A AG A skrev:
Det kan mycket väl vara ett misstag. Det behöver inte vara han själv som skriver fakturorna. Han kan mycket väl ha en anställd som sköter ekonomi och fakturering. Denne ser troligtvis bara anteckningar för förbrukat material, utan att veta vad som är utfört. Om inte heller denne är så insatt i elarbete kan det vara svårt att veta om det är styck, eller paket.
Så kan det absolut vara. Men man får väl kräva lite ödmjukhet från firman kanske?
L LarsÅk skrev:
Efter mycket bråk fick jag pratat ner priset på wago kontakterna, men resten står dom på sig att det är dom priser som gäller.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men det är väl en helt annan sak. En 3-polig Wago, är mig veterligen ingen kabel.
Ser du någon 3-polig Wago på fakturan?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
C Cox skrev:
Ocker innebär att utnyttja någons trångmål, oförstånd eller beroendeställning för att bereda sig ekonomisk förmån, t ex genom oskäliga avtalsvillkor. Ocker är straffbart enligt Brottsbalken (1962:700) 9 kap 5 § och kan leda till böter eller till fängelse i högst två år.
Har aldrig sett att ngn dömts för ocker.
SMS-lån med dess räntor borde vara ocker, men ingen döms för det.
 
A AG A skrev:
Det kan mycket väl vara ett misstag. Det behöver inte vara han själv som skriver fakturorna. Han kan mycket väl ha en anställd som sköter ekonomi och fakturering. Denne ser troligtvis bara anteckningar för förbrukat material, utan att veta vad som är utfört. Om inte heller denne är så insatt i elarbete kan det vara svårt att veta om det är styck, eller paket.
Idag används dessutom datorprogram för fakturering. Dessa program är kopplade till grossistens prislistor. Väldigt mycket är automatiserat i programmen och det kan då lätt bli en sådan förväxling, då man normalt sett inte handlar styckvis av sådant material.
Så kan det vara, men jag har lärt mig i denna tråd att den i så fall är kopplad till grossistens prislista med fantasipriser som bara är till för att oseriösa hantverkare ska kunna överdebitera sina kunder då prislistan är hundratals procent dyrare än den prislista dom själv betalar hos grossisten..
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kane skrev:
Så kan det absolut vara. Men man får väl kräva lite ödmjukhet från firman kanske?
Så långt är vi däremot helt överens. Som jag sagt från början så är största felet att företaget inte varit ärliga från början. Man borde meddelat att man på något sätt ta lite extra betalt, för att det skulle löna sig.
Nu har de dock inte gjort det, och därmed får de lite grand stå sitt kast. Eller på ett ödmjukt sätt förklara att det blivit fel på så vis. Samt strykt alla materialpåslag.
En vettig elektriker hade strukit ännu mer, för att återvinna förtroende.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
K Kane skrev:
Ser du någon 3-polig Wago på fakturan?
Vid närmare granskning får jag lov att "krypa till korset" och säga att jag läst för fort.
Det märkliga var bara att TS själv sa att man tagit betalt för paket.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
L LarsÅk skrev:
Så kan det vara, men jag har lärt mig i denna tråd att den i så fall är kopplad till grossistens prislista med fantasipriser som bara är till för att oseriösa hantverkare ska kunna överdebitera sina kunder då prislistan är hundratals procent dyrare än den prislista dom själv betalar hos grossisten..
Jo, nästan alla känner till Ahlsells system. Dock fungerar det inte riktigt som du tror. Prislistan skulle då vara helt oanvändbar för elektriker och rörmokare.
Deras program tar med deras rabatt och egna påslag i beräkningen.
 
L LarsÅk skrev:
Så kan det vara, men jag har lärt mig i denna tråd att den i så fall är kopplad till grossistens prislista med fantasipriser som bara är till för att oseriösa hantverkare ska kunna överdebitera sina kunder då prislistan är hundratals procent dyrare än den prislista dom själv betalar hos grossisten..
Ja, det är sanslöst att det får fungera som det gör. Anlitade känd firma för att dra om elen i huset men satte dosor mm själv på nya delar. Saknade en speciell dosa, åkte till Ahlsell då den inte fanns på Bauhaus eller Beijer. Fick köpa den på firman men betala kontant. Firman hade 92% rabatt på listpriset. Man kan inte tolka det på något annat sätt än att upplägget finns för att kunna lura konsumenten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A AG A skrev:
Vid närmare granskning får jag lov att "krypa till korset" och säga att jag läst för fort.
Det märkliga var bara att TS själv sa att man tagit betalt för paket.
Jag tror det var firman som försvarade sig med det till TS.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Mats-S
L LarsÅk skrev:
Försöker dom blåsa mig?
Ja!
 
L LarsÅk skrev:
Skulle installera ny markis med fast installation till dosa som satt på insidan precis bakom väggen där markisens motor sitter. Överenskommet pris var 1750 kr inkl moms och rotavdrag för startavgift + en timmes jobb. Tillkomm dessutom det lilla material som behövdes:
Slutnotan blev 4500 kr inkl moms efter att dom lagt till:
1720kr för 5 wago kontakter (hittar samma i butik för 35 kr)
840kr för en vridbrytare (hittar exakt samma för 230 kr i butik.
130 kr för dragavslastning (hittar exakt samma för 20 kr i butik)

Efter mycket bråk fick jag pratat ner priset på wago kontakterna, men resten står dom på sig att det är dom priser som gäller.

Försöker dom blåsa mig?
Är det unikt för denna elfirman eller är Branchen eller är det så rutten branchen är?
Brukar ta ca 3-5kr/st för wagos. 1720kr låter som det blivit fel?
Dock tycker jag både vrydbrytaren och dragavlastaren låter extremt dyrt också.

Har ni bestämmt ett pris innan förstår jag inte varför du inte skulle få det priset?

Säger man ett pris till kunden så är det ju det som gäller. Överstiger priset det man kommit överrens om får man informera kunden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.