V Ville27 skrev:
Om du inte förstod det så menar jag att fastigheten ska ligga i mellersta i Sverige, vilket jag beskrev såsom från Uppsala till Norrköping.
Uppsala och Norrköping är båda städer i södra Sverige, här hittar du inget köpvärt i din prisklass, Du får nog kika på skogsfastigheterna i Ljusdals trakten om du ska hitta nått under 300 kkr i mellersta Sverige. I bland kan du ha tur att hitta nått under halvmiljonen i Bergslagen men det är mer riv efter dem.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
V Ville27 skrev:
Om du inte förstod det så menar jag att fastigheten ska ligga i mellersta i Sverige, vilket jag beskrev såsom från Uppsala till Norrköping.
Om du ska ha marken för att ta ut ved blir det dyrt. Du hittar ingen mark med skog och byggrätt inom din budget och i önskat område .
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du ska ha marken för att ta ut ved blir det dyrt. Du hittar ingen mark med skog och byggrätt inom din budget och i önskat område .
Byggrätt är inget primärt, utan fastigheten ska användas som skogsfastighet.
 
En lite dryg kommentar jag vet, men kunde inte låta bli att räkna på hur mkt ved man får för 180 000.
Hemtransport exkluderar.

40L säck bauhaus (80:-/st) 2250 säckar = 90m3 ved
1m3 stjälpt mått 1100:- enligt (https://www.byggahus.se/varme/pris-ved) =163m3

Nåt enkelt Google snitt ger 141m3 på en hektar skog. Sen är visst tillväxten 3-6m3 / år.

Detta inlägg skrevs med intentionen av att vara lite häcklande, men nu när jag ser siffrorna blev jag också sugen på en mindre skogsfastighet!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det lär i princip vara omöjligt att hitta en skogsfastighet på 1 hektar som en egen fastighet... Lantmäteriet lär ha synpunkter på det.

När man kommer ned på små fastigheter helst i södra delarna tillkommer andra värden än ved. tex Jakt.

När det gäller hemved för eget bruk så räcker det ju inte med att äga någon hektar skog... krävs ju en hel del utrusting/fordon för att få in den i vedboden och allting längre bort äb en stenkast från där man bor blir jobbigt och dyrt.

/ATW
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
V Ville27 skrev:
Byggrätt är inget primärt, utan fastigheten ska användas som skogsfastighet.
Jag hänger inte med, rent ekonomiskt så att säga.
Du har 180 000 kr plus för kostnader till lagfart, ev. avstyckning mm.
Ska du sedan ta ut ved för att frakta hem och värma din bostad idag?
Hur värmer du bostaden idag?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det lär i princip vara omöjligt att hitta en skogsfastighet på 1 hektar som en egen fastighet... Lantmäteriet lär ha synpunkter på det.
De finns på sina håll i Dalarna, som inte utsattes för Laga Skifte på samma sätt som andra delar av landet. Ofta består en fastighet av flera små skiften, men inte alltid. Morfar köpte loss stranden framför sommarstugan, då följde det med en lite plätt skog en bit bort. Bredvid den ligger det ett lapptäcke av gamla överväxta torvtäckter stora som villatomter, de flesta av dem egna fastigheter.

Tillgängligheten är ett problem om man vill bruka sin lilla plätt eftersom den bokstavligt talat är mitt ute i skogen...
 
S Staffan-N skrev:
De finns på sina håll i Dalarna, som inte utsattes för Laga Skifte på samma sätt som andra delar av landet. Ofta består en fastighet av flera små skiften, men inte alltid. Morfar köpte loss stranden framför sommarstugan, då följde det med en lite plätt skog en bit bort. Bredvid den ligger det ett lapptäcke av gamla överväxta torvtäckter stora som villatomter, de flesta av dem egna fastigheter.

Tillgängligheten är ett problem om man vill bruka sin lilla plätt eftersom den bokstavligt talat är mitt ute i skogen...
Jag säger inte att det inte finns små skiften... Men att köpa loss ett litet (1ha) skifte från en större fastighet för att ha som en självständig fastighet är knepigt/svårt/osannolikt/omöjligt.

