Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men samtidigt har det ju spårat ur lite med de svenska branschreglerna, det börjar likna ett omöjligt juridiskt komplex som gör det olösbart att underhålla sitt gamla badrum eller skruva upp en badrumsskåp.
Här är vi rörande överens!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Daglig storstädning är osannolikt. Regelbunden duschning av badrummets samtliga väggar högst rimligt. Att spola ner hallen genom dörren är även det lite tramsigt. 😉
Enstaka spolning någon gång i månaden är inget problem.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Regelbunden duschning av badrummets samtliga väggar högst rimligt.
Verkligen. Dränka badrumsskåp kommoder etc. Rimligt?🤪
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Hur kan du garantera att det har blivit helt tätt runt hela röret mot tätskiktet?
Det går ju inte att se.
Hur vet du att det inte har blivit en luftbubbla, att silikonet inte har släppt på ovansida av hålet innan du trycker in röret, att röret inte drar med sig silikon så att det uppstår hålrum etc.?
Först monterar man avloppsröret och fixerar det. Sen fyller man med silikon mellan rörets yttervägg och kakel/tätskikt/vägg. Man ser vad man gör och man ser silikonfogen.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detta låter mer och mer som att TS önskar dela en lägenhet i två och skapa en extra hyreslägenhet. Det ser jag goda möjligheter för styrelsen att neka. Och det är väl i grund och botten ett stämmobeslut som måste tas för denna ändring av lägenhetsupplåtelsen. Och det krävs som sagt bygglov för att ens få genomföra det om man nu får föreningen med sig. Mycket bökigt m a o.
I vår förening finns det tvåplanslägenheter. De är förberedda för att delas, det är separat ingång till varje våning och den som saknar kök har vatten och avlopp förberett för att kopplas in. För att klara OVK har frånluft dragits från badrummet - det finns också en imkanal för köksfläkt.

Några medlemmar har delat upp sin lägenhet och hyr ut halva. Det har varit olika styrelser genom åren men iom den ursprungliga utformningen som är gjord för just detta så har det aldrig varit någon diskussion om hruuvida det är OK eller inte.

En tidigare ordförande ifrågasatte själva uthyrandet lite och tyckte styrelsen skulle godkänna nya hyresgäster, men vid kontroll med Borätternas jurister så hävdade de att det var att anse som inneboende då medlemmen själv disponerade en del av lägenheten. Detta trots att uthyrningsdelen har kök, badrum och egen ingång.

Vi bor också i en sådan lägenhet och tänker oss att det är en trevlig möjlighet på ålderns höst (om vi bor kvar) att kunna hyra ut halva. Hyresintänkterna skulle täcka hela vår boendekostnad (om man bortser från kapitalkostnaden för det bundna kapitalet då).
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J jliljeha skrev:
I vår förening finns det tvåplanslägenheter. De är förberedda för att delas, det är separat ingång till varje våning och den som saknar kök har vatten och avlopp förberett för att kopplas in. För att klara OVK har frånluft dragits från badrummet - det finns också en imkanal för köksfläkt.

Några medlemmar har delat upp sin lägenhet och hyr ut halva. Det har varit olika styrelser genom åren men iom den ursprungliga utformningen som är gjord för just detta så har det aldrig varit någon diskussion om hruuvida det är OK eller inte.

En tidigare ordförande ifrågasatte själva uthyrandet lite och tyckte styrelsen skulle godkänna nya hyresgäster, men vid kontroll med Borätternas jurister så hävdade de att det var att anse som inneboende då medlemmen själv disponerade en del av lägenheten. Detta trots att uthyrningsdelen har kök, badrum och egen ingång.

Vi bor också i en sådan lägenhet och tänker oss att det är en trevlig möjlighet på ålderns höst (om vi bor kvar) att kunna hyra ut halva. Hyresintänkterna skulle täcka hela vår boendekostnad (om man bortser från kapitalkostnaden för det bundna kapitalet då).
Intressant!

Om det räknas som inneboende även i detta rätt utpräglade fall där det tycks röra sig om två lägenheter i en så lär ju inte styrelsen kunna neka TS att disponera om sin lägenhet till en tvåkökslösning. Att rymma inneboende i en lägenhet kan ju inte vara ett problem för föreningen.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Verkligen. Dränka badrumsskåp kommoder etc. Rimligt?
Borde väl ha skrivit "fria väggar" för att undvika medvetna missförstånd. Jag har ingen kommod och städar mitt badrum så med en förlängd duschslang. Helt rimligt!

Varför skulle det vara konstigt att dränka väggen längst bort från duschen då och då när väggen i duschen dränks flera gånger dagligen. Helt rimligt som sagt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Borde väl ha skrivit "fria väggar" för att undvika medvetna missförstånd. Jag har ingen kommod och städar mitt badrum så med en förlängd duschslang. Helt rimligt!

Varför skulle det vara konstigt att dränka väggen längst bort från duschen då och då när väggen i duschen dränks flera gånger dagligen. Helt rimligt som sagt.
Varför ska man dränka alla väggar? Går att städa som normalt folk med en våt trasa.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför ska man dränka alla väggar? Går att städa som normalt folk med en våt trasa.
För att det går snabbare och blir renare att spola av allt. Spolar du inte heller av bilen när du tvättar den? Jag städar badrummet på liknande sätt som jag tvättar bilen.
 
R
Alfredo Alfredo skrev:
Daglig storstädning är osannolikt. Regelbunden duschning av badrummets samtliga väggar högst rimligt. Att spola ner hallen genom dörren är även det lite tramsigt. 😉
Läser mellan raderna att du inte är en van städare🙈
 
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För att det går snabbare och blir renare att spola av allt. Spolar du inte heller av bilen när du tvättar den? Jag städar badrummet på liknande sätt som jag tvättar bilen.
Jaha, aldrig hört talas om. Mitt badrum blir rent utan att spola väggar. Blir bara merjobb för mig.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Borde väl ha skrivit "fria väggar" för att undvika medvetna missförstånd.
Man känner andra som man känner sig själv.

Jag ser ett badrum. Du, en obduktionssal😀.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Läser mellan raderna att du inte är en van städare
Vi kan väl säga att det finns professioner som jag sannolikt har bättre erfarenhet av. 😂
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag spolar av golvet i badrummen med jämna mellanrum. Enklare än att moppa.

Man för mycket saker uppsatta på väggarna (och dörren) för att överväga att rengöra dem på samma sätt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag spolar av golvet i badrummen med jämna mellanrum. Enklare än att moppa.

Man för mycket saker uppsatta på väggarna (och dörren) för att överväga att rengöra dem på samma sätt.
Ja inga kommoder är gjorda för att tåla biltvätt om man säger så😉
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.