Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sist jag justerade ventilspel på en honda va den en 90a. Men det är väl justerbart fortfarande så man slipper shims.
Japp, efter Googling visar det sig att de justeras som på gammalt hederligt sätt med bladmått, 10an och skruvmejsel.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
F
Isakare Isakare skrev:
Japp, efter Googling visar det sig att de justeras som på gammalt hederligt sätt med bladmått, 10an och skruvmejsel.
Helt otroligt. Var helt säker på att det inte fanns nåt annat än hydrauliska tryckare på nån bil. Är det nån form av skitliten instegsmotor på 70hk eller nåt sånt?
 
Jag har en Honda V6 anno 2007. 295 hk och ventiler som justeras på gammalt manér.
 
F fsn skrev:
Helt otroligt. Var helt säker på att det inte fanns nåt annat än hydrauliska tryckare på nån bil. Är det nån form av skitliten instegsmotor på 70hk eller nåt sånt?
1,3 16V 102 hk med VTEC, en inte helt oavancerad motor.
 
Behöver ni handla nått så har Mekonomen bra rabatt i helgen

Reklambild för Mekonomen, visar texten "25% Superlördag rabatt på allt" i stora gula bokstäver med konfetti i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Bekant köpte en beg Honda Jazz för ett år sen, tror det är årsmodell 17 el 18, hade då gått 9000 mil, vid 10" hjälpte jag till att serva den.
De ringde och sa att servicelampa tänds igen. När jag körde in bilen i garaget tyckte jag att motorn tickade lite, och såg att bilen nu gått 14" mil !!
Ringde upp och undrade när lampan tändes ??
"Nyss, men jag glömde säga att den tändes för ett halvår sen när du inte var hemma, så en verkstad har gjort service vid 12" mil"
Jag bläddrade i boken, vid denna intervall står det "Ventiljustering bensinmotor" !!!
Mins inte när jag senast justerade ventiler, trodde justerbara sådana försvann för 20-30 år sen. Men då den tickar behövs det tydligen, jag ska Googla om det är nått man kan göra själv, det är en del bök att få bort ventilkåpan, Japanerna är inte Japansk enkla längre.
Vad jag läst verkar många motorer som inte kör med hydrauliska lyftare (som i min 900) behöva justeras förr eller senare. Vet inte om det finns nån annan teknik för självjustering av ventiler.

Hydrauliska lyftare låter som en väldigt bombsäker teknik men de begränsar motorns varvtal som jag förstår det.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Det var tanken, och vattenpumpen kanske också, ett kitt för vattenpump med kostar inte mycket extra så har man det gjort då också.
Ja det lönar sig nog att byta alla delar och vattenpump. Om det är lika som på V70 så lönar det sig att byta vevaxeltätning och oljepumpspackning och om där är någon mera packning.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Vad jag läst verkar många motorer som inte kör med hydrauliska lyftare (som i min 900) behöva justeras förr eller senare. Vet inte om det finns nån annan teknik för självjustering av ventiler.

Hydrauliska lyftare låter som en väldigt bombsäker teknik men de begränsar motorns varvtal som jag förstår det.
Ja, lyftarna är lite tyngre än mekaniska, men hydrauliska funkar till 10.000rpm så inte ett problem på normalbilen.
 
F
Isakare Isakare skrev:
1,3 16V 102 hk med VTEC, en inte helt oavancerad motor.
Förvånande. Är det nån form av minimalistisk filosofi från Hondas sida som väljer bort hydr-tryckare?
 
F
DennisCA DennisCA skrev:
Vad jag läst verkar många motorer som inte kör med hydrauliska lyftare (som i min 900) behöva justeras förr eller senare. Vet inte om det finns nån annan teknik för självjustering av ventiler.

Hydrauliska lyftare låter som en väldigt bombsäker teknik men de begränsar motorns varvtal som jag förstår det.
Begränsar varvtal gör det så småningom, precis på samma sätt som ventilfjädrar begränsar varvtal. Inget en normal motor behöver bry sig om.
 
Idag byttes halvljuset på vänster sida till Mazda 6, lättaste sättet var att plocka av halva fästena för innerskärmen till framhjulet och vika undan den, så fick man tillgång till lamphållaren bakifrån. Den officiella proceduren är att plocka av hela fronten...
 
F
För några månader sen mulade pojkbarnet in i en dragkrok med sin A-traktor. Fronten fick sig ett hål. Vi velade ett tag på om vi skulle plasta igen, spackla och lacka men då fronten var halvrisig så kändes det som ogjort arbete. Igår levererades det in en ny M4 front i ABS. Nu skall det passas in, slipas lite, läggas en slipgrund och lackas metallic + klarlack. Tänkte ta med en framskärm och huven samtidigt då de är repiga.
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
För några månader sen mulade pojkbarnet in i en dragkrok med sin A-traktor. Fronten fick sig ett hål. Vi velade ett tag på om vi skulle plasta igen, spackla och lacka men då fronten var halvrisig så kändes det som ogjort arbete. Igår levererades det in en ny M4 front i ABS. Nu skall det passas in, slipas lite, läggas en slipgrund och lackas metallic + klarlack. Tänkte ta med en framskärm och huven samtidigt då de är repiga.
Som vanligt, pics or it didn't happen... 😉
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.