R Runnis skrev:
Va tvungen att kolla min rem idag och jag tycker allt ser väldigt spänt och fint ut.
Ett Heru 100 S EC som varit i drift sedan oktober 2021.
[video]
Du har den uppdaterade varianten av drivrem. Den gamla var rund o smalare. Förhoppningsvis kommer din variant hålla betydligt längre! 😀
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
T TheeDude skrev:
Grym tråd det här, verkligen fina tips, allihopa!

Jag skulle kunna tänka mig att det är dags att se över problemet för mig också, har noterat nu dom senaste dagarna att tilluftstempen har sjunkit en hel del för mig, och verkningsgraden har sjunkit precis som du säger.
Aggregatet har inte larmat ännu, men det verkar nog som att det är på gång.
Det där såg ju lite skoj ut.
Är det en HA installation vi ser på ? Hur har du läst ut temperaturerna från aggregatet ?
 
Heij83
B Bad Guy skrev:
Du har den uppdaterade varianten av drivrem. Den gamla var rund o smalare. Förhoppningsvis kommer din variant hålla betydligt längre! 😀 vi
Jag har haft problem med den nya remmen, fogen där remmen är sammansatt började spricka och fastnade bara efter 6 månader
 
Heij83 Heij83 skrev:
Jag har haft problem med den nya remmen, fogen där remmen är sammansatt började spricka och fastnade bara efter 6 månader
Det löstes på garantin antar jag?
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83
R Runnis skrev:
Det löstes på garantin antar jag?
Det gjorde det, man jag hade alldeles för mycket strul i vintras med många rotorstopp.
 
Heij83 Heij83 skrev:
Det gjorde det, man jag hade alldeles för mycket strul i vintras med många rotorstopp.
Är det nån som lyckats hitta ett sätt att tvångsköra fläktarna? Motorn brann för mig efter fem år och upprepade motorstopp vintertid.
Det tog lite väl länge att få hem utbytesmotor. Och utan motorn (rotationen) går inte fläktarna.
 
L llehs skrev:
Är det nån som lyckats hitta ett sätt att tvångsköra fläktarna? Motorn brann för mig efter fem år och upprepade motorstopp vintertid.
Det tog lite väl länge att få hem utbytesmotor. Och utan motorn (rotationen) går inte fläktarna.
När rotormotorn la av för mig kopplade jag bara ur den, allt annat funka förutom återvinningen. Så iaf på min lite större variant (180) var det inga problem. Är du säker på att ingen säkring eller nåt gått när rotormotorn la av?
 
R Robin Wahlman skrev:
Det där såg ju lite skoj ut.
Är det en HA installation vi ser på ? Hur har du läst ut temperaturerna från aggregat
Nä, det där var en Domoticz installation.
Som jag håller på att flytta över till HA, bifogar en bild på det..

Skärmbild av mobilapp som visar temperatur- och fuktighetsdata för ett FTX-aggregat, inklusive uteluft, tilluft, frånluft och avluft med givarspecifika värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag läser ut temparna med en ESP8266 från egna givare som jag satte in i alla rör då jag byggde systemet.
Byggbilder finns här från hur jag satte tempgivarna och även ESPn.
https://thedude.ath.cx/piwigo/index.php?/category/47

ESP8266 kör ESPEasy som läser ut temparna och skickar dom vidare till domoticz via HTTP & HA med MQTT.
Använder DS18B20 som tempsensor till Uteluften, och DHT22 i övriga rör.
Hade DHT22 till uteluften tidigare, men den dog av luftfuktigheten, blev helt knäpp efter ett par år..

Screenshot av ESP Easy Mega: FTX-Templogg som visar två enheter med temperatur- och fuktighetsvärden, enheter DS18B20 och DHT11/12/22 är listade. Skärmbild av ESP Easy Mega-webbgränssnitt som loggar temperatur och luftfuktighet från tre olika sensorer, med inställningsalternativ och sensorkonfigurationer. Inställningssida för ESP Easy Mega FTX-Templogg med två aktiverade protokoll: Domoticz HTTP och Home Assistant (openHAB) MQTT.
 
  • Gilla
Robin Wahlman
  • Laddar…
S StefanB74 skrev:
När rotormotorn la av för mig kopplade jag bara ur den, allt annat funka förutom återvinningen. Så iaf på min lite större variant (180) var det inga problem. Är du säker på att ingen säkring eller nåt gått när rotormotorn la av?
Jo, det sitter en magnet på rotorn. Och när jag kopplade ur motorn gick den i fel-läge. ”Rotorstopp” = avstängda fläktar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.