Z Zodde skrev:
Så svaret är simpelt att man INTE kan köpa aktier i Ahlsells…
Det existerar troligen någon eller några aktieägare. Det är av dessa man kan köpa aktier om de är villiga att sälja. Bjuder man nog mycket gissar jag att de är det. Så svaret är givetvis att man kan köpa aktier i Ahlsell. 😉
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det existerar troligen någon eller några aktieägare. Det är av dessa man kan köpa aktier om de är villiga att sälja. Bjuder man nog mycket gissar jag att de är det. Så svaret är givetvis att man kan köpa aktier i Ahlsell. 😉
Nej, de blev tvångsinlösta i 2019 (ser jag vid närmare undersökning) så några aktier till salu finns inte. Blir nog lika omöjligt som att få köpt aktier i Vattenfall.
 
Z Zodde skrev:
Tror snarare du inte visste att Ahlsell blev avnoterade för 5år sen…
Jag visste det inte…
Jag hade ingen aning ifall de var noterade eller inte. Jag kan förklara mitt inlägg för dig då du tydligen uppfattade det bokstavligt.

Någon, tror det var mnils, menade på att istället för att klaga på bankernas vinster (eller övervinster) borde man köpa bankaktier för att få del av dessa vinster. Då spann jag vidare på det och eftersom just Ahlsells prismodell är livligt diskuterad här på BH så blev min liknelse att vi inte ska klaga på Ahlsell utan istället köpa aktier i bolaget. Jag försökte mig alltså på en liknelse inbäddad i ironi, det var inget seriöst aktietips. Man hade lika gärna kunna byta ut Ahlsell mot ICA eller Axfood. Jo, jag vet att ICA inte längre är noterat så slipper vi den diskussionen. Peace on you.😇
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Jag hade ingen aning ifall de var noterade eller inte. Jag kan förklara mitt inlägg för dig då du tydligen uppfattade det bokstavligt.

Någon, tror det var mnils, menade på att istället för att klaga på bankernas vinster (eller övervinster) borde man köpa bankaktier för att få del av dessa vinster. Då spann jag vidare på det och eftersom just Ahlsells prismodell är livligt diskuterad här på BH så blev min liknelse att vi inte ska klaga på Ahlsell utan istället köpa aktier i bolaget. Jag försökte mig alltså på en liknelse inbäddad i ironi, det var inget seriöst aktietips. Man hade lika gärna kunna byta ut Ahlsell mot ICA eller Axfood. Jo, jag vet att ICA inte längre är noterat så slipper vi den diskussionen. Peace on you.😇
Fine. Lägg till en😉så är det lättare å förstå ironin. 👍
 
Z Zodde skrev:
Fine. Lägg till en😉så är det lättare å förstå ironin. 👍
Absolut, jag missade det. 👍
 
  • Gilla
Zodde
  • Laddar…
D
M Myckling skrev:
Absolut, jag missade det. 👍
Jag förstod vad du menade, utan smiley, och det tror jag nästan alla andra gjorde med.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Jag förstod vad du menade, utan smiley, och det tror jag nästan alla andra gjorde med.
Du tror de flesta visste att Ahlsell s aktier blev tvångsinlösta i 2019 å därmed förstod att det bara var ironi å inte nåt substantiellt (som inlägget innan som uppmanade till köp av bankaktier)??

Tänk, det tror inte jag.
 
Z Zodde skrev:
Du tror de flesta visste att Ahlsell s aktier blev tvångsinlösta i 2019 å därmed förstod att det bara var ironi å inte nåt substantiellt
Jag tror de flesta struntar fullkomligt i om Ahlsells aktier handlas på marknaden eller ej och tog förslaget som ett skämt, ironi eller annat lämpligt ordval för något som inte ska tolkas bokstavligt eller som ett verkligt råd.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror de flesta struntar fullkomligt i om Ahlsells aktier handlas på marknaden eller ej och tog förslaget som ett skämt, ironi eller annat lämpligt ordval för något som inte ska tolkas bokstavligt eller som ett verkligt råd.
Ok. I inlägget innan rekommenderades köp av bankaktier för de som klagade på bankernas vinster. (Verkligt råd imho, köp lr sluta klaga)

OCH det faktum att man faktiskt KUNNAT köpa Ahlsell aktier på börsen i flera olika perioder från 1970talet helt till 2019 gör det inte uppenbart att detta var 100% ironi. Själv hade jag inte koll på att det avnoterades 2019 å ska jag va ärlig tror jag inte att majoriteten av läsarna hade den kollen heller.

Nog om detta.
 
D
Z Zodde skrev:
Du tror de flesta visste att Ahlsell s aktier blev tvångsinlösta i 2019 å därmed förstod att det bara var ironi å inte nåt substantiellt (som inlägget innan som uppmanade till köp av bankaktier)??

Tänk, det tror inte jag.
En viktigare fråga är väl om du tror att jag tror det.
 
M
M Myckling skrev:
Någon, tror det var mnils, menade på att istället för att klaga på bankernas vinster (eller övervinster) borde man köpa bankaktier för att få del av dessa vinster. Då spann jag vidare på det och eftersom just Ahlsells prismodell är livligt diskuterad här på BH så blev min liknelse att vi inte ska klaga på Ahlsell utan istället köpa aktier i bolaget. Jag försökte mig alltså på en liknelse inbäddad i ironi, det var inget seriöst aktietips. Man hade lika gärna kunna byta ut Ahlsell mot ICA eller Axfood. Jo, jag vet att ICA inte längre är noterat så slipper vi den diskussionen. Peace on you.😇
Nu verkar det ju inte som om det är Ahlsell som tjänar pengar på sin prismodell, verkar snarare vara deras kunder som tjänar på den :)

Och rent generellt så är det väl ingen dålig ide att köpa in sig i företag man tycker tjänar (för)mycket pengar om man tror att de kommer kunna fortsätta med det. Att köpa in sig i företag som inte tjänar pengar brukar bara bli dyrt!
 
M mnils skrev:
Nu verkar det ju inte som om det är Ahlsell som tjänar pengar på sin prismodell, verkar snarare vara deras kunder som tjänar på den :)

Och rent generellt så är det väl ingen dålig ide att köpa in sig i företag man tycker tjänar (för)mycket pengar om man tror att de kommer kunna fortsätta med det. Att köpa in sig i företag som inte tjänar pengar brukar bara bli dyrt!
Det är faktiskt en briljant affärsmodell som Ahlsells har. De ser till att deras kunder tjänar en massa pengar på att handla från just dem. Det ger dem väldigt trogna kunder och gör att även de själva får mycket bättre marginaler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.