Claes Sörmland
F Fjonken skrev:
Jag följer bara gvk eller bkr. Prata inte om ngt du upperbarligen enbart har läst dig till de senaste 20 minutrarna.
Jag läste på i somras när jag skulle byta golvbrunn i källaren. Och oss emellan så struntade jag i fixturen.

GVK:

"Rätt läge innan du gjuter fast golvbrunnen

I betongbjälklag måste golvbrunnen fixeras så att golvbrunnens läge inte kan ändras vid gjutning. Använd golvbrunnsleverantörens tillhörande fixtur och hjälpmedel för detta."

Jag orkar inte kolla om samma sak står i BKR.
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
martin.sveg och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och oss mellan så struntade jag i fixturen.
Sälj kåken omedelbart! När som helst rasar taket in och bubbelpoolen självantänder! 😱😤🤯
 
  • Haha
  • Gilla
Fredandel och 4 till
  • Laddar…
J JohnHenry skrev:
Hej, kikar på en bostadsrätt men där det uppkom att säljaren tagit hjälp av kompisar för att renovera badrummet.
Har fått bilder från byggets gång. Jag är dock ingen expert så jag har svårt att bedöma bilderna, skulle därför behöva lite råd.

Saknas det inte här lite här? Ser inget tätskikt på golvet, brukar det inte vara tätskiktsmembran och en duk där också? Syns inte hur avloppsröret för toan att den är tätad heller, och inte heller hur golvbrunnen är tätad?

Vad är er bedömning som kan detta mer? Räcker detta till försäkringsbolaget om det skulle bli vattenskada?

Se bifogade bilder.

Tack på förhand!
Rören ser ut att vara för nära för korrekt montage av manschetter. Dessutom tycker jag inte att rören ser ut att sticks upp tillräckligt långt för att manschetterna skall kunna monteras korrekt.
Sen skulle jag vilja se att tätskikt är satt på golvet innan man sätter kakel på väggarna.
Jag är dock "bara" en snickare, som förvisso samordnat rätt många badrum och jobbat med försäkringsfrågor
 
K
Reyhan Reyhan skrev:
Su borde visa bilderna till föreningen (styrelsen). Oftast till 99 % är det föreningens ansvar vad det gäller rör och genomföringar som golvbrunn och avlopp. De kan kräva att det åtgärdas av säljaren så slipper du huvudverket och tar över ansvaret
Instämmer.
Kontakt bör tas med styrelsen.
Golvet har bilats upp, och avlopp flyttats.
Det är ingenting man får görs hur som helst som bostadsrättsinnehavare.
 
  • Upprivet golv med synligt avloppsrör vid byggprojekt. Kartong, pensel, och flaska finns på platsen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M mr handay skrev:
Rören ser ut att vara för nära för korrekt montage av manschetter. Dessutom tycker jag inte att rören ser ut att sticks upp tillräckligt långt för att manschetterna skall kunna monteras korrekt.
Sen skulle jag vilja se att tätskikt är satt på golvet innan man sätter kakel på väggarna.
Jag är dock "bara" en snickare, som förvisso samordnat rätt många badrum och jobbat med försäkringsfrågor
Spelar det egentligen någon roll att tätskiktet på golvet är monterat efter man kaklat väggarna? De har ju lämnat sista plattan nedtill så det är knappast något problem att montera resten enligt anvisningarna, dvs remsorna mellan vägg/golv sen hörnorna och sist folien på golvet.
Precis så här gjorde en välrenommerad firma jag anlitade att renovera ett badrum för några år sedan. Anledningen var nog som nämndes tidigare att man gjutit i plattan och ville det skulle torka ordentligt först.
 
  • Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
Lite paranoid på allt men skulle jag köpa något med ett nyligen egen gjort badrum i en bostadsrätt ska det vara dokumenterat med material kvitto, besiktat av fristående besiktnings man sen skicka in och få det godkänt av nuvarande försäkringsbolag, fast har ju lite med vad pris påverkan är/beräknas.

Hellre ett orört 40 års badrum med försäkring än ett nytt med tyvärr försäkring täcker det inte. wops får stå för din och granarna unders vattenläcka inget jag vill uppleva några år senare.

Det går att få egen gjort godkänt om det är gjort enligt bransch standarden, dokumenterat & besiktat? osv morfar gjorde tillbyggnad på hus själv inkl badrumsdel.

Tar f bolaget det skulle jag köra på helt enkelt.
 
