BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju bra mycket säkrare att ha fast pris på det mesta och bara rörligt pris på en del än att ha rörligt på alltihop.

Om en hantverkare har sönder t.ex. något på vägen från hallen till badrummet så ska hantverkaren fixa det (ersätta, laga på egen bekostnad).
Det ska han göra ändå.
 
BirgitS
Vad ska han göra ändå?
Jag får inte ihop ditt svar med mitt inlägg.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad ska han göra ändå?
Jag får inte ihop ditt svar med mitt inlägg.
Om en hantverkare har sönder t.ex. något på vägen från hallen till badrummet så ska hantverkaren fixa det.
 
Uppdatering:

En VVS:are kom hit och jag får nu ytterligare ny information som ingen annan har sagt tidigare. Tydligen måste jag bila upp tvättstugans golv också där vattenstationen finns. Ingen annan har sagt det tidigare.. Byggaren för detta företaget vill göra jobbet löpande men han tänker göra allt som golvläggaren vanligtvis gör. Matta och gjuta golv med lutning och kakling. 150k ska han ha (ungefär. Han kör som sagt rörligt).
 
BirgitS
Vad menar du med vattenstation och varför skulle det vara nödvändigt att dra rör ända därifrån i stället för att använda befintliga?

Man ska inte ha någon som sätter tätskiktsfolie eller våtrumsmatta utan att vara behörig för det. Får du kvalitetsdokument (våtrumsintyg) från BKR (kakel, klinker) och GVK (våtrumsmatta/tapet) av den byggaren?

Om man bilar upp tvättstugegolvet behövs det nytt tätskikt på det golvet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad menar du med vattenstation och varför skulle det vara nödvändigt att dra rör ända därifrån i stället för att använda befintliga?

Man ska inte ha någon som sätter tätskiktsfolie eller våtrumsmatta utan att vara behörig för det. Får du kvalitetsdokument (våtrumsintyg) från BKR (kakel, klinker) och GVK (våtrumsmatta/tapet) av den byggaren?

Om man bilar upp tvättstugegolvet behövs det nytt tätskikt på det golvet.
Vattenstation är säkert helt fel att kalla det, men se bilden. Han säger att han kanske kan peta under ett rör genom golvet beroende på hur det ser ut under golvet i badrummet. Men han säger att golvet måste bilas i tvättstugan för att kunna följa dagens standard.

Nej jag känner samma sak men han säger att han kan det. Han sa att han känner en som har intyg. Men jag tror att han kommer lösa ett intyg via en annan men göra det själv.. Han är polack och säger sig kunna göra allt. Han har gjort grannens kök och det blev snyggt. Men han jobbar på en annan firma ons-fre. Så han kommer bara kunna vara här mån-tis...

Jag är lite osäker på honom.. Men folk rekommenderar honom. Men jag vill gärna ha den rörmokaren. Och de jobbar tillsammans.

Ja, då får man fixa nytt tätskikt i tvättstugan också. Suck alltså. Jag är mer förvirrad nu än innan jag tog in hantverkare.
 
  • Rörsystem med vattenmätare och ventiler, beläget bredvid en skohylla med skor och en väska på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Inkommande vatten med vattenmätare.

Det är det företag som har gjort tätskiktet som ska skriva på intyget och som ska vara medlem i branschorganisationen samt ha gått deras kurser.

Normalt tar en badrumsrenovering ungefär 4 veckor på heltid, dvs. 20 arbetsdagar. Om det bara ska arbetas i ditt badrum 2 dagar/vecka så kommer det ju att hålla på i 10 veckor.

Be om referenser för just badrum så att du får några som du kan intervjua.

Säg att du vill ha Hantverkarformuläret och att du kommer att anlita en besiktningsman så får du se om han fortfarande är intresserad. Jag tror att @Globetrot hade fått hjälp med specifikationen för badrumsrenoveringen av sin besiktningsman. Med en sån besiktningsman kan du också få hjälp med att avgöra om sånt som bilandet i tvättstugan är nödvändigt eller bara ett sätt att få mer jobb. Lär ju kosta en del men kanske gör att du kan få ordning på vad som behövs och vad det innebär samt mindre oro.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inkommande vatten med vattenmätare.

Det är det företag som har gjort tätskiktet som ska skriva på intyget och som ska vara medlem i branschorganisationen samt ha gått deras kurser.

Normalt tar en badrumsrenovering ungefär 4 veckor på heltid, dvs. 20 arbetsdagar. Om det bara ska arbetas i ditt badrum 2 dagar/vecka så kommer det ju att hålla på i 10 veckor.

Be om referenser för just badrum så att du får några som du kan intervjua.

Säg att du vill ha Hantverkarformuläret och att du kommer att anlita en besiktningsman så får du se om han fortfarande är intresserad. Jag tror att @Globetrot hade fått hjälp med specifikationen för badrumsrenoveringen av sin besiktningsman. Med en sån besiktningsman kan du också få hjälp med att avgöra om sånt som bilandet i tvättstugan är nödvändigt eller bara ett sätt att få mer jobb. Lär ju kosta en del men kanske gör att du kan få ordning på vad som behövs och vad det innebär samt mindre oro.
Aa jag vet inte vad jag ska göra. Alla offerter jag fått är skräp... Men du har rätt. Kanske ska strunta i byggarn
 
Vi hade motsvarande in vatten, fast i badrummet. Vår besiktningsman rekommendeade följande. Bygg och sätt tätskikt och manchetter runt allt först. Sedan bygg in vattnet med en vägg av stål o minerit/aquaboard. Gjut upp sk slitsbotten tätskikta i den och sätt ett skvallerrör och inspektionslucka. Tätskikt rund inbyggnadsboxen. Vi är ok nöjda, tror att det blev fuktsäkert och korrekt. Men vi hade en "halvvägg" och själva mätaren på den nivå du har och var tvugna att göra ett avsteg från branchregler map höjd till inspektionsluckan. Skall eg vara minst 50cm från golv tydligen, vår blev 30....
 
BirgitS
M Mjärn skrev:
Aa jag vet inte vad jag ska göra. Alla offerter jag fått är skräp... Men du har rätt. Kanske ska strunta i byggarn
Strunta inte i honom utan ta reda på mer i stället.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Strunta inte i honom utan ta reda på mer i stället.
Men han vill göra allt som en golvläggare ska göra för samma pris som en golvläggare. Det känns sådär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.