C
K Klass0n skrev:
Sen är visst tillväxten 3-6m3 / år.
Där har du ju ett i sammanhanget viktigt nyckeltal. Det går åt minst typ 10m³ för att värma ett hus med enbart ved, så man inser ju att man inte kommer i mål med självförsörjningen med 1 ha skog. Åtminstone inte varaktigt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
K Kling 1 skrev:
Vem avgör var gränsen mellan södra och mellersta Sverige går?

Ett exempel:
[länk]
Titta på en sverigekarta dela landet i tre lika delar. Södra mellersta och norra delen
 
Cheesen Cheesen skrev:
Titta på en sverigekarta dela landet i tre lika delar. Södra mellersta och norra delen
Jag vet hur sverigekartan ser ut.
Det jag tänkte på är att allt delas inte i lika stora delar.
Men här är ni några stycken som tycker att det är det rätta sättet?
 
K Kling 1 skrev:
Jag vet hur sverigekartan ser ut.
Det jag tänkte på är att allt delas inte i lika stora delar.
Men här är ni några stycken som tycker att det är det rätta sättet?
Norrbottningar som tycker att allt söder om Umeå är Sydsverige.... :D
 
K Kling 1 skrev:
Jag vet hur sverigekartan ser ut.
Det jag tänkte på är att allt delas inte i lika stora delar.
Men här är ni några stycken som tycker att det är det rätta sättet?
Sundsvall (eller Ånge) ligger ju ungefär mitt i landet så jag betraktar de små skogsfastigheter på Hemnet som ligger i Ljusdalstrakten som belägna i mellansverige och därför lämpliga för TS om priset kan fås ner till rätt nivå.
 
C cpalm skrev:
Det går åt minst typ 10m³ för att värma ett hus med enbart ved, så man inser ju att man inte kommer i mål med självförsörjningen med 1 ha skog.
Inte ska det behövas 10m3t till ett nytt och energieffektivt småhus på säg 100m2, är ett hus så energikrävande tror jag inte det får bygglov i dag.
 
F fribygg skrev:
Inte ska det behövas 10m3t till ett nytt och energieffektivt småhus på säg 100m2, är ett hus så energikrävande tror jag inte det får bygglov i dag.
Men å andra sidan om man endast har en liten summa att lägga på ett markköp, så verkar det mindre troligt att det finns ett nybyggt extremt energieffektivt hus som man behöver ved till.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Men å andra sidan om man endast har en liten summa att lägga på ett markköp, så verkar det mindre troligt att det finns ett nybyggt extremt energieffektivt hus som man behöver ved till.
Sant
 
S skogaliten skrev:
Men å andra sidan om man endast har en liten summa att lägga på ett markköp, så verkar det mindre troligt att det finns ett nybyggt extremt energieffektivt hus som man behöver ved till.
Nu ska ju TS främst ha en skogsfastighet. Men om man tänker sej att uppföra ett nytt enkelt standard hus på 100 m2 från tex Älvsbyhus så är 10m3t mer än vad man behöver räkna med att hugga årligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.