vad snyggt
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Jättefint jobb som håller 200 år.
Personligen skulle jag inte fortsatt upp på trappan med skiffer utan låtit den vara, men det är en smaksak.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
MrJay
Jag säger varken snyggt eller fult, men är det bara jag som förväntar mig något i stil med nedan när man ska anlägga skifferplattor?

En gångväg med skifferplattor i oregelbundna former, omgiven av välskötta trädgårdsrabatter med blommor och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mats-S och 4 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Efter att ha paddat så delade jag av ytan i två delar. Dels för att kunna gjuta under två tillfällen, men också för att det blir ett "knäck" på plattans fall för fallet. Armering 6mm plus lite extra 8mm här och där. Runt om så gräde jag ut så det blev 10cm ungefär och körde en extra 8mm i underkant.
[bild]
[bild]

Blandade allting för hand i min tombola och jörde upp på baksidan med skottkärra. Båda gjutardagarna var ett helvete. Totalt ca 1,6-1,7 kbm betong. Men fallen blev bra och vattnet rinner undan fint.

[bild]

Efter att plattan härdat några veckor började jag sätta skiffern. Det visade sig vara svårare än vänta. Dels tar det en jävla tid. Blanda bruk (mycket), lyfta, flytta, banka etc. Jag sätter det i finbetong som har 1 del cement och 3 delar 0-8 gjutsand. Fuktar upp betongen innan och smetar även på cement/vatten pasta på baksidan av stenen. bankar sedan till rätt nivå.

Just rätt nivå är svårt då stenarna, till min förvåning, inte är speciellt raka. Vissa stenar kan diffa 5mm på olika sätt, vridna, banan etc. så det där med fall får bli lite godtyckligt. Jag har också noterat att vissa av 350mm stenarna var smalare, vilket orsakade lite skevheter i linjerna.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]


Ungefär där står jag nu. Jag lägger ungefär 3 rader per heldag om det flyter på.
Så jäkla snyggt. Jag blir så imponerad. Vilket arbete👍
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Hej! Det ser fint ut men varför gjordes valet att montera stenen i finbetong? Var underlaget verkligen färdigkrymt på några veckor? Var det någon specialbetong du gjöt med?
 
Det ser jättefint ut!
Vad var det som gjorde att du valde att gjuta istället för att fylla upp med makadam, padda och lägga plattorna i nån sättsand etc?
Det är ju en 1000-årsgång du lagt 😅
 
  • Gilla
Viktor.J och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det ser jättefint ut!
Vad var det som gjorde att du valde att gjuta istället för att fylla upp med makadam, padda och lägga plattorna i nån sättsand etc?
Det är ju en 1000-årsgång du lagt 😅
Gör så här:
Skriv ut den här tråden med åldersbeständigt bläck, lägg i en tidskapsel och gjut in i betongen.
Framtida arkeologer kommer att tacka dig.
😎
 
MrJay MrJay skrev:
Jag säger varken snyggt eller fult, men är det bara jag som förväntar mig något i stil med nedan när man ska anlägga skifferplattor?

[bild]
Skiffer är alltid skiffer. Går ju att lägga på olika sätt.
Vi gjorde så här
Uteplats täckt med skifferplattor, med pergola och klätterväxter, bord och stolar av metall samt en eldkorg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skifferbeläggning på uteplats med klätterväxter längs en pergola och en träplattform intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
UffePlåtis och 6 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Grymt snyggt med skiffer. Bra jobbat. Vi lade offerdalsskiffer på vår uteplats häromåret, däremot inte själva. Skiffer är f ö helt underbart att gå barfota på.
Härligt, jag har inte fått turen att testa barfota ännu. blir nog nästa år :)
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jättefint jobb som håller 200 år.
Personligen skulle jag inte fortsatt upp på trappan med skiffer utan låtit den vara, men det är en smaksak.
Absolut en smaksak. För min del så var trappan tidigare i Skiffer, så det kändes bra att återställa den. Dessutom så var gjutningen av trappan inte så fin så jag hade ändå behövt göra något med den samt att den såg lite "tråkig" ut mot skiffern.
 
MrJay MrJay skrev:
Jag säger varken snyggt eller fult, men är det bara jag som förväntar mig något i stil med nedan när man ska anlägga skifferplattor?

[bild]
Skiffer finns både i oregelbunden som kapade skivor. Jag gillar oregelbunden också men i mitt fall så köpte jag allt begagnad.

Jag vet inte om mina stenar skilljer sig p.g.a åldern eller annat sten men mina är mer varierande i färg och går åt ganska grön ton vilket jag tycker är mycket snyggare.
 
Freddegbg Freddegbg skrev:
Hej! Det ser fint ut men varför gjordes valet att montera stenen i finbetong? Var underlaget verkligen färdigkrymt på några veckor? Var det någon specialbetong du gjöt med?
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det ser jättefint ut!
Vad var det som gjorde att du valde att gjuta istället för att fylla upp med makadam, padda och lägga plattorna i nån sättsand etc?
Det är ju en 1000-årsgång du lagt 😅
Att jag gjöt på betong har ett par orsaker.
1: alla stenarna hade olika tjocklek och till och med varje sten kunde vara ojämn. Att då få full täckning under med sättsand etc hade varit svårt. speciellt p.g.a. första gången
2: jag inbillar mig att oregelbundna stenar har lite mera felmarginal för om höjderna blir ojämna. Men iom att mina är rektangulära var jag orolig för att det skulle bli stora höjdskillnader så jag vill ha så bra förutsättningar som möjligt.
3: Vi dränerade för inte så länge sedan baksidan och det känns som att jorden lite håller på att sätta sig fortfarande, jag tänker att en betongplatta hjälper hålla allting rakt längre.
4: ogräs
5: Iom att det är sutteräng så vill jag få bort så mycket vatten som möjligt som kommer från berget ovanför. Då kändes betong bäst.
6: Jag skulle ändå köra upp sten och sättsand på baksidan, att blanda i lite cement tänkte jag inte var så mycket merjobb.

:)
 
J jocke31 skrev:
Skiffer är alltid skiffer. Går ju att lägga på olika sätt.
Vi gjorde så här
[bild]
[bild]
La ni den i sand/stenflis? När la ni den och har det rört sig nått?
 
S surfarn skrev:
La ni den i sand/stenflis? När la ni den och har det rört sig nått?
Sand. Och gjutna fogar. Vi lade detta för 2,5 år sedan, men det var alltså riktiga stensättare som gjorde jobbet.
Har inte rört sig mycket hittills, men det var någon fog som behövde fyllas på lite i våras.
 
  • Gilla
surfarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.