Fruktsallad
K Kvast-Hilda skrev:
Hej!
Håller på att bygga nytt hus och det är dags att bestämma angående elen. En grej jag klurar på är ifall jag ska sätta spottar i taket eller inte. Personligen tycker inte det är så värst snyggt med spottar men det kanske ger mervärde som jag inte tänkt på? Sen kanske det höjer värdet på huset den dagen jag vill sälja?
Någon som vill ge mig råd?
Spottar i tak är ett otyg. Det var populärt för kanske 10 år sen och hänger kvar som en långvarig magsjuka. De enda som nu missbrukar dessa är personer som kommer från sydligare breddgrader och som får panik på mörkret och vår mörka belysning. Enda stället man kan ha spottar om man nu MÅSTE är i fönstersmyg och i på toa, men jag skulle säga nej tack till på toan också. Skulle jag kunna välja mellan att köpa en bostad med spottar och en utan så skulle jag lätt välja utan. Då kan jag själv välja min beslysning.
 
K Kvast-Hilda skrev:
Hej!
Håller på att bygga nytt hus och det är dags att bestämma angående elen. En grej jag klurar på är ifall jag ska sätta spottar i taket eller inte. Personligen tycker inte det är så värst snyggt med spottar men det kanske ger mervärde som jag inte tänkt på? Sen kanske det höjer värdet på huset den dagen jag vill sälja?
Någon som vill ge mig råd?
Jag skulle inte göra det, huvudsakligen för att jag personligen inte gillar det.

Nu kommer ju troligtvis inte jag att köpa ditt hus så vad jag tycker har inte nån direkt betydelse, men om jag skulle få för mig att köpa ett hus och det hade spottar så skulle jag förmodligen riva ut dem och då skulle det bli en kostnad för mig, så det skulle för mig snarare vara nåt som sänkte värdet på huset en aning.

Sen undrar jag lite hur det påverkar takhöjden. Om man sätter in spottar i en befintlig bostad så måste man väl sänka taket? Men hur blir det i en nybyggd? Högre takhöjd skulle vara prishöjande för mig.
 
E evafry skrev:
Jag skulle inte göra det, huvudsakligen för att jag personligen inte gillar det.

Nu kommer ju troligtvis inte jag att köpa ditt hus så vad jag tycker har inte nån direkt betydelse, men om jag skulle få för mig att köpa ett hus och det hade spottar så skulle jag förmodligen riva ut dem och då skulle det bli en kostnad för mig, så det skulle för mig snarare vara nåt som sänkte värdet på huset en aning.

Sen undrar jag lite hur det påverkar takhöjden. Om man sätter in spottar i en befintlig bostad så måste man väl sänka taket? Men hur blir det i en nybyggd? Högre takhöjd skulle vara prishöjande för mig.
Dom brukar bara fällas in i installationsskiktet
 
Spottar har sin plats, ledlisten har sin och armaturer har sin plats. Det ena tar inte ut det andra. Allt beror på vilken stil/känsla man är efter. Det finns jättefula spottar, och det finns snygga, olika spridning etc. Allt efter vad man vill uppnå
 
  • Gilla
virtq
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Jag har 60x60 och 30x30 paneler med dagsljusspektrum. Blir väldigt ljust. Inget jag ångrar.
Har du bild på hur det ser ut?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Dom brukar bara fällas in i installationsskiktet
Ok, så om man installerar dem direkt i ett nybyggt hus så påverkas inte takhöjden? I så fall så skulle jag kunna tänka mig att ha dem i ett hobbyrum i källaren eller så.
 
Det går ju faktiskt att ha vanliga lampor också, även fast man har downlights i taket. I min hall blir det infällda downlights, lamputtag i tak och vägg samt hängande spottar riktade mot väggen.
Downlightsen är mest som städbelysning, lamputtagen för stämningsljus och spottarna som hänger ner är tavelbelysning.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vi valde bort spottar mot fina spotskenor, blev billigare och snyggare samt kan du ändra åt vilket håll det ska lysa
 
K Kvast-Hilda skrev:
Hej!
Håller på att bygga nytt hus och det är dags att bestämma angående elen. En grej jag klurar på är ifall jag ska sätta spottar i taket eller inte. Personligen tycker inte det är så värst snyggt med spottar men det kanske ger mervärde som jag inte tänkt på? Sen kanske det höjer värdet på huset den dagen jag vill sälja?
Någon som vill ge mig råd?
Har svårt att tro att just inbyggda spottar ska höja värdet, då ska det vara en unik lösning. Jag har inbyggda spottar i badrummet, för det blev enklast. Jag har inbyggda spottar i köket. I alla andra rum "vanliga" lampor. Sen spelar det ju väldigt mycket roll på rum/hus osv. Min kamrat har enbart inbyggda spottar. Men då har han också som lägst 3,5m i takhöjd..
 
