gratis 2 mån, 49 kr/ mån under månad 3-24, därefter 149 kr/mån så länge man är Boxer-kund. Gratis router dessutom. Ren vinst eftersom hon samtidigt slipper abonnemanget på surfplattan.

Har inte hunnit aktivera det ännu så jag vet inte hur lättråddad den nya Boxer-fjärren är men den ser väldigt clean ut. För att slippa fuppla med TVns fjärrkontroll har mostern alltid stängt och på av själva TVn med strömbrytaren på grenuttaget. TVns fjärrkontroll ligger i en låda. Det blir ju samma nu med Boxer-hubben, den är alltid igång, och hon använder enbart dess fjärrkontroll för volym och kanalbyte.

Sedan får man som anhörig räkna med supportsamtal lite nu och då, oavsett hur enkel tekniken är😄. Just min moster är nog ändå hyggligt på för sin åldersgrupp med smartphone och surfplatta, och hon har lärt sig att dra ur nätsladden en stund när box eller TV hängt sig.[bild]
Petat igång Tele2 mobila bredband och minihubben och det gick rätt smidigt. Mostern ojade sig lite över nymodigheterna men snappade snabbt av/på, kanalval och volym så jag tror det funkar. Det var ju lite fiffigt att det gick att stänga av TVn (gammal Panasonic) från hubbens fjärr, och det går att välja input. Bra är också att man ställer in textning en gång och då har man det permanent på alla kanaler där sådan finns. Man kan alltså stoppa undan TVns fjärrkontroll. Dock blir det till att beställa en hub-fjärr från Tele2 som har siffror, kostar 99 kr just nu. Den är större men är i övrigt likadan som den medföljande minifjärren. En nackdel hittills är att kanalbyten är en aning långsammare än förut, men det går att leva med.
 
Redigerat:
Nästa vecka, när hon vant sig med nya fjärren. rekommenderar jag fortsättningskursen för mostern (funkade på min tant)
Gå till programguiden, blippa upp till "idag" i övre vänstra hörnet
Välj "igår" och bläddra fram det där programmet hon missade
Det är ju rätt vanligt för oss "lite gammalmodiga" att de få gånger det finns nåt riktigt intressant så är det bra på flera kanaler samtidigt. Dels slipper man missa något bra och dels har man något bra "i frysen" till någon kväll med sämre utbud

Jaja, man kan ju gå in i nån djävla app och streama vadsomhelst, men hur kul är det att först lista ut vilken tjänst man ska välja och sedan bläddra fram rätt program i rätt kategori. I mitt tycke hopplösa gränssnitt.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Problemet är väl att alla smart-tv apparater jag har stött på kräver at man navigerar in i någonting först innan man kan börja bläddra bland kanalerna.
Det fungerar ju bra för någon med gott kognitiv och motorisk funktion...
Även om det är strålande att det går att välja att den ska starta med senaste applikationen igen så gäller det ju att det inte går att "backa ur" av misstag eller att det kommer någon popup/uppdatering eller annat som ställer till det.
Och att applikationen i fråga bara visar TV och inte råkar ha några menyer för att först välja bland olika streaming-program innan man väljer linjär-tv.
Jag har samma problem med äldre släktningar. Så länge allt funkar så kan de hantera det men minsta avvikelse som en popup eller att de råkar trycka "home" och lämnar appen gör att de blir förvirrade och inte klarar av att "få tillbaka" TVn.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Tele2/Boxerhubben kan styra volym, kanal och På/Av på de flesta TV.apparater, bara man installerar den korrekt (kan vara lite stökigt om man inte hittar fabrikatet men det mesta går) Då kan man glömma den gamla fjärren helt
Jag tycker att den är enkel att hantera även för oss lite äldre.......
En knapp för programguiden, bläddra upp/ner, välj!
Alla andra finesser kan vänta till senare
Fast den blev sämre med senaste uppdateringen. Förut kunde man kanalscrolla runt, dvs gå från typ 999 till 1, men nu måste man tillbaka hela vägen (999-998-997…)

(nu har jag ju inte 999 kanaler, men principen!)
 
R rikard454 skrev:
Hej alla!

Är det någon som kan tipsa om någon teknik/metod för att titta på TV som är så enkel som möjligt? Jag har en äldre släkting som helt enkelt skulle behöva något typ som förr i tiden när man bara slog på TVn och bytte kanal genom att trycka på 1, 2, 3, etc. på fjärrkontrollen…

Några tips?
/Rikard
Marksänd tv sänds från de tv-master som finns runt om i landet och tas ofta emot med hjälp av en antenn på hustaket.Så det absolot enklaste är nog att ha en gammal "spretig" antenn på taket som är riktad mot närmaste sändarmast.

Själv har jag min TV-antenn - en rejäl pjäs på ca 2 meter lång - liggandes uppe på vinden som är riktad mot min huvudsändare som i mitt fall är Emmabodasändaren.
TVn är en ca 10 år gammal Samsung 40" TV (1080p Full HD) och det sitter digitalbox inbyggd i TVn från tillverkaren. Så allt som sänds via marksänd TV tar jag ner via antennen som ligger på vinden.

Kör mina datorer via mobilt bredband via 3 som erbjuder 100GB trafik per månad för 250 kronor. Så med hjälp av mina datorer och mobilt bredband kan jag ta del av allt i streamingväg typ SVT Play, TV4 Play mm mm mm.

Så allt i TV och datorväg kostar mig bara TOTALT 250 kronor i månaden. 👍
 
  • Gilla
Processengine
  • Laddar…
Nu ska vi väl i sanningens namn ge lite kredit till Tele2 som ger, åtminstone oss som klagat, bra erbjudande på obegränsat mobilt bredband. Jag kommer att betala 48kr/månad i 24 mån, därefter 149. Det är inte så många som kan komma undan med det. Visst tillkommer TV-tjänsterna, och där kan man ju välja allt från ganska billigt till hur dyrt som helst.
 
  • Gilla
Processengine och 1 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Nu ska vi väl i sanningens namn ge lite kredit till Tele2 som ger, åtminstone oss som klagat, bra erbjudande på obegränsat mobilt bredband. Jag kommer att betala 48kr/månad i 24 mån, därefter 149. Det är inte så många som kan komma undan med det. Visst tillkommer TV-tjänsterna, och där kan man ju välja allt från ganska billigt till hur dyrt som helst.
Hur mycket trafik (up- & download) får du för 48 resp 149 kronor i månaden?

Vad menar du med att TV kommer till? Har du ingen dator så du kan streama all TV via datorn direkt till TVn? Så har jag gjort i över 10 år och det funkar perfekt.
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
klagat, bra erbjudande på obegränsat mobilt bredband. Jag kommer att betala 48kr/månad i 24 mån, därefter 149.
Finns det någon maxfart i det erbjudandet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.