Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Å andra sidan upptäcker man ju snart när vattnet stiger över fötterna på en i duschen.
Jag som halvblind utan linser/glasögon gör inte det :D
Sambon gör inte det när hon schamponerar håret (vet jag av erfarenhet).

Vi har något liknande denna
https://www.schonox.com/media/designbrunn_3.jpg
Där krävs inte så väldigt mycket hår innan det inte rinner ner, och eftersom man inte ser det så kan det lätt sätta igen.
 
Claes Sörmland
M Mortsken skrev:
Jag som halvblind utan linser/glasögon gör inte det :D
Sambon gör inte det när hon schamponerar håret (vet jag av erfarenhet).

Vi har något liknande denna
[länk]
Där krävs inte så väldigt mycket hår innan det inte rinner ner, och eftersom man inte ser det så kan det lätt sätta igen.
Hoppas ni inte har fått några omfattande vattenskador ännu! Det finns ju bara en golvbrunn i de flesta badrum och snart är vattnet i hallen. Ni kanske ska överväga ett vattenlarm som tjuter när vattnet börjar stiga?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
vcx och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hoppas ni inte har fått några omfattande vattenskador ännu! Det finns ju bara en golvbrunn i de flesta badrum och snart är vattnet i hallen. Ni kanske ska överväga ett vattenlarm som tjuter när vattnet börjar stiga?
Inga problem nu när vi vet om problemet och aktivt är uppmärksamma.
Men det krävdes 3 tillfällen med vatten fram till tröskeln. Jag en gång, sambon en gång och sonen en gång.
Så, hade vi haft ett badrum som inte är tätt vid vaskens avlopp så hade vi väl troligen haft det.
 
  • Gilla
  • Wow
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Inga problem nu när vi vet om problemet och aktivt är uppmärksamma.
Men det krävdes 3 tillfällen med vatten fram till tröskeln. Jag en gång, sambon en gång och sonen en gång.
Så, hade vi haft ett badrum som inte är tätt vid vaskens avlopp så hade vi väl troligen haft det.
Jag har mer eller mindre samma (Unidrain) och det blir ju inte totalt stopp från en dag till en annan. Utan det rinner undan lite sämre och samlas vatten i duschen men det fyller inte hela golvet. Fortsätter man dock att tappa ned hår och annat då så blir det säkerligen stopp därefter men inget som hänt oss.
 
P patrik.hermansson50 skrev:
Rör för nära väggen lär knappast ge dig problem.
Det oroväckande i det sammanhanget är ju snarare att de som byggde förmodligen inte kände till rekommendationen. Dvs. var opålästa.
 
  • Gilla
Eld
  • Laddar…
P Porsvant skrev:
Är det verkligen våtrumsskivor på väggarna?
Kartonggips är godkänt
 
Andrehandymagi
J JohnHenry skrev:
Hej, kikar på en bostadsrätt men där det uppkom att säljaren tagit hjälp av kompisar för att renovera badrummet.
Har fått bilder från byggets gång. Jag är dock ingen expert så jag har svårt att bedöma bilderna, skulle därför behöva lite råd.

Saknas det inte här lite här? Ser inget tätskikt på golvet, brukar det inte vara tätskiktsmembran och en duk där också? Syns inte hur avloppsröret för toan att den är tätad heller, och inte heller hur golvbrunnen är tätad?

Vad är er bedömning som kan detta mer? Räcker detta till försäkringsbolaget om det skulle bli vattenskada?

Se bifogade bilder.

Tack på förhand!
Det som är gjort måste du tyvärr göra om. Väggarna är ojämna och golvet ser ju ut som fan. Golvbrunnen saknar fixeringsram och man har gjutit ner rör för nära väggen och om jag inte ser fel så har man skurit ut en stor ruta ur tätskiktet för att dra ut kablarna. Och hela golvet är ju gropigt efter gjutningen som nog var menat som fall mot golvbrunnen. Ingen armering eller värme i golvet heller. På någon bild har man sågat ut ett ca 5 cm jack i väggplattan i nederdelen fast att det inte ser ut att vara något där. Tror att man har sågat ut för avloppsröret som sitter för nära väggen. Riv upp skiten och gör om. Tyvärr
 