Claes Sörmland
Malainor Malainor skrev:
Hellre ett orört 40 års badrum med försäkring än ett nytt med tyvärr försäkring täcker det inte. wops får stå för din och granarna unders vattenläcka inget jag vill uppleva några år senare.
Man får i så fall stå för sitt eget badrum. Grannen får stå för sitt badrum.
 
Jag kan bara stämma in i kören om att antingen inte köpa lägenheten eller budgetera för att få det gjort ordentligt. Är det ett badrum i källaren i en villa hade jag inte varit orolig men inte i en bostadsrätt. Du står med en okänd risk och katastrofala resultat om det inträffar. Blir det en omfattande vattenläcka kommer det kosta miljoner och står du då utan försäkring blir det snabbt tråkigt
 
Claes Sörmland
I Inver skrev:
Blir det en omfattande vattenläcka kommer det kosta miljoner och står du då utan försäkring blir det snabbt tråkigt
Lite sans här. Det kan omöjligen kosta miljoner. Vad kostar det att fixa nytt tätskikt och kakel i ett lägenhetsbadrum med bibehållen inredning? Ett par hundra tusen på dyra orter?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kardan79 skrev:
Instämmer.
Kontakt bör tas med styrelsen.
Golvet har bilats upp, och avlopp flyttats.
Det är ingenting man får görs hur som helst som bostadsrättsinnehavare.
Varför tror du inte säljaren har styrelsens tillstånd och att den har kunskap om renoveringen?
 
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Asso. Har det här blivit en tävling i grenen, gnäll?
Det går ju faktiskt att få det tätt även utan att följa varje instruktion med kadaverdisciplin. Lite pilligare. Men det går. Så att såga hela badrumsrenoveringen jäms med fotknölarna med så torftigt bildmaterial, är ändå ganska fyrkantigt och inte till mycket hjälp för TS.
 
  • Gilla
Hemi656 och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Asso. Har det här blivit en tävling i grenen, gnäll?
Det går ju faktiskt att få det tätt även utan att följa varje instruktion med kadaverdisciplin. Lite pilligare. Men det går. Så att såga hela badrumsrenoveringen jäms med fotknölarna med så torftigt bildmaterial, är ändå ganska fyrkantigt och inte till mycket hjälp för TS.
Det blir bara värre och värre. Det bästa förslaget i detta forum är att bygga/täta hela badrummet i epoxy eller liknande, då är det helgardering a´la Birgit :=) Det bästa är såklart att inte ha någon dusch, bara köra med våtservetter, då kan alla sova lugnt. Trevlig helg!
 
  • Haha
  • Gilla
Hemi656 och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det blir bara värre och värre. Det bästa förslaget i detta forum är att bygga/täta hela badrummet i epoxy eller liknande, då är det helgardering a´la Birgit :=) Det bästa är såklart att inte ha någon dusch, bara köra med våtservetter, då kan alla sova lugnt. Trevlig helg!
Eller fylla badrummet med betong!
 
P
Malainor Malainor skrev:
Lite paranoid på allt men skulle jag köpa något med ett nyligen egen gjort badrum i en bostadsrätt ska det vara dokumenterat med material kvitto, besiktat av fristående besiktnings man sen skicka in och få det godkänt av nuvarande försäkringsbolag, fast har ju lite med vad pris påverkan är/beräknas.

Hellre ett orört 40 års badrum med försäkring än ett nytt med tyvärr försäkring täcker det inte. wops får stå för din och granarna unders vattenläcka inget jag vill uppleva några år senare.

Det går att få egen gjort godkänt om det är gjort enligt bransch standarden, dokumenterat & besiktat? osv morfar gjorde tillbyggnad på hus själv inkl badrumsdel.

Tar f bolaget det skulle jag köra på helt enkelt.
Fast försäkringsbolaget kommer att betala dig exakt 0 kronor för ett 40 år gammalt badrum pga. förväntad livslängd och värdeminskningen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Fast försäkringsbolaget kommer att betala dig exakt 0 kronor för ett 40 år gammalt badrum pga. förväntad livslängd och värdeminskningen.
Däremot ersätts alla följd/fuktskador i ett 40 år gammalt badrum, samt tror jag nya tätskikt, följdskador är det som jag tror många skulle vara oroliga för. Annars kan man tex behöva betala även för grannen under om vattnet kommer ned till hen.

Plus att rören i en brf ägs av föreningen och deras försäkring, som kanske inte gäller.

I en villa hade jag varit mindre orolig...
 
  • Gilla
Malainor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.