Intet Intet skrev:
Teoretiskt sett skulle vatten kunna vandra från duschen mellan tätskikt och kakel till de uppborrade hålen men det är ytterst långsökt.
Städar man handfatet och väggen bakom det med duschen regelbundet ställer det höga krav på de tillagda rörgenomföringarna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Formellt så är ju det dragning av vatten och avlopp till ett nytt rum. Och det kräver styrelsens tillstånd enligt bostadsrättslagen.
Väsentlig ändring?
 
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Väsentlig ändring?
Nej, det räcker med en ändring av ledningarnas dragning. Inget väsentlighetskriterium finns. 7 kap 7 § bostadsrättslagen:

Bild av text från 7 kap 7 § bostadsrättslagen som beskriver att styrelsens tillstånd krävs för vissa åtgärder i en lägenhet inklusive installation eller ändring av ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
N
Intet Intet skrev:
Ja visst

För att vattenskada skall kunna uppstå behövs det vatten. Inget vatten, ingen vattenskada.
På din beskrivning såg jag framför mig möjligheten att tvättstället/handfatet och Trinett/lilla köket står mitt emot varandra med en vägg emellan. I väggen, under handfatet borras tre hål så högt upp som möjligt. Ett för avloppet som ansluts till handfatet avlopp och två för varmt och kallt vatten som givetvis ansluts till handfatet rör för det samma.
För extra superdupersäkerhet tätas handfatet mot väggen så inget vatten kan rinna ner uppifrån och rörgenomföringarna likaså. Alla lämpligen med silikon.
Med detta arrangemang har jag väldigt svårt att se hur vattenskada kan uppstå.

Teoretiskt sett skulle vatten kunna vandra från duschen mellan tätskikt och kakel till de uppborrade hålen men det är ytterst långsökt.

Sammanfattning,

Birgits försäkringsbolagshinder tvivlar jag inte på, men för det krävs vattenskada. Inget vatten, ingen vattenskada, inga problem med försäkringsbolaget.
tack för detta arrangemang. grejjen är att handfatet i toan är inte mot väggen till trinett.
 
N
A A-Man_08 skrev:
Är det ett riktigt kök du vill göra eller typ trinettekök.
Dvs vask och kokplatta, kyl?
något väldigt basic med typ micro eller airfryer. ingen ugn. kanske 1 kokplatta.
 
N
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det mest intressanta för TS i denna tråd vore ju att få svar på frågan:

- Vad är tillåtet (kräver ej bygglov eller styrelsens godkännande) att göra om jag vill installera en trinett/minikök vägg i vägg med mitt badrum?
det stämmer.

hsb killen skrev:
man får inte bygga till ett kök i ett rum.
det nya köket behöver fungerande ventilation & framdragning av avlopp.
 
N
Alfredo Alfredo skrev:
Städar man handfatet och väggen bakom det med duschen regelbundet ställer det höga krav på de tillagda rörgenomföringarna.
vilket handfat syftar du på? i duschummet eller vanliga rummet?
 
N ninasky skrev:
vilket handfat syftar du på? i duschummet eller vanliga rummet?
Det i duschrummet, det rum som riskerar att få ett sämre tätskikt.
 
  • Gilla
ninasky
  • Laddar…
N
Intet Intet skrev:
Ja visst

För att vattenskada skall kunna uppstå behövs det vatten. Inget vatten, ingen vattenskada.
På din beskrivning såg jag framför mig möjligheten att tvättstället/handfatet och Trinett/lilla köket står mitt emot varandra med en vägg emellan. I väggen, under handfatet borras tre hål så högt upp som möjligt. Ett för avloppet som ansluts till handfatet avlopp och två för varmt och kallt vatten som givetvis ansluts till handfatet rör för det samma.
För extra superdupersäkerhet tätas handfatet mot väggen så inget vatten kan rinna ner uppifrån och rörgenomföringarna likaså. Alla lämpligen med silikon.
Med detta arrangemang har jag väldigt svårt att se hur vattenskada kan uppstå.

Teoretiskt sett skulle vatten kunna vandra från duschen mellan tätskikt och kakel till de uppborrade hålen men det är ytterst långsökt.

Sammanfattning,

Birgits försäkringsbolagshinder tvivlar jag inte på, men för det krävs vattenskada. Inget vatten, ingen vattenskada, inga problem med försäkringsbolaget.
när man pratar om vattenskada, syftar man vattenskada i väggen och/eller golv? man kan väl installera vattentäta produkter?
 
N ninasky skrev:
när man pratar om vattenskada, syftar man vattenskada i väggen och/eller golv? man kan väl installera vattentäta produkter?
Du får ha genomföringar i vägg i badrum om de är utanför duschzonen.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du får ha genomföringar i vägg i badrum om de är utanför duschzonen.
Men de ska väl tätas mot tätskiktet och det är ju svårt att göra i efterhand.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men de ska väl tätas mot tätskiktet och det är ju svårt att göra i efterhand.
Man får göra så gott det går, använda silikon. Som jag försökt informera om tidigare är det sällan (aldrig?) det blir en fuktskada långt från duschplats en bit upp på väggen...
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
N ninasky skrev:
man kan väl installera vattentäta produkter?
Inte så lätt att göra korrekt utan att bygga om badrummet från grunden. Det går garanterat att få ett skapligt resultat men tveksamt om det exempelvis ur försäkringsbolagens ögon skulle betraktas som ett fackmannamässigt utförande.
 
  • Gilla
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
N ninasky skrev:
när man pratar om vattenskada, syftar man vattenskada i väggen och/eller golv? man kan väl installera vattentäta produkter?
Vilket som, men kommer det vatten inuti väggen så rinner det nedåt i väggen och sprids ut i bjälklag/betongvalv och tvärtom. Det kan t.ex. handla om ett droppläckage från en skarv under handfatet i duschrummet där dropparna rinner längs röret och följer det in i bakom kaklet, om det då inte är tätt mellan röret och tätskiktet bakom kaklet så fortsätter vattnet längs röret in i väggen. Även om det bara kommer en droppe i timmen så blir det stora vattenmängder med tiden och det upptäcks kanske först när golvet på andra sidan väggen har blivit vattenskadat eller när det börjar droppa från taket hos grannen under.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tappvatten är ju sällan ett problem. Rören kan dras upp längs badrummets vägg och passera genom väggen ovanför tätskiktet, eller i alla fall den del som behöver skyddas av tätskikt. Den mer komplicerade frågan är avloppet. Det måste ju ligga i fall så det hamnar lågt och bryter därmed tätskiktet i väggen.

Å andra sidan kan man ju ställa sig frågan vad risken är för vattenläckage om man borrar genom tätskitet på väggen för ett avloppsrör långt ifrån duschen. Typ 0% risk. Med lite silikon så har man fullgott skydd. Men det är typ ett formfel utifrån den stela branschstandarden. Vad det nu spelar för roll.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.