  • Haha
Hemi656 och 1 till
  • Laddar…
P patrik.hermansson50 skrev:
Rör för nära väggen lär knappast ge dig problem. Det enda som betyder något är hur det är gjort i duschen och att det var ett bra fall på flytspacklingen när man la tätskiktet på golvet.
Resten är inte viktigt då det aldrig blir problem t.ex runt ett rör till handfatet.
Tänk på att det inte ens brukar finnas tätskickt i en vanlig wc.
Kan inget annat än att hålla med dig. Visst ska man följa branschregler men att haka upp sig på att hf avloppet är för nära vägg när det finns en miljon andra fel,
 
Andrehandymagi Andrehandymagi skrev:
Det som är gjort måste du tyvärr göra om. Väggarna är ojämna och golvet ser ju ut som fan. Golvbrunnen saknar fixeringsram och man har gjutit ner rör för nära väggen och om jag inte ser fel så har man skurit ut en stor ruta ur tätskiktet för att dra ut kablarna. Och hela golvet är ju gropigt efter gjutningen som nog var menat som fall mot golvbrunnen. Ingen armering eller värme i golvet heller. På någon bild har man sågat ut ett ca 5 cm jack i väggplattan i nederdelen fast att det inte ser ut att vara något där. Tror att man har sågat ut för avloppsröret som sitter för nära väggen. Riv upp skiten och gör om. Tyvärr
Nu är det ju dock betongbjäklag samt väggar så nån fixeringsram? Inte hört talas om det..tänker du på monteringsplatta? Den används enbart på träbjälklag… gropigt är det ju säkert eftersom det inte finns nån bild på det flytspacklade golvet eller tätskikt. Armering behöver du inte heller ha på betongbjälklag. Det kan ju ligga vattenburen golvvärme..
 
  • Gilla
Hemi656 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F Fjonken skrev:
Nu är det ju dock betongbjäklag samt väggar så nån fixeringsram? Inte hört talas om det..tänker du på monteringsplatta? Den används enbart på träbjälklag… gropigt är det ju säkert eftersom det inte finns nån bild på det flytspacklade golvet eller tätskikt. Armering behöver du inte heller ha på betongbjälklag. Det kan ju ligga vattenburen golvvärme..
Det är nog mer frågan om att en golvbrunnsfixtur ska användas vid fastgjutningen av brunnen för att den inte ska röra sig vid gjutningen. Finns i branschreglerna.

Men om man missade detta och golvbrunnen inte rörde sig vid gjutningen så finns ju inget problem med slutresultatet. Möjligen kan man hävda att det kan man inte veta om man inte mätte in brunnen i 3D före och efter gjutningen. Men det låter långsökt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är nog mer frågan om att en golvbrunnsfixtur ska användas vid fastgjutningen av brunnen för att den inte ska röra sig vid gjutningen. Finns i branschreglerna.

Men om man missade detta och golvbrunnen inte rörde sig vid gjutningen så finns ju inget problem med slutresultatet. Möjligen kan man hävda att det kan man inte veta om man inte mätte in brunnen i 3D före och efter gjutningen. Men det låter långsökt.
Knappast vid ett rotjobb och brunnsbyte när det är betongbjälklag. Den använder vi bara vid gjutning av ny platta eller när man gjuter med eps.
 
Claes Sörmland
F Fjonken skrev:
Knappast vid ett rotjobb och brunnsbyte när det är betongbjälklag. Den använder vi bara vid gjutning av ny platta eller när man gjuter med eps.
Säker vatten:

Illustration av golvbrunnsinstallation: Bild 4.4.5b visar golvbrunn monterad i våg med montageplatta. Bild 4.4.5c visar golvbrunn fixerad med golvbrunnsfixtur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Säker vatten:

[bild]
Har nog gjutit ett par hundra brunnar i mitt liv men har aldrig använt mig av en sån vid brunnsbyte vid ett rotjobb i lägenhet. Enbart vid ny platta eller eps
 
Claes Sörmland
F Fjonken skrev:
Har nog gjutit ett par hundra brunnar i mitt liv men har aldrig använt mig av en sån vid brunnsbyte vid ett rotjobb i lägenhet. Enbart vid ny platta eller eps
Sälj inte in dina tjänster som att du följer Säker vatten så slipper du konflikter med kunderna!
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sälj inte in dina tjänster som att du följer Säker vatten så slipper du konflikter med kunderna!
Jag följer bara gvk eller bkr. Prata inte om ngt du upperbarligen enbart har läst dig till de senaste 20 minutrarna.
 
  • Gilla
Hemi656
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.