Det går väl att hitta undantag där markbitar köpts loss för att tomter ska bli bättre som din Morfar.,
Har dock svårt att tro att din Morfars fastighet blev en skogsfastighet men jag kan ha fel... Beror väl på hur stor "plätten" är.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Jag säger inte att det inte finns små skiften... Men att köpa loss ett litet (1ha) skifte från en större fastighet för att ha som en självständig fastighet är knepigt/svårt/osannolikt/omöjligt.

Det går väl att hitta undantag där markbitar köpts loss för att tomter ska bli bättre som din Morfar.,
Har dock svårt att tro att din Morfars fastighet blev en skogsfastighet men jag kan ha fel... Beror väl på hur stor "plätten" är.

/ATW
Han köpte en skogsfastighet som bestod av två skiften: en strandremsa på några 100kvm och en skog på kanske en halv hektar. Dessa förblir en skogsfastighet (inga dyra regleringar har gjorts). Det är dock sannolikt att sommarstugetomten en gång i tiden styckats från denna skogsfastighet.
Runt i området finns det många små fristående skogsfastigheter på kring en hektar kvar...
 
Nissens
V Ville27 skrev:
Primära syftet är att använda den som skogsfastighet.
Jag har skogsfastighet, men hur använder man en skogsfastighet på en hektar menar du?

Den är ju för liten både för skogsbruk och jakt tex…
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag har skogsfastighet, men hur använder man en skogsfastighet på en hektar menar du?
Egen ved (skottskog) eller småskalig julgransodling tror jag skulle vara lämpligt.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Det går, ja köpte min 5ha fastighet för 175k för något år sedan.
Chansade och skickade brev till 2-3 olika ägare som hade intressanta skiften i närheten, en nappade och hörde av sig och erbjöd 175.000 för sin plätt på 5ha med vatten, el, 3-kammar brunn och 2 små stugor i renoveringsskick i Västernorrland/Härnösands kommun.

På lantmäteriet kan du kolla upp fastigheter och skiften samt få ut vem som äger dessa, 5st sökningar per dygn kan man göra och få ut namn/adressuppgifter på ägaren.
 
  • Gilla
  • Wow
sulo1105 och 7 till
  • Laddar…
L LantbrukarN skrev:
Det går, ja köpte min 5ha fastighet för 175k för något år sedan.
Chansade och skickade brev till 2-3 olika ägare som hade intressanta skiften i närheten, en nappade och hörde av sig och erbjöd 175.000 för sin plätt på 5ha med vatten, el, 3-kammar brunn och 2 små stugor i renoveringsskick i Västernorrland/Härnösands kommun.

På lantmäteriet kan du kolla upp fastigheter och skiften samt få ut vem som äger dessa, 5st sökningar per dygn kan man göra och få ut namn/adressuppgifter på ägaren.
Jo, det kan finnas billiga små skogsfastigheter till mindre pris, längre norr ut.

Men "söder om Uppsala" ungefär, så är de extremt ovanliga.

Att stycka av ett mindre skifte, utan att det redan finns en 120-klassad fastighet att reglera in skiftet i, torde vara mycket osannolikt, eftersom Lantmäteriet inte lär bedöma fastigheten som lämplig för skogsbruksändamål om det är endast ett fåtal hektar.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S skogaliten skrev:
Jo, det kan finnas billiga små skogsfastigheter till mindre pris, längre norr ut.

Men "söder om Uppsala" ungefär, så är de extremt ovanliga.

Att stycka av ett mindre skifte, utan att det redan finns en 120-klassad fastighet att reglera in skiftet i, torde vara mycket osannolikt, eftersom Lantmäteriet inte lär bedöma fastigheten som lämplig för skogsbruksändamål om det är endast ett fåtal hektar.
Exakt, och det är inte ovanligt att även om det är något större skiften att man som köpare måste ha en befintlig fastighet att slå ihop den med.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Cheesen
V Ville27 skrev:
Om du inte förstod det så menar jag att fastigheten ska ligga i mellersta i Sverige, vilket jag beskrev såsom från Uppsala till Norrköping.
Det är södra Sverige
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.