Hej alla!
Smak är som bekant(?) olika för var och en...
Jag har jobbat med belysning i 15 år och har egentligen bara följande råd:
1. Försök att ha belysning i varje hörn i rummet.
2. Eftersträva att belysningen finns i olika höjder.
3. Skapa ett "rum i rummet" med punktbelysning. T ex läslampa, taklampa eller liknande.
4. Belysning i fönster (fönstersmygar) gör att rummet upplevs "större". Ser också trevligt ut exteriört.
5. Inflällda takspottar som allmänbelysning är oftast väldigt bra.
För att uppleva "större volym" i rummet och vid städning t ex.
Kräver dock att de inte bländar...
6. Alternativet till infällda spottar så finns det utanpåliggande sådana. Både med- och utan skenor. Om dessa väljs med omtanke kan det bli en fint- och genomtänkt designelement.
7. Tänk efter före om möjligt!
-Vem är du/ni? -Vad vill ni åstadkomma? -Är det viktigt med belysning osv, osv...
Alla är vi olika, tack och lov!
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
K Kvast-Hilda skrev:
Hej!
Håller på att bygga nytt hus och det är dags att bestämma angående elen. En grej jag klurar på är ifall jag ska sätta spottar i taket eller inte. Personligen tycker inte det är så värst snyggt med spottar men det kanske ger mervärde som jag inte tänkt på? Sen kanske det höjer värdet på huset den dagen jag vill sälja?
Någon som vill ge mig råd?
Har spottar i hela huset men även takuttag. Det gör att jag kan välja vad jag vill använda, samt dimmra spottarna. Om du kommer välja spottar tänk efter direkt med hur du vill ha ljusbilder, symmetriskt monterade, vilka spottar ska sitta ihop i en grupp etc.

Spottar i fönstersmygarna ger ett behagligt ljus på kvällarna och man behöver inte ha massor med fönsterlampor för att få ljus i fönstren.

Tips när det gäller uttag så är det vara se till att det blir fler än vad du tänkt dig från början och dra ut fler tomrör än vad du tänkt dig, de kommer behövas åt alla håll….
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
H HasseHiss skrev:
Hej alla!
Smak är som bekant(?) olika för var och en...
Jag har jobbat med belysning i 15 år och har egentligen bara följande råd:
1. Försök att ha belysning i varje hörn i rummet.
2. Eftersträva att belysningen finns i olika höjder.
3. Skapa ett "rum i rummet" med punktbelysning. T ex läslampa, taklampa eller liknande.
4. Belysning i fönster (fönstersmygar) gör att rummet upplevs "större". Ser också trevligt ut exteriört.
5. Inflällda takspottar som allmänbelysning är oftast väldigt bra.
För att uppleva "större volym" i rummet och vid städning t ex.
Kräver dock att de inte bländar...
6. Alternativet till infällda spottar så finns det utanpåliggande sådana. Både med- och utan skenor. Om dessa väljs med omtanke kan det bli en fint- och genomtänkt designelement.
7. Tänk efter före om möjligt!
-Vem är du/ni? -Vad vill ni åstadkomma? -Är det viktigt med belysning osv, osv...
Alla är vi olika, tack och lov!
Gillar verkligen inte spottar men har just nu ett skitfult led-lysrör som städbelysning. Det är smalt och diskret och syns inte så mycket när det är släckt, men fult är det. Kanske inte hör till tråden riktigt, men städbelysning är ändå intressant tycker jag. Har en hängande taklampa som jag är nöjd med, men till städning duger den inte, särskilt inte på vintern.
 
Stickan56
K Kvast-Hilda skrev:
Tack! Jag är bara väldigt velig. Kan ju inte ens bestämma om jag vill äta fisk eller kött till lunch. Därför jag ville ha lite input.
Sluta vela, det är klart du skall ha spottar.😀
Själv har jag ca 115st inne som ute i hus, garage och carport.

Stickan
 
A Andreas_jti skrev:
Det där var inget vidare tyvärr, jag skulle rekommendera att ta hjälp av en expert i ämnet. Det finns absolut linjär belysning som kan vara bra, men det är kanske inte så lätt när man saknar rätt verktyg att planera med.
Vad menar du med linjär belysning? En rak led-list?
 
DreamOn DreamOn skrev:
Håller på och experimentera med LED lister på mitt bygge.
Dessa är monterade i aluminiumprofil och blir inspacklade mot gipset när det kommer upp. Känns som ett spännande alternativ till downlights.
Alternativ till downlights? Det där är väl också ljus som lyser nedåt - alltså downlights